Nareszcie otwarto nową obwodnicę Poręby i Zawiercia! To blisko 17 km pięknej drogi – zobacz zdjęcia. Trasa prezentuje się świetnie
Droga prezentuje się znakomicie - zobacz ZDJĘCIA.
Od dziś przejedziemy nową obwodnicą Poręby i Zawiercia!
Informację o otwarciu obu jezdni obwodnicy przekazał PAP w piątek przed południem rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak.
Nowa trasa omija 16,1 km starej DK78, eliminując ze śladu drogi krajowej 36 skrzyżowań lokalnych, pięć skrzyżowań znacznie obciążonych ruchem (w tym jedno rondo), 30 przejść dla pieszych, osiem sygnalizacji świetlnych, a także przejazd kolejowy ze szlabanami.
W efekcie czas przejazdu odcinka skraca się prawie o połowę. Wraz z główną drogą zbudowano m.in. przejścia dla zwierząt i ekrany akustyczne.
Nowa obwodnica znacząco poprawi komfort podróży i bezpieczeństwo na drodze. Pozwoli na ominięcie zatłoczonych i niebezpiecznych miejsc w centrum Zawiercia, co zmniejszy liczbę zdarzeń drogowych oraz poprawi płynność ruchu .
Otwarcie obwodnicy Poręby i Zawiercia to nie tylko dobra wiadomość dla kierowców, ale także ogromna zmiana na lepsze dla mieszkańców tych miast. Przeniesienie ruchu tranzytowego na nową trasę sprawi, że ulice w centrum będą mniej zatłoczone, co poprawi komfort życia i bezpieczeństwo. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli cieszyć się spokojniejszym otoczeniem i zredukowanym hałasem.
Dwuletni poślizg
Umowę na budowę pierwszej części południowej obwodnicy Poręby i Zawiercia (w trybie projektuj i buduj) podpisano w grudniu 2019 r. Pierwotnie za termin zakończenia budowy przyjęto kwiecień 2023 roku, jednak w kolejnych aneksach do umowy wydłużano go, finalnie do 25 kwietnia 2025 r.
Jak wynika z informacji GDDKiA, powodem stało się - późniejsze niż zakładano - uzyskanie decyzji o zgodzie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a także brak pełnego dostępu do placu budowy, co miało wynikać z opóźnienia wycinki terenów leśnych będących w zarządzie Lasów Państwowych.
Południowe obejście
Powstające obejście Zawiercia i sąsiedniej Poręby, o łącznej długości 24,3 km, ma być nowym, dwujezdniowym przebiegiem DK78, zaczynającym się przy zbudowanej w poprzednich latach dwujezdniowej obwodnicy Siewierza.
Projekt i budowę dłuższego, zachodniego fragmentu południowej obwodnicy Zawiercia – o długości 16,7 km, wraz m.in. z węzłem Kuźnica – GDDKiA zamówiła za 414,7 mln zł u konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Budowa w terenie trwa od marca 2022 r.
Dla krótszego, wschodniego odcinka Zawiercia (ponad 7,6 km) umowę na wykonanie dokumentacji projektowej podpisano w styczniu 2020 r. Projekt budowlany został ukończony w październiku 2021 r. W przetargu na realizację GDDKiA w listopadzie ub. roku podpisała wartą ponad 234 mln zł umowę z firmą Polaqua z Piaseczna.