To najczęściej sprawdza Urząd Skarbowy. Trwają kontrole podatkowe w 2025 roku
Urząd Skarbowy ma prawo kontrolować podatników na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku dotyczącej ordynacji podatkowej informuje, że organy podatkowe pierwszej instancji mogą przeprowadzać kontrole podatników, płatników, inkasentów i następców prawnych.
Zmiany w kontrolach w 2025 roku
Od 2025 roku Urząd Skarbowy ma nowe możliwości kontroli obywateli, dzięki czemu częściej przygląda się umowom prywatnym. Skarbówka zainteresuje się transakcjami powyżej 1000 złotych i nie został odprowadzony podatek.
Kontrole w poprzednich latach
Liczba kontroli w 2024 roku wyniosła 9829. To o ponad 2 tysiące mniej niż w roku 2023, kiedy to urząd skarbowy sprawdził 13 023 podatników.
Urząd Skarbowy ma prawo skontrolować nas do 5 pełnych lat wstecz, bo rok podatkowy kończy się wraz z końcem roku czyli 31 grudnia.
Co kontroluje Urząd Skarbowy w 2025 roku?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami urząd skarbowy może przeglądać historię rachunku bankowego nawet bez wiedzy jego właściciela, a bank ma obowiązek udostępnić dane Krajowej Administracji Skarbowej. Dokładnie od 1 lipca 2022 roku urzędy skarbowe w Polsce uzyskały uprawnienia, pozwalające na kontrolowanie kont bankowych i przelewów.
Wiele kontroli przeprowadzanych jest automatycznie. W przypadku wątpliwości urzędnik może wezwać podatnika poprzez email, e-urząd czy list polecony. Wówczas powinniśmy się stawić w wyznaczonym miejscu i terminie.
Urząd skarbowy ma prawo przeprowadzić kontrole, jeśli wykrył nieprawidłowości, gdy ma podejrzenia co do płatności. Zobaczcie w galerii poniżej, z jakiego powodu mogą być przeprowadzone kontrole przez Urząd Skarbowy w 2025 roku.