Porsche 911 Turbo S. To najmocniejsze jak dotąd seryjne 911

Na targach motoryzacyjnych IAA Mobility w Monachium Porsche prezentuje topowy wariant linii 911: innowacyjny układ napędowy biturbo z techniką T-Hybrid czyni nowe 911 Turbo S najmocniejszym seryjnym 911 w dotychczasowej historii modelu.
Porsche 911 Turbo S 2020Porsche 911 Turbo S 2020
Źródło zdjęć: © autokult | Mateusz Żuchowski
Mariusz Michalak

Jaki napęd ma Porsche 911 Turbo S?

Układ napędowy osiąga moc systemową 523 kW (711 KM). Dzięki temu nowe 911 Turbo S jest najmocniejszym seryjnie produkowanym 911 w dotychczasowej historii. Systemowy moment obrotowy wynosi 800 Nm i jest generowany w ekstremalnie rozległym zakresie od 2300 do 6000 obr./min. Także pełna moc charakteryzuje się szeroką dostępnością, między 6500 a 7000 obr./min.

Innowacyjna, wyjątkowo lekka technika T-Hybrid o napięciu 400 V pozwoliła zwiększyć moc względem poprzednika o 61 KM. Układ napędowy T-Hybrid po raz pierwszy zadebiutował w 2024 roku w 911 Carrera GTS. Na potrzeby nowego 911 Turbo S został znacząco udoskonalony: podczas gdy GTS korzysta z pojedynczej elektrycznej turbosprężarki eTurbo, w nowym Turbo S zastosowano aż dwie takie turbosprężarki. Turbina i sprężarka zostały specjalnie zaprojektowane, aby spełnić wymagania stawiane wobec topowego wariantu. Duet eTurbo przyczynia się nie tylko do znaczącego przyrostu osiągów, ale i poprawia responsywność zespołu napędowego.

Szczególnie kompaktowy i lekki akumulator wysokonapięciowy o pojemności 1,9 kWh jest taki sam jak ten stosowany w 911 Carrera GTS. Siłę napędową do napędu na wszystkie koła Porsche Traction Management (PTM) przekazuje 8-biegowa przekładnia PDK ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym. Sprint do 100 km/h zajmuje nowemu 911 Turbo S z nadwoziem coupé 2,5 s, o 0,2 s krócej niż poprzednikowi. Osiągnięcie 200 km/h trwa 8,4 s, co oznacza poprawę o 0,5 s. Prędkość maksymalna nowego 911 Turbo S wynosi 322 km/h.

Około 14 sekund szybsze okrążenie północnej pętli Nürburgringu

Pomimo dodatkowych elementów hybrydowego zespołu napędowego o wysokich osiągach nowe 911 Turbo S waży o zaledwie 85 kilogramów więcej od poprzednika. Wzrost masy został z nawiązką zrekompensowany we wszystkich obszarach istotnych dla dynamiki jazdy. Najlepszym dowodem jest tu czas okrążenia północnej pętli Nürburgringu.

W ramach końcowych jazd rozwojowych, przeprowadzonych jesienią 2024 roku, lekko zakamuflowany egzemplarz 911 Turbo S pod nadzorem notarialnym osiągnął czas 7:03,92 min - to o około 14 s szybciej niż poprzednik. "Nie czuć zwiększenia masy. Wręcz przeciwnie - samochód jest zdecydowanie zwinniejszy, ma lepszą przyczepność i jest znacznie szybszy niż poprzednik na wszystkich istotnych odcinkach toru" - powiedział ambasador marki Porsche, Jörg Bergmeister, który brał udział w rozwoju i testowaniu nowego 911 Turbo S i ustanowił oficjalny czas okrążenia.

Hamulce i opony o zoptymalizowanych osiągach

Turbo S otrzymuje nową generację ogumienia, które oferują znacznie lepsze prowadzenie na suchej nawierzchni, zachowując jednocześnie dobre osiągi w mokrych warunkach. Tylna oś jest teraz wyposażona w opony szersze o 10 mm w porównaniu z poprzednikiem - w rozmiarze 325/30 ZR 21. Z przodu, podobnie jak wcześniej, zamontowano ogumienie 255/35 ZR 20. Standardowy układ hamulcowy Porsche z ceramiczno-karbonowymi tarczami (Porsche Ceramic Composite Brake - PCCB), zaopatrzony w nowe klocki hamulcowe, potrafi wytrzymać ogromne obciążenia. Efekt: skuteczniejsze wytracanie prędkości i jeszcze lepsze wyczucie pedału hamulca. Inżynierowie zwiększyli średnicę tylnych tarcz z 390 mm do 410 mm. Z przodu zastosowano tarcze o średnicy 420 mm. Oznacza to, że nowe 911 Turbo S ma największy układ hamulcowy PCCB, jaki Porsche kiedykolwiek zamontowało w dwudrzwiowym modelu.

Ekskluzywny wygląd i wyposażenie

Wraz z nowym Turbo S w 911 wprowadzono dzieloną przez poszczególne linie modelowe strategię designu odmian Turbo. Liczne kontrastowe elementy zaprojektowano w zarezerwowanym wyłącznie dla tych wariantów kolorze Turbonite. Należą do nich herb Porsche i napis "Turbo S" z tyłu. To nie wszystko: uwagę zwracają też charakterystyczne dla Turbo S wstawki w poprzeczkach tylnego skrzydła oraz wykończenie listew wokół bocznych szyb. Gama obręczy Turbo S obejmuje nowe wzory felg mocowane centralną śrubą, także w kolorze Turbonite.

Jak to zwykle bywa w przypadku Turbo, w porównaniu z odmianami Carrera nowy topowy wariant obecnej linii 911 ma wyraźnie poszerzone nadwozie i rozstaw kół, a także otwory w tylnych błotnikach. Szerokość dodatkowo podkreślają efektowne otwory wentylacyjne w przeprojektowanym tylnym pasie. Wiodącą pozycję Turbo S w portfolio akcentują końcówki tytanowego układu wydechowego o typowym dla Turbo, na nowo zinterpretowanym wzornictwie, podobnie jak dynamiczna perłowa struktura ponad pasem tylnego oświetlenia. Na życzenie oferowane są owalne, tytanowe końcówki układu wydechowego o specjalnej strukturze. Generalnie ekskluzywny design wyraźnie odróżnia Turbo S od innych odmian 911.


Również kabinę charakteryzują akcenty w kolorze Turbonite. Można je znaleźć na panelach drzwi, kierownicy, desce rozdzielczej oraz wykończeniu konsoli środkowej, a także na stoperze Sport Chrono i w zestawie wskaźników. Ten sam kolor mają pasy bezpieczeństwa, przeszycia i kilka przycisków na konsoli środkowej. Po raz pierwszy wystrój ekskluzywnego wnętrza wzbogacono o listwy ozdobne o strukturze włókna węglowego z wykończeniem w kolorze Neodyme oraz perforowaną podsufitkę z mikrofibry z czarnym podkładem.


Jako coupé 911 Turbo S jest standardowo oferowane w wersji dwumiejscowej. Na życzenie bez dopłaty można zamówić tylne siedzenia. Cabriolet jest zasadniczo dostarczany w konfiguracji 2+2. Porsche standardowo wyposaża nowe 911 Turbo S w reflektory LED Matrix HD z innowacyjnymi funkcjami oświetlenia, które odczuwalnie zwiększają bezpieczeństwo jazdy nocą. Seryjne są również: pakiet Sport Chrono ze wskazaniem temperatury opon, specjalnie dostrojone zawieszenie PASM, elektrohydrauliczna stabilizacja przechyłów PDCC oraz tytanowy sportowy układ wydechowy. Jeśli chodzi o wnętrze, bazowa specyfikacja obejmuje m.in. adaptacyjne fotele sportowe Plus z 18-kierunkową regulacją elektryczną, pamięcią ustawień oraz napisem "turbo S" na zagłówkach. Specyficzne dla wariantu Turbo S wytłoczenia na siedzeniach i panelach drzwi na nowo interpretują charakterystyczne cechy designu pierwszego 911 Turbo (typoszereg 930). Dla coupé na życzenie dostępne są składane, lekkie fotele kubełkowe, znane z 911 GT3.


Wybrane dla Ciebie

Skoczów: Pijany kierowca prowadził potężny dźwig
Skoczów: Pijany kierowca prowadził potężny dźwig
Kazanów: Obchody 86. rocznicy bitwy pod Kazanowem
Kazanów: Obchody 86. rocznicy bitwy pod Kazanowem
Poznań: Nowa hala sportowa z lodowiskiem na Chwiałce gotowa
Poznań: Nowa hala sportowa z lodowiskiem na Chwiałce gotowa
Skaryszew: Ponad 150 osób wzięło udział w II Rajdzie do Bunkra
Skaryszew: Ponad 150 osób wzięło udział w II Rajdzie do Bunkra
Kraków: W sobotę wielki korowód i widowisko "Kronika Polska 1025-2025"
Kraków: W sobotę wielki korowód i widowisko "Kronika Polska 1025-2025"
Gulcz: Tragiczny wypadek na moście. Nie żyje 50-latek
Gulcz: Tragiczny wypadek na moście. Nie żyje 50-latek
Dolny Śląsk: Nowy szlak turystyczny połączy region z Saksonią
Dolny Śląsk: Nowy szlak turystyczny połączy region z Saksonią
Skorzęcin: OW Skorzęcin zakończył sezon. Podziękowania dla ratowników
Skorzęcin: OW Skorzęcin zakończył sezon. Podziękowania dla ratowników
Warszawa: Groźna kolizja. Taksówka zderzyła się z autem osobowym
Warszawa: Groźna kolizja. Taksówka zderzyła się z autem osobowym
Wszystko wygląda jak AI. Szef OpenAI: "Social media zalały boty"
Wszystko wygląda jak AI. Szef OpenAI: "Social media zalały boty"
Warszawa: Utrudnienia dla kierowców. MPWiK zamyka ulicę na Białołęce
Warszawa: Utrudnienia dla kierowców. MPWiK zamyka ulicę na Białołęce
Szczecin: Dyrektor instytut zatrzymany przez CBA. W tle łapówka
Szczecin: Dyrektor instytut zatrzymany przez CBA. W tle łapówka