Poznań: Zielona, śródmiejska dzielnica ma połączyć Łazarz i Wildę
Poznań przyspiesza prace nad jednym z najważniejszych projektów urbanistycznych ostatnich dekad. Zakończono weryfikację założeń dla Wolnych Torów, a najnowszą koncepcję przedstawiono w piątek, 21 listopada, na wspólnym posiedzeniu Komisji Polityki Przestrzennej oraz Komisji Transportu Rady Miasta. Między Łazarzem a Wildą ma powstać nowa dzielnica – zielona, kompletna i silnie zintegrowana komunikacyjnie z sąsiednimi osiedlami.
Prezydent Jacek Jaśkowiak podkreśla, że projekt nie tylko uporządkuje poprzemysłowy teren w centrum, ale stanie się symbolem współczesnego podejścia miasta do planowania. W nowej dzielnicy przewidywane są mieszkania, usługi, szkoła, atrakcyjne przestrzenie publiczne i co szczególnie ważne, zieleń.
Dwaj rabusie nagrani. Spacerowali z łupem przez miasto
Aktualizacja była konieczna z trzech istotnych powodów. Po pierwsze, zmieniło się podejście do kształtowania przestrzeni publicznej, ponieważ dziś większy nacisk kładzie się na rekreację i zieleń, dlatego centralnym elementem Wolnych Torów będzie park, a nie plac. Po drugie, budowa zielonej kładki okazała się zbyt kosztowna i trudna do oszacowania. Po trzecie, zmiany własnościowe na terenie objętym projektem wymagały dostosowania poprzedniej koncepcji.
Mimo modyfikacji podstawowe założenie pozostaje niezmienne – na terenie dawnych bocznic kolejowych powstanie nowa dzielnica z zabudową mieszkaniową, usługami i zielenią, zaprojektowana tak, by naturalnie łączyć się z istniejącą tkanką Łazarza i Wildy.
Projekt utrzymuje główną oś północ–południe, wzdłuż której poprowadzona zostanie nowa linia tramwajowa. Dolna Głogowska i tunel drogowy pod torami zapewnią sprawne połączenie między Wildą a Łazarzem. Trwają także analizy dotyczące dalszego rozwoju tras – rozważane są warianty poprowadzenia torów w kierunku ul. Kolejowej lub przedłużenia do ul. Hetmańskiej.
W północnej części Wolnych Torów ma powstać kładka pieszo-rowerowa, której lokalizację uznano za najbardziej racjonalną. Obecny projekt nie przesądza powstania kolejnych takich przepraw, ale ich realizacja w przyszłości jest możliwa.
Centralnym elementem nowej dzielnicy będzie park mozaikowy, czyli wielofunkcyjna przestrzeń publiczna podzielona na strefy tematyczne odpowiadające różnym potrzebom użytkowników. Znajdą się tu m.in. obszary integracji, kultury, aktywnego wypoczynku i zieleni formowanej, a także przedpole zabytkowych hal kolejowych.
Park ma być otoczony zabudową usługową, a część zabytkowych obiektów, takich jak hale lokomotyw spalinowych i napraw parowozów, ma zostać przystosowana do nowych funkcji. W obszarze parku zaplanowano również szkołę.
Zieleń będzie obecna w całej dzielnicy: w kwartałach zabudowy, pasach drogowych i na dachach budynków, tworząc spójny system rekreacyjny.
Plan zakłada powstanie budynków średniowysokich i wysokich, harmonijnie wpisujących się w charakter pobliskich kwartałów. Dominanty wysokościowe zlokalizowane w centralnej i południowej części obszaru podkreślą główne punkty dzielnicy i uporządkują jej strukturę.