Pracownik sam ułoży swój pakiet. Firmy szykują cichą rewolucję
W tym artykule:
Zmiany, jakie zachodzą na rynku benefitów pracowniczych, wynikają z coraz większego zapotrzebowania na świadczenia odpowiadające unikalnym potrzebom pracowników. Nie tylko styl życia, ale również etap kariery oraz sytuacja rodzinna będą determinować rodzaj oferowanych benefitów. Pracownicy oczekują świadczeń, które będą odpowiedzią na ich aktualne potrzeby życiowe.
"Trzy światy Johna Scherera". Ekspertka zachęca, by wypróbować
Dla przykładu, różne preferencje w wyborze świadczeń medycznych mogą mieć trzydziestolatki z dziećmi, a inne - osoby bez zobowiązań rodzinnych. Zróżnicowane są także preferencje dotyczące marek kart podarunkowych, które mogą różnić się między młodszymi a starszymi pracownikami.
- Inny pakiet medyczny wybierze trzydziestolatek z dziećmi, a inny singiel. Podobnie inne marki kart podarunkowych wybierze osoba młoda - podkreśla Karol Ziółkowski z Amilon.
Cyfrowy dostęp do świadczeń
Cyfryzacja odgrywa kluczową rolę w dostępie do benefitów, co podkreślają dane z SHRM. Pracownicy coraz częściej oczekują natychmiastowego dostępu do świadczeń z poziomu swoich telefonów, bez konieczności pośredników i zbędnych formalności. Ten trend przyczynia się do wzrostu liczby świadczeń realizowanych w pełni online.
Aż 95% przedsiębiorstw oferuje płatne urlopy, co wskazuje na coraz większą dostępność zdalnych form świadczeń. W Europie obserwuje się też wzrost znaczenia benefitów finansowych. Jak pokazują dane z IRF, udział kart podarunkowych o wartości przekraczającej 400 euro wzrósł z roku na rok. Magdalena Wiśniewska z Motivizer zauważa, że edukacja finansowa, doradztwo i dostęp do wynagrodzenia przed wypłatą pomagają ograniczać stres.
Zdrowie i wellbeing na czołowych pozycjach
Zdrowie fizyczne oraz psychiczne pracowników będzie jednym z kluczowych obszarów, na które pracodawcy będą kładli nacisk w 2026 roku. Wraz z rozwojem świadomości wpływu pracy na zdrowie, wielu pracodawców planuje zwiększenie budżetów na wellbeing swoich pracowników, co zauważalne jest w Wielkiej Brytanii.
Badania CIPD wskazują, że pracownicy, którzy mają negatywne doświadczenia dotyczące zdrowia psychicznego związanego z pracą, są bardziej skłonni do rezygnacji z zatrudnienia. Różnorodność świadczeń pozwala firmom dostosować się do rosnącej potrzeby dbania o jakość życia i równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
Elastyczność jako klucz do sukcesu
Zmiany w sposobie oferowania benefitów pracowniczych odzwierciedlają różnorodne potrzeby różnych pokoleń pracowników. Młodsze pokolenia wychowane w cyfrowym świecie, preferują natychmiastowy dostęp do świadczeń za pośrednictwem nowoczesnych technologii. Natomiast starsi pracownicy wciąż cenią sobie tradycyjne formy benefitów, ale zaczynają oczekiwać wygody i łatwości dostępu.
- Młodsze pokolenia, wychowane w środowisku mobilnym, intuicyjnie preferują benefity dostępne natychmiast w formie cyfrowej - komentuje Aleksandra Latoszek z Nais.
Dzięki zróżnicowanym narzędziom, benefity stają się elastycznym elementem polityki firmy, pozwalającym dopasować się do zmieniających się potrzeb pracowników.