Kolej wraca do Gostynia. Ruszyły prace nad reaktywacją połączenia do Kąkolewa
Po niemal dwóch dekadach przerwy ruszają prace budowlane, które przywrócą ruch pasażerski na trasie kolejowej między Gostyniem a Kąkolewem. To jedna z pierwszych inwestycji realizowanych w ramach rządowego programu Kolej Plus na terenie Wielkopolski.
Na projekt, który ma zakończyć się w pierwszym kwartale 2029 roku, przeznaczono blisko 156 mln zł netto. Zakres prac obejmuje modernizację 21-kilometrowego odcinka nieczynnej obecnie dla pasażerów linii nr 360, używanej dotąd wyłącznie do transportu towarowego.
W ramach inwestycji zdemontowana zostanie istniejąca infrastruktura, a w jej miejsce powstanie zupełnie nowy tor z bezstykowymi szynami, zapewniającymi cichszą i bardziej komfortową jazdę. Prace prowadzone będą z wykorzystaniem nowoczesnych maszyn torowych, co ma przyspieszyć tempo robót i zminimalizować ich uciążliwość.
Na trasie powstanie pięć nowoczesnych przystanków – w Gostyniu, Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie. Zostaną one wyposażone w podwyższone perony, ułatwiające dostęp do pociągów, a także wiaty, ławki, jasne oświetlenie oraz systemy informacji pasażerskiej. Szczególną uwagę poświęcono dostępności – przystanki będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.
Poprawie ulegnie także bezpieczeństwo na trasie. Przebudowanych zostanie 21 przejazdów kolejowo-drogowych, a cały odcinek zostanie wyposażony w nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Zmodernizowana linia umożliwi prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 120 km/h, a towarowych – do 80 km/h. Połączenie otworzy nowe możliwości podróży do Leszna, a stamtąd dalej do Poznania, zwiększając dostępność transportową regionu.
– Naszym celem jest realna poprawa dostępności komunikacyjnej mieszkańców mniejszych miejscowości. Projekt Gostyń – Kąkolewo to przykład inwestycji rozsądnej, efektywnej i odpowiadającej na konkretne potrzeby – podkreślił Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Inwestorem zadania w formule "projektuj i buduj” jest PKP PLK, a za wykonanie robót odpowiada firma DOM Sp. z o.o.
Projekt wpisuje się w szerszą strategię rozwoju regionalnej infrastruktury kolejowej. W ramach programu Kolej Plus w Wielkopolsce zaplanowano także rewitalizację tras Międzychód – Szamotuły, Śrem – Czempiń oraz ciągu Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec. Jednocześnie, po wspólnej analizie z władzami województwa, zdecydowano o rezygnacji z projektu Konin – Turek z uwagi na rosnące koszty i brak lokalnego konsensusu.