Powrót jabłek do łask. Polacy znów sięgają po rodzime owoce
Zainteresowanie konsumpcją jabłek w Polsce wzrasta praktycznie we wszystkich grupach społecznych i pokoleniowych. Coraz więcej osób sięga po ten rodzimy owoc, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy stylu życia. Zdaniem ekspertów i sadowników, ten optymistyczny trend to efekt wieloletnich działań promocyjnych. Poza tym zmian w postrzeganiu zdrowej diety i aktywnej obecności jabłek w mediach oraz handlu detalicznym.
Spożycie jabłek rośnie — dane nie pozostawiają złudzeń
Jak podają badacze, w maju 2025 r. do grona konsumentów jabłek dołączyło aż 1,3 mln osób. Natomiast w czerwcu do tego grona dołączyło kolejne 1,1 mln. W rezultacie liczba spożywających jabłka Polaków wzrosła do poziomu 72% populacji powyżej 15. roku życia. Z tych danych wynika, że liczba miłośników jabłek wzrosła o 4 punkty procentowe w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r.
Co optymistyczne — trend ten dotyczy każdego pokolenia. Mianowicie od generacji Z (2009–1996), gdzie mamy 4% wzrost, poprzez Y (1995–1981) z 6% wzrostem, po B — seniorów (1963–1946), którzy spożyli o 2% więcej. Najmniejszy wzrost spożycia mamy w pokoleniu X (1980–1964), bo zaledwie 1%. Spożycie wzrosło również niezależnie od poziomu wykształcenia czy miejsca zamieszkania. Eksperci podkreślają, że po raz pierwszy od pięciu lat można mówić o rzeczywistym odbiciu w konsumpcji jabłek, a nie jedynie o sezonowym wahaniu.
Powrót jabłek do łask jako efekt wspólnych działań
Powrót jabłek do łask to zasługa szerokiej koalicji producentów, organizacji branżowych i promotorów lokalnych odmian. Sadownicy z całej Polski angażują się w promocję zarówno tradycyjnych, jak i nowych odmian. Lepsze oznakowanie jabłek w sklepach, ich różnorodność oraz większa świadomość konsumentów przyczyniają się do lepszej rozpoznawalności i popularności gatunku.
Powrót jabłek do łask staje się faktem. Mianowicie według najnowszych danych, w ciągu dwóch miesięcy (maj-czerwiec 2025) liczba konsumentów jabłek w Polsce wzrosła o 2,4 mln
Powrót jabłek do łask — wg rodzimych sadowników „To dopiero początek”
Przed polskimi sadownikami wciąż wiele wyzwań. Mianowicie od zmieniającego się klimatu po konkurencję ze strony importu. Jednak rosnące zainteresowanie rodzimy konsumentów polskimi jabłkami daje nadzieję na stabilizację rynku. Ponadto takze na umocnienie pozycji jabłek jako symbolu polskiego sadownictwa.
Pasja, jakość i różnorodność to fundamenty naszego sukcesu. Cieszy nas, że klienci wracają do jabłek, a nasza praca znów jest doceniana — mówi Jacek Prządak, promotor Jabłek Wielkopolskich.