Polacy kupują coraz więcej używanych aut z zagranicy. Jak wygląda ich stan techniczny?

Udział używanych aut z historią wypadków, uszkodzeń i innych ryzykownych zdarzeń rośnie. Aż 60 proc. raportów wygenerowanych przez polskich użytkowników z bazy CARFAX w pierwszych pięciu miesiącach 2025 r. ma w swojej historii kolizje, a 82 proc. – inne istotne sygnały ostrzegawcze, jak np. niezgodności przebiegu. W porównaniu do analogicznego okresu 2024 r. średni wiek sprawdzanych aut wzrósł z 10 do 11 lat, a przeciętny przebieg – ze 160 tys. do 163 tys. km.
Bezpłatne badania stanu samochodów w ŁasinieZ najnowszych danych wynika, że auta, które sprawdzają polscy użytkownicy, są coraz starsze i coraz bardziej zużyte.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Piotr Bilski
Mariusz Michalak

W ciągu roku o ponad 50 proc. wzrosła liczba raportów na temat używanych aut wygenerowanych przez polskich użytkowników z bazy CARFAX, obejmującej ponad 23 mln używanych samochodów w Polsce.

Samochody z importu są coraz starsze i coraz bardziej zużyte

Z najnowszych danych wynika, że auta, które sprawdzają polscy użytkownicy, są coraz starsze i coraz bardziej zużyte. Aż 60 proc. z nich ma w swojej historii odnotowane wypadki czy uszkodzenia – w analogicznym okresie ubiegłego roku odsetek ten wynosił 50 proc. Z 75 proc. do aż 82 proc. wzrósł odsetek samochodów, w przypadku których występują zdarzenia związane z ryzykiem, na które warto zwrócić uwagę przed zakupem (np. nietypowe wskazania licznika). Średni wiek sprawdzanego auta wynosi 11 lat – rok więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. – a przebieg – 163 tys. km, o 3 tys. km więcej niż przed rokiem.

W pierwszych pięciu miesiącach 2024 r. 45 proc. aut sprawdzanych w bazie CARFAX przez polskich użytkowników pochodziło z importu, a 47 proc. z nich miało w swojej historii odnotowane wypadki czy uszkodzenia. Obecnie z zagranicy pochodzi 50 proc. sprawdzanych aut, a historię kolizji ma aż 62 proc. z nich.

Tempo importu relatywnie starych aut używanych nie maleje. Trend wydaje się być wręcz rosnący. Niestety rosnący jest również inny, zdecydowanie niekorzystny trend. Obserwowana wzrastająca dynamicznie liczba szkód wśród pojazdów importowanych ma i będzie miała również w dłuższym terminie skutki, których użytkownicy tych pojazdów z pewnością nie oczekują – mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska.

Rosnąca liczba szkód to efekt starzenia się floty, ekonomicznej nieopłacalności napraw oraz popytu na tanie auta „premium”. Bez rygorystycznych regulacji i transparentności sprzedaży trend ten będzie się utrzymywał, narażając kierowców na koszty i ryzyko. Zweryfikowany numer VIN powinien stać się obowiązkowym, wymaganym prawem elementem każdej oferty sprzedaży pojazdu! Zdecydowanie wsparłoby to dążenie do równowagi informacyjnej stron transakcji i zmniejszyłoby skalę nadużyć - dodaje ekspert.

Polacy najczęściej szukają informacji o używanych BMW i Audi

Dotychczas w 2025 r. najwięcej raportów (7 proc.) z bazy CARFAX w dotyczyło samochodów BMW. Aż 92 proc. sprawdzanych aut tej marki ma w swojej historii odnotowane zdarzenia związane z ryzykiem, a 73 proc. – wypadki i uszkodzenia. Przeciętne BMW budzące zainteresowanie polskich użytkowników ma średnio 12 lat i 180 tys. km przebiegu. W dalszej kolejności największym zainteresowaniem polskich użytkowników cieszą się:

  • Audi – 6 proc. wyszukiwań; średni wiek: 11 lat, średni przebieg: 184 tys. km; 62 proc. ma w swojej historii uszkodzenia i kolizje, a 93 proc. – zdarzenia związane z ryzykiem;
  • Volkswagen – 6 proc. wyszukiwań; średni wiek: 12 lat, średni przebieg: 189 tys. km; 62 proc. ma w swojej historii uszkodzenia i kolizje, a 89 proc. – zdarzenia związane z ryzykiem;

  • Mercedes – 5 proc. wyszukiwań; średni wiek: 13 lat, średni przebieg: 170 tys. km; 67 proc. ma w swojej historii uszkodzenia i kolizje, a 90 proc. – zdarzenia związane z ryzykiem;
  • Ford – 5 proc. wyszukiwań; średni wiek: 10 lat, średni przebieg: 160 tys. km; 65 proc. ma w swojej historii uszkodzenia i kolizje, a 90 proc. – zdarzenia związane z ryzykiem.

Coraz chętniej kupujemy używane auta chińskich marek

Chociaż wśród używanych aut w Polsce niezmiennie królują takie marki jak Volkswagen, Opel, Ford czy Toyota, to widać wyraźny wzrost udziału pojazdów chińskich producentów – w ciągu tylko trzech miesięcy – od lutego do maja – ich odsetek w bazie CARFAX zwiększył się o 12 proc. Wśród nich najwięcej jest samochodów marki MG, najdłużej obecnej na polskim rynku – 78 proc. Drugie miejsce zajmuje BAIC (17 proc.), trzecie BYD (2 proc.), a kolejne Maxus i GWM (po 1 proc.).

Średni wiek przeciętnego chińskiego auta w polskiej bazie CARFAX w czasie tych trzech miesięcy spadł z 4 lat do ok. roku. Odsetek pojazdów, w których historii odnotowano uszkodzenia i kolizje, spadł z 8 proc. do 6 proc., a tych obciążonych ryzykami – z 22 proc. do 11 proc. Obecnie samochody chińskich producentów importowane z zagranicy stanowią 6 proc., podczas gdy jeszcze na początku roku stanowiły 18 proc.

Dynamiczny wzrost sprzedaży nowych chińskich aut, które w 2024 roku osiągnęły poziom ponad 11 tysięcy rejestracji, sprawia, że na rynku wtórnym zaczynają pojawiać się coraz młodsze pojazdy, często poleasingowe czy poflotowe. Zmieniają się także preferencje konsumentów – polscy nabywcy coraz chętniej wybierają nowe chińskie auta, które są konkurencyjne cenowo i technologicznie, a ich dostępność wzrosła dzięki intensywnemu rozwojowi sieci dealerskiej w Polsce. Spadek importu starszych modeli dodatkowo przyspieszyły zmiany w polityce dopłat i nowe unijne regulacje – mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska. – W rezultacie Polska staje się jednym z dynamiczniejszych rynków dla nowych chińskich samochodów, podczas gdy ich obecność na rynku wtórnym ewoluuje, dominują młode auta zamiast starszych modeli z importu. To trend, który może się utrzymać w najbliższych latach.

Wybrane dla Ciebie

Trefl Sopot uratował burzliwy sezon, świętując we Włocławku
Trefl Sopot uratował burzliwy sezon, świętując we Włocławku
Najlepsze miejsca na urlop we wrześniu. Po wakacjach jest tam uroczo
Najlepsze miejsca na urlop we wrześniu. Po wakacjach jest tam uroczo
Warszawa: Piesza potrącona na chodniku przez dostawcę poruszającego się na elektrycznym rowerze.
Warszawa: Piesza potrącona na chodniku przez dostawcę poruszającego się na elektrycznym rowerze.
Byliśmy na 40. piętrze drapacza chmur. To będzie największa atrakcja Rzeszowa
Byliśmy na 40. piętrze drapacza chmur. To będzie największa atrakcja Rzeszowa
Hawaje w Domu Pomocy Społecznej w Malborku. Rodzinnie i radośnie podczas festynu integracyjnego
Hawaje w Domu Pomocy Społecznej w Malborku. Rodzinnie i radośnie podczas festynu integracyjnego
Nie pamiętać tego, to grzech. Ucieczka do Alkatraz - projekcja filmu rozpoczęła kultowy turniej koszykówki w Wałbrzychu
Nie pamiętać tego, to grzech. Ucieczka do Alkatraz - projekcja filmu rozpoczęła kultowy turniej koszykówki w Wałbrzychu
Krzem w agrotechnice buraka – mniej stresu, więcej cukru
Krzem w agrotechnice buraka – mniej stresu, więcej cukru
Widzew w transferowej ofensywie. Nowi piłkarze przed startem przygotowań drużyny
Widzew w transferowej ofensywie. Nowi piłkarze przed startem przygotowań drużyny
Groźny wypadek w Bytomiu. Kierowca jednośladu trafił do szpitala
Groźny wypadek w Bytomiu. Kierowca jednośladu trafił do szpitala
Stylizacje Moniki Olejnik. Takie ubrania i kolory odejmują lat
Stylizacje Moniki Olejnik. Takie ubrania i kolory odejmują lat
Dni Ursynowa przyciągnęły tłumy. Na scenie m.in. Łydka Grubasa, Pidżama Porno i Dżem
Dni Ursynowa przyciągnęły tłumy. Na scenie m.in. Łydka Grubasa, Pidżama Porno i Dżem
Jeden segment i kładka połączy Kazimierz z Ludwinowem w Krakowie
Jeden segment i kładka połączy Kazimierz z Ludwinowem w Krakowie