Nowa trasa tramwajowa na Naramowice w Poznaniu. Podpisano umowę na projekt drugiego etapu inwestycji
W Poznaniu trwają przygotowania do budowy drugiego etapu trasy tramwajowej na Naramowice, która ma poprawić komunikację między północną częścią miasta a centrum. Nowa trasa, przebiegająca ulicami Szelągowską i Garbary, połączy pętlę Wilczak z węzłem komunikacyjnym przy Małych Garbarach. Podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji tego przedsięwzięcia.
Prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak, podkreślił, że budowa drugiego odcinka trasy tramwajowej ma duże znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej w tej części miasta. Pierwszy odcinek, który został uruchomiony w 2022 roku, cieszy się dużym zainteresowaniem – codziennie korzysta z niego kilka tysięcy osób. Nowa trasa, która będzie kontynuacją dotychczasowej, skróci czas przejazdu z Naramowic do centrum, a także odciąży jeden z najbardziej obciążonych węzłów komunikacyjnych – skrzyżowanie przy moście Teatralnym.
Prace nad projektem obejmą szeroki zakres działań, w tym analizę istniejącej infrastruktury oraz opracowanie rozwiązań dotyczących torowiska tramwajowego, przystanków, jezdni, chodników, dróg rowerowych i zieleni. Projektanci zamierzają także zająć się poprawą układu komunikacyjnego w rejonie skrzyżowania ulic Małe Garbary i Estkowskiego oraz optymalizacją układu drogowego w obszarze, który obejmuje planowaną trasę.
Ważnym aspektem inwestycji jest również dbałość o ochronę istniejącego drzewostanu. Na etapie przygotowań w terenie zostanie przeprowadzona inwentaryzacja zieleni, której celem będzie ocena stanu roślinności. Dzięki temu projektanci będą w stanie zaproponować rozwiązania, które pozwolą jak najlepiej zachować drzewa, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawności i bezpieczeństwa nowej trasy tramwajowej.
Nowa linia tramwajowa będzie miała długość ponad 3 kilometrów i połączy pętlę Wilczak z węzłem komunikacyjnym przy Małych Garbarach. W ramach inwestycji przewidziana jest także przebudowa układu drogowego w rejonie przystanku kolejowego Poznań Garbary, gdzie powstanie nowy węzeł przesiadkowy z zadaszonym przejściem między przystankami tramwajowymi a peronami kolejowymi. Zmianie ulegną również niektóre skrzyżowania i ciągi piesze oraz rowerowe.
Projekt obejmuje także budowę nowej sieci kanalizacyjnej, wodociągowej, gazowej, elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej, a także zagospodarowanie terenu w obrębie trasy.
Umowę podpisano z biurem projektowym Sweco. Całość dokumentacji projektowej ma zostać ukończona w ciągu najbliższych trzech lat.