Portfele Polaków się otwierają. Jesień pod znakiem zakupów
W tym artykule:
Wzrost sprzedaży detalicznej w Polsce
W sierpniu 2025 roku sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych odnotowała wzrost o 3,1 procent rok do roku, choć nieco spadła w stosunku do lipca, zmniejszając się o 0,4 procent. Z kolei sprzedaż w cenach bieżących wzrosła o 3,0 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Dane te, podane przez Główny Urząd Statystyczny, pokazują pewną stabilność, mimo sezonowych wahań.
Analizując szczegółowo strukturę sprzedaży, można zauważyć, że nie wszędzie odnotowano wzrost. W ujęciu rocznym zmniejszyła się sprzedaż żywności o 3,4 procent, gazet i książek o 2,0 procent, a także produktów z kategorii pozostałe o 3,7 procent. Tymczasem rosła sprzedaż odzieży i obuwia o imponujące 18,9 procent, mebli, sprzętu RTV i AGD o 13,9 procent oraz samochodów o 9,4 procent. Wzrost sprzedaży paliw o 6,1 procent może być związany z większą popularnością wakacyjnych wyjazdów.
Podstawy rosnącej konsumpcji
Analitycy PKO BP wskazują, że "konsumpcja ma solidne podstawy do dalszego wzrostu, dzięki utrzymującemu się realnemu wzrostowi wynagrodzeń - hamujący wzrost płac nominalnych w połączeniu z niższą inflacją skutkuje realną dynamiką w okolicy 4,0 procent rok do roku. Jednocześnie systematycznie poprawiają się nastroje konsumentów, co w połączeniu ze spadającą realną stopą procentową może zwiększać skłonność do konsumpcji, kosztem oszczędności".
Takie czynniki sprzyjają dalszemu ożywieniu w gospodarce i zwiększają chęć wydawania. Konsumenci w Polsce zaczynają cieszyć się z poprawy warunków gospodarczych. Mimo że wiele osób decyduje się na wyższe wydatki, co może wpłynąć na ich oszczędności, pozytywne nastroje mogą stać się motorem napędowym dalszej konsumpcji.
Usługi zyskują na znaczeniu
Dane o usługach są publikowane ze znacznym opóźnieniem, ale ostatni dostępny wskaźnik za czerwiec pokazał, że produkcja usług związanych z zakwaterowaniem i gastronomią zwiększyła się o 6,7 procent rok do roku. W analogicznym okresie sprzedaż detaliczna zwiększyła się o 2,2 procent rok do roku - informują przedstawiciele PKO BP. Rosnące znaczenie wydatków na usługi zaczyna odgrywać większą rolę w konsumpcji.
Znaczenie sektora usług w budżetach konsumentów wzrasta, co może wpłynąć na dalsze zmiany w przyszłej dynamice sprzedaży detalicznej. Ograniczenie wzrostu sprzedaży danych produktów może być częściowo zrekompensowane przez rosnące wydatki na usługi związane z zakwaterowaniem i gastronomią.
Źródło: PAP