WiadomościCo dalej z Nowym Centrum Warszawy? Te ulice są następne na liście

Co dalej z Nowym Centrum Warszawy? Te ulice są następne na liście

Warszawa nie zwalnia tempa. Projekt Nowe Centrum Warszawy nabiera rozpędu, a plany na 2025 rok zapowiadają kolejne rewolucyjne zmiany w sercu stolicy. Wizja zielonego, przyjaznego pieszym i rowerzystom miasta przestaje być snem urzędników, a powoli kształtującą się rzeczywistością.
Fot. Raport Warszawski/ Greta Sulik/ Przebudowa ul. Złotej i Zgoda
Fot. Raport Warszawski/ Greta Sulik/ Przebudowa ul. Złotej i Zgoda

Wizja zielonego, przyjaznego pieszym i rowerzystom miasta, zapisana w projekcie Nowego Centrum Warszawy powoli staje się rzeczywistością poprzez inwestycje Zarządu Dróg Miejskich, które zmieniają krajobraz Śródmieścia i Pragi. Rok 2024 przyniósł wiele znaczących zmian, takich jak: 

  • otwarcie pierwszego mostu pieszo-rowerowego
  • przebudowa placu Na Rozdrożu.

Jednak to dopiero początek. Plany na 2025 rok zapowiadają kolejne projekty, które jeszcze bardziej odmienią centrum stolicy. Co czeka nas w nadchodzącym roku? Czy miasto zdąży oddać wszystkie zapowiedziane inwestycje? 

1. Ulica Krucza - pieszy pasaż zamiast jezdni

Jednym z najważniejszych projektów na 2025 rok jest przebudowa ulicy Kruczej. Środek jezdni ma zostać zamieniony w szeroki pieszy pasaż ze szpalerami drzew. Ruch samochodowy zostanie uspokojony, a ulica zyska nowe przejścia dla pieszych i dodatkową zieleń. Krucza ma stać się przestrzenią sprzyjającą spacerom, rozwojowi usług i gastronomii. To kolejny krok w kierunku stworzenia przyjaznego centrum.

Projektowany przekrój ulicy Kruczej. fot. UM Warszawa
Projektowany przekrój ulicy Kruczej. fot. UM Warszawa

2. Marszałkowska - mniej samochodów, więcej zieleni

Kolejny odcinek ulicy Marszałkowskiej czeka metamorfoza. Wspólnie z Tramwajami Warszawskimi planowana jest przebudowa fragmentu od ul. Świętokrzyskiej do ul. Królewskiej. Marszałkowska zostanie zwężona do dwóch pasów, a parkowanie z chodników przeniesie się na jezdnię. Po wschodniej stronie powstanie dwukierunkowa droga rowerowa o długości 650 metrów, prowadząca wśród zieleni. Nie zabraknie też miejsca na ogródki gastronomiczne.

Projektowany przekrój ulicy Marszałkowskiej. / fot. UM Warszawa
Projektowany przekrój ulicy Marszałkowskiej. / fot. UM Warszawa

3. Ulica Karowa - bezpieczne połączenie skarpy

Przebudowa ulicy Karowej to kolejny ważny projekt. Po stworzeniu w 2024 roku przejścia dla pieszych przez Wisłostradę teraz przyszedł czas na połączenie dolnego i górnego tarasu skarpy. W 2025 roku planowany jest konkurs architektoniczny, który wyłoni najlepszą koncepcję. Na skarpie powstanie nowa, stopniowo opadająca przestrzeń z windą, co poprawi dostępność dla pieszych i rowerzystów. W planach jest również więcej zieleni.

4. Ulica Okrzei - Praga bliżej Centrum

Most pieszo-rowerowy już połączył Pragę z centrum, ale to dopiero początek zmian na prawym brzegu Wisły. W 2025 roku zakończy się projektowanie przebudowy ulicy Okrzei. Asfalt zostanie zastąpiony kamienną nawierzchnią, a ulica zyska szpalery drzew. Ruch samochodowy będzie odbywał się jednokierunkowo, a po północnej stronie powstanie dwukierunkowa droga rowerowa.

Ulica Okrzei na Pradze-Północ z widokiem na most pieszo-rowerowy i Centrum. / fot. UM Warszawa
Ulica Okrzei na Pradze-Północ z widokiem na most pieszo-rowerowy i Centrum. / fot. UM Warszawa

5. Nowe place i zieleń w Śródmieściu

W ramach przebudowy kwartału ulic Jasna, Sienkiewicza, Złota i Zgoda powstają trzy nowe place: przed Domem pod Orłami, przy Filharmonii Narodowej oraz przy ul. Zgoda 12. Każdy z nich będzie miał swoją unikalną funkcję – od reprezentacyjnego placu z zielenią po kameralny ogród sąsiedzki z miejscem zabaw dla dzieci. To kolejny krok w kierunku redukcji efektu miejskiej "wyspy ciepła" i zwiększenia retencji wody.

Przebudowa placu przy ul. Zgoda. / fot. Greta Sulik, Raport Warszawski
Przebudowa placu przy ul. Zgoda. / fot. Greta Sulik, Raport Warszawski

Podsumowanie 2024 roku. Co się udało?

Rok 2024 przyniósł wiele znaczących zmian w Warszawie. Praktycznie całe Centrum stolicy jest rozkopane. Na kwartale ulic Zgoda i Złotej oraz Placu Centralnym praktycznie każdego dnia możemy zaobserwować zmiany. Początkowo mieszkańcy nie mogli się odnaleźć w tej rzeczywistości. Teraz wydaje się, że powoli przyzwyczajamy się do nowej wizji centrum miasta.

1. Most pieszo-rowerowy

W marcu 2024 roku otwarto most pieszo-rowerowy, który połączył bulwary wiślane z praskim brzegiem Wisły. To pierwsza taka przeprawa w Warszawie, która stała się nie tylko wygodnym połączeniem, ale także modnym miejscem spotkań. Most o długości 452 metrów przyciągnął w pierwszym tygodniu aż 200 tysięcy osób.

Most pieszo-rowerowy na Pradze-Północ z widokiem na Centrum Warszawy. / fot. Maciej Gillert, Raport Warszawski
Most pieszo-rowerowy na Pradze-Północ z widokiem na Centrum Warszawy. / fot. Maciej Gillert, Raport Warszawski

2. Plac Centralny - zielona rewolucja?

Rozpoczęta w 2023 roku budowa placu Centralnego nabrała tempa. Zakończono badania archeologiczne, zbudowano podziemny system nawadniania i zasadzono połowę z planowanych 100 drzew. Plac ma stać się zieloną oazą w sercu miasta, z trawnikami, sadzawką i miejscami do odpoczynku. Póki co jest błotnistym placem, przez który ciężko się przedostać.

Wiosną tego roku ma zostać otwarty. Kiedy? Tego na razie nie wiadomo. 

Budowa Placu Centralnego. / fot. Greta Sulik, Raport Warszawski
Budowa Placu Centralnego. / fot. Greta Sulik, Raport Warszawski

3. Przebudowa placu Na Rozdrożu

Latem 2024 roku otwarto przebudowany plac Na Rozdrożu. Zlikwidowano niewygodne przejścia podziemne, a górny i dolny poziom placu połączyły nowe windy. To znacząco poprawiło dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo poszerzono drogi dla rowerzystów i dodano więcej zieleni.

4. Podziemny parking na placu Powstańców Warszawy

Zakończono budowę podziemnego parkingu na placu Powstańców Warszawy, który może pomieścić ponad 400 samochodów. Przebudowano również ulicę Mazowiecką, która stała się dwukierunkowa, co ułatwiło dojazd do parkingu. W tym roku planowane jest otwarcie parkingu. 

Plac nad parkingiem. / fot. Piotr Wróblewski, Raport Warszawski
Plac nad parkingiem. / fot. Piotr Wróblewski, Raport Warszawski

5. Odkrycia archeologiczne

Podczas prac budowlanych natrafiono na ślady przedwojennej Warszawy, w tym fundamenty dawnego Szpitala Generalnego Dzieciątka Jezus oraz piwnicę wydawnictwa Gebethner & Wolff. To przypomnienie o bogatej historii miasta, które kryje się pod współczesną zabudową.

Źródło artykułu:Raport Warszawski

Wybrane dla Ciebie