TurystykaKolej wraca do Gostynia. Ruszyły prace nad reaktywacją połączenia do Kąkolewa

Kolej wraca do Gostynia. Ruszyły prace nad reaktywacją połączenia do Kąkolewa

Po niemal dwóch dekadach przerwy ruszają prace budowlane, które przywrócą ruch pasażerski na trasie kolejowej między Gostyniem a Kąkolewem. To jedna z pierwszych inwestycji realizowanych w ramach rządowego programu Kolej Plus na terenie Wielkopolski.

wraca kolej
wraca kolej
Źródło zdjęć: © Codziennypoznan.pl | codziennypoznan.pl
A. Karczewska

Na projekt, który ma zakończyć się w pierwszym kwartale 2029 roku, przeznaczono blisko 156 mln zł netto. Zakres prac obejmuje modernizację 21-kilometrowego odcinka nieczynnej obecnie dla pasażerów linii nr 360, używanej dotąd wyłącznie do transportu towarowego.

W ramach inwestycji zdemontowana zostanie istniejąca infrastruktura, a w jej miejsce powstanie zupełnie nowy tor z bezstykowymi szynami, zapewniającymi cichszą i bardziej komfortową jazdę. Prace prowadzone będą z wykorzystaniem nowoczesnych maszyn torowych, co ma przyspieszyć tempo robót i zminimalizować ich uciążliwość.

Na trasie powstanie pięć nowoczesnych przystanków – w Gostyniu, Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie. Zostaną one wyposażone w podwyższone perony, ułatwiające dostęp do pociągów, a także wiaty, ławki, jasne oświetlenie oraz systemy informacji pasażerskiej. Szczególną uwagę poświęcono dostępności – przystanki będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.

Poprawie ulegnie także bezpieczeństwo na trasie. Przebudowanych zostanie 21 przejazdów kolejowo-drogowych, a cały odcinek zostanie wyposażony w nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Zmodernizowana linia umożliwi prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 120 km/h, a towarowych – do 80 km/h. Połączenie otworzy nowe możliwości podróży do Leszna, a stamtąd dalej do Poznania, zwiększając dostępność transportową regionu.

– Naszym celem jest realna poprawa dostępności komunikacyjnej mieszkańców mniejszych miejscowości. Projekt Gostyń – Kąkolewo to przykład inwestycji rozsądnej, efektywnej i odpowiadającej na konkretne potrzeby – podkreślił Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Inwestorem zadania w formule "projektuj i buduj” jest PKP PLK, a za wykonanie robót odpowiada firma DOM Sp. z o.o.

Projekt wpisuje się w szerszą strategię rozwoju regionalnej infrastruktury kolejowej. W ramach programu Kolej Plus w Wielkopolsce zaplanowano także rewitalizację tras Międzychód – Szamotuły, Śrem – Czempiń oraz ciągu Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec. Jednocześnie, po wspólnej analizie z władzami województwa, zdecydowano o rezygnacji z projektu Konin – Turek z uwagi na rosnące koszty i brak lokalnego konsensusu.

Źródło artykułu:codziennypoznan.pl

Wybrane dla Ciebie