Polska na celowniku inwestorów. Gigafabryka za 600 mln euro w grze

Prawie 600 mln euro - tyle może wynieść wartość inwestycji w budowę pierwszej w Polsce gigafabryki ogniw bateryjnych, która ma zapewnić co najmniej 700 nowych miejsc pracy. Projekt, wspierany przez międzynarodowych inwestorów i fundusz InnoEnergy, ma strategiczne znaczenie dla rozwoju polskiego przemysłu i może stworzyć cały ekosystem innowacji w kraju.

Lithium-ion High-voltage Battery Component for Electric Vehicle or Hybrid Car. Battery Module for Automotive Industry on Production Line. High Capacity Battery Production inside a Factory.
Ivan Milovanov
Accumulator, Automotive, Battery, Capacity, Car, Cobalt, Conveyor, Electric, Electricity, Electronics, Energy, Engineering, Equipment, Facility, Factory, High-Voltage, Industrial, Industry, Li-ion, Line, Lithium, Lithium-ion, Metal, Pack

Technology, Package, Plant, Polymer, Power, Production, Rechargeable, Renewable, Steel, Vehicle, assembly, belt, cell, component, cylindrical, element, ev, machinery, manufacture, module, performance, process, rare-earth, sodium-ion, storage, traction battery, battery, cell, li-ion, lithium-ion, rechargeable, electric, vehicle, car, automotive, high-voltage, traction battery, energy, accumulator, cylindrical, factory, plant, manufacture, production, facility, line, conveyor, industry, industrial, machinery, assembly, equipment, belt, process, ev, performance, capacity, electronics, metal, steel, cobalt, lithium, polymer, rare-earth, element, power, package, renewable, storage, sodium-ion, pack..technology, engineering, electricity, module, componentW Polsce może powstać gigafabryka ogniw bateryjnych
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Ivan Milovanov
Maciej Badowski

Polska na mapie globalnego rynku baterii

Globalny rynek bateryjny rośnie w błyskawicznym tempie. Według prognoz Market Data Forecast już w 2025 r. osiągnie wartość ponad 161 mld USD (względem ok. 140 mld USD w 2024 r.), a średnioroczny wzrost w latach 2025-2033 ma wynieść aż 16,75 proc. Oznacza to, że do 2033 r. światowe przychody z tej branży przekroczą pół biliona dolarów.

Na tym dynamicznie rosnącym rynku swoją pozycję konsekwentnie buduje ElevenEs - firma zarejestrowana w Luksemburgu, posiadająca zakłady produkcyjne w Serbii i finansowana przez globalnych inwestorów. Jej flagowy produkt, bateria Edge574, może naładować się do poziomu 80 proc. w zaledwie 12 minut i wyróżnia się wyjątkową żywotnością. To obecnie jedyna w Europie technologia tego typu.

Teraz spółka szykuje największy krok w historii swojego rozwoju - budowę wartej blisko 600 mln euro gigafabryki ogniw bateryjnych. Polska jest preferowaną lokalizacją dla tego projektu.

Fabryka w Polsce - decyzja w 2027 r.

Budowa zakładu produkcyjnego ma ruszyć do końca 2027 r., a docelowo zatrudnienie znajdzie tam 700 wykwalifikowanych inżynierów i pracowników technicznych. Lokalizacja inwestycji nie została jeszcze ogłoszona, ale brane są pod uwagę regiony południowej Polski, w tym Kraków, Śląsk i Dolny Śląsk.

- Otwartość rynku pracy, dostępność poddostawców w ramach łańcucha dostaw, obecność wielu szkół wyższych, ale też dostęp do zachodnioeuropejskich rynków zbytu - to niezaprzeczalne zalety Polski. Jeśli dołożymy do tego potencjalne zaangażowanie strony publicznej, to mamy jedno z najatrakcyjniejszych miejsc do inwestowania w Europie - podkreśla Nemanja Mikac, założyciel i prezes firmy ElevenEs.

Dla Polski projekt oznacza nie tylko zastrzyk kapitału i setki nowych miejsc pracy, ale też transfer kluczowej technologii i powstanie nowego sektora przemysłu.

- Pod kątem rozwoju technologii jesteśmy w Europie zdecydowanym liderem, a jedną z najważniejszych korzyści płynących ze stosowania naszej technologii jest zdolność do integrowania różnych branż przemysłowych i budowanie wokół niej ekosystemu innowacji - dodaje Mikac.

Wsparcie międzynarodowych partnerów

W przygotowanie inwestycji zaangażowana jest InnoEnergy - fundusz znany z inwestycji w transformację energetyczną, który od 2010 r. wsparł już ponad 540 europejskich firm technologicznych i jest jednym z głównych udziałowców projektu.

- Specjalizujemy się w łączeniu różnych grup interesariuszy. W naszym szerokim ekosystemie współpracujemy zarówno z inwestorami finansowymi, jak i przemysłowymi, ale nasza sieć uwzględnia również dostawców technologii i ośrodki naukowe. Jak pokazują zrealizowane przez nas projekty, stoją za nami doświadczenie i sprawczość, dzięki którym duże, skomplikowane inwestycje mają szanse na powodzenie. Widzimy w tej inwestycji ogromną szansę - nie tylko dla Polski, ale i dla całej Europy, by zaistniała w globalnym łańcuchu wartości rynku baterii - komentuje Mikołaj Budzanowski, prezes InnoEnergy na Europę Centralną.

Zdaniem Budzanowskiego, sukces przedsięwzięcia zależy od sprawności działań strony publicznej.

- Teraz decydujące znaczenie będą mieć czas i decyzyjność instytucji publicznych. Tylko przy ich aktywnej postawie projekt o tak strategicznym znaczeniu dla Polski i Europy ma szansę powodzenia - zaznacza.

Eksperci podkreślają, że realizacja tej inwestycji może zapoczątkować w Polsce rozwój całego przemysłu bateryjnego i stworzyć przestrzeń dla innowacyjnych firm z branży elektromobilności i magazynowania energii. Ogniwa LFP, w których specjalizuje się spółka, już dziś stanowią kluczowy czynnik rozwoju rynku i napędzają kolejną falę elektryfikacji transportu.

ElevenEs to europejska firma rozwijająca technologię akumulatorów litowo-jonowych m.in. dla pojazdów elektrycznych (autobusów i ciężarówek), maszyn przemysłowych (górnictwo) oraz systemów magazynowania energii. ElevenEs jest spółką portfelową InnoEnergy.

Ta z kolei koncentruje się na wczesnym etapie inwestycji technologicznych i przemysłowych, które mają kluczowe znaczenie dla zrównoważonej transformacji europejskiej gospodarki. Celem jest wspieranie rozwoju produktów będących integralną częścią łańcucha dostaw w obszarach takich jak zielona stal, chemia bateryjna, recykling, metale nieżelazne oraz wytwarzanie i magazynowanie energii elektrycznej i ciepła. Spółki z portfela InnoEnergy zebrały łącznie ponad 34 mld euro, tworząc 47 tys. miejsc pracy i osiągając w 2024 roku łącznie przychody na poziomie 943 mln euro.

Wybrane dla Ciebie

Goleniów: Poszukiwany 42-latek trafił do więzienia
Goleniów: Poszukiwany 42-latek trafił do więzienia
Lubuskie: Pijany kierowca dachował osobowym audi
Lubuskie: Pijany kierowca dachował osobowym audi
Stalowa Wola: Miasto przejmie od powiatu główne odcinki dróg
Stalowa Wola: Miasto przejmie od powiatu główne odcinki dróg
Łódź: Mieszkańcy Radiostacji na siłę "uszczęśliwieni" strefą płatnego parkowania? Trzeba teraz płacić za postój pod swoim własnym domem
Łódź: Mieszkańcy Radiostacji na siłę "uszczęśliwieni" strefą płatnego parkowania? Trzeba teraz płacić za postój pod swoim własnym domem
Bełchatów: Ruszył kolejny rok Akademii Seniora
Bełchatów: Ruszył kolejny rok Akademii Seniora
Śląsk: Policja rozbiła laboratorium. W magazynie 160 kg narkotyków
Śląsk: Policja rozbiła laboratorium. W magazynie 160 kg narkotyków
Włocławek: Ulica 3 Maja zmieni się w woonerf. 8,8 mln zł na projekt
Włocławek: Ulica 3 Maja zmieni się w woonerf. 8,8 mln zł na projekt
KH Energa Toruń ma nowego trenera. Jest znany w Polsce. Jego historia nadaje się na film
KH Energa Toruń ma nowego trenera. Jest znany w Polsce. Jego historia nadaje się na film
Sosnowiec: Miał przy sobie kilogram marihuany. To go zgubiło
Sosnowiec: Miał przy sobie kilogram marihuany. To go zgubiło
Warszawa: Wypadek na terenie firmy na Białołęce. Mężczyzna potrącony przez ciężarówkę, która się stoczyła
Warszawa: Wypadek na terenie firmy na Białołęce. Mężczyzna potrącony przez ciężarówkę, która się stoczyła
Raciąż: Wjechała w żywopłot i zaparkowała pod złym blokiem. Miała ponad 2,5 promila
Raciąż: Wjechała w żywopłot i zaparkowała pod złym blokiem. Miała ponad 2,5 promila
Warszawa: Zabezpieczenia zadziałały, auta zniszczone. Seria prób kradzieży i fiasko złodziei
Warszawa: Zabezpieczenia zadziałały, auta zniszczone. Seria prób kradzieży i fiasko złodziei