Wzrosną opłaty za zezwolenie na pracę dla obcokrajowców
W tym artykule:
Nawet czterokrotnie może wzrosnąć opłata za zezwolenie na pracę dla obcokrajowców
Przedsiębiorcy twierdzą, że tak duży wzrost opłat rodzi wątpliwości. Choćby dlatego, że uzyskanie dokumentów legalizujących pracę nie daje gwarancji faktycznego zatrudnienia cudzoziemca - pracodawcy często ponoszą koszty mimo odmów wizowych czy przedłużających się procedur w konsulatach. Pracodawcy wskazują też, że według nowych przepisów, każda zmiana warunków zatrudnienia cudzoziemca będzie wymagała ponownego wniesienia opłaty, co dodatkowo obciąża budżet firmy. Chodzi też o to, że wzrost opłat (i to o 1233% w ciągu trzech lat) w przypadku wpisu oświadczenia do ewidencji jest nieproporcjonalny, i to tym bardziej, że ta procedura ma charakter uproszczony.
- Pracodawcy ponoszą opłaty za legalizację pracy cudzoziemców nawet wówczas, gdy postępowanie kończy się odmową z przyczyn od nich niezależnych. Opłaty są też uiszczane przy każdej zmianie warunków zatrudnienia. W przypadku gdy cudzoziemiec nie podejmuje pracy z uwagi na niewydolność systemu wizowego, poniesione koszty nie podlegają zwrotowi. W takich warunkach znacząca podwyżka opłat może stać się realnym obciążeniem dla przedsiębiorstw, ograniczając ich elastyczność i konkurencyjność - mówi Nadia Winiarska, ekspertka Konfederacji Lewiatan.
Pracodawcy twierdzą, że podwyżka opłat powinna być powiązana ze zwiększeniem efektywności urzędów
Według niej należałoby rozważyć możliwości zwrotu opłat w przypadku, gdy cudzoziemiec nie podejmie pracy z przyczyn niezależnych od pracodawcy. Poza tym, planowana podwyżka opłat mogłaby być uzasadniona wyłącznie wtedy, gdyby została powiązana z realnym zwiększeniem efektywności urzędów odpowiedzialnych za legalizację pracy cudzoziemców. Konfederacja Lewiatan zaapelowała o bardziej wyważone podejście i stopniowe podnoszenie opłat, połączone z gwarancją, że środki zasilą pracę urzędów odpowiedzialnych za procesy legalizacyjne.
Resort spraw wewnętrznych uzasadnił wyższe kwoty koniecznością walki z nielegalną migracją
Ile dokładnie mają wynieść opłaty według rozporządzenia MPRiPS? Oto proponowane w nowych przepisach kwoty:
gdy praca ma być powierzona na podstawie zezwolenia na pracę na okres nieprzekraczający 3 miesięcy, obecnie to 50 zł, po zmianach może być 200 zł,
- gdy praca ma być powierzona na podstawie zezwolenia na pracę na okres dłuższy niż 3 miesiące, obecnie to 100 zł, po zmianach może być 400 zł
- w przypadku delegowania cudzoziemca na terytorium Polski w celu realizacji usługi eksportowej, obecnie to 200 zł, po zmianach może być 800 zł,
- w przypadku zezwolenia na pracę sezonową oraz w przypadku wniosku o wydanie przedłużenia zezwolenia na pracę sezonową, obecnie to 30 zł, po zmianach może być 120 zł,
- w przypadku oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi wpisanego do ewidencji oświadczeń, obecnie to 100 zł, po zmianach może być 400 zł.
Początkowo w projekcie przepisów utrzymano obecne kwoty, ale po uwagach MSWiA, resort pracy podwyższył opłaty. Resort spraw wewnętrznych uzasadnił wyższe kwoty koniecznością walki z nielegalną migracją i koniecznością ukrócenia składania wniosków na masową skalę. Projekt rozporządzenia pojawił się już na na stronach Rządowego Centrum Legislacji i obecnie jest konsultowany.
W 2024 r. podmioty powierzające prace złożyły łącznie 890 771 dokumentów mających na celu legalizację pracy cudzoziemców w Polsce, w tym: 393 279 - wniosków o udzielenie zezwolenia na pracę; 57 367 - wniosków o zezwolenie na pracę sezonową oraz 440 125 - oświadczeń o powierzeniu pracy. Stanowi to spadek w stosunku do 2022 r., w którym liczba tych dokumentów wynosiła 1 546 100
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!