Program "NaszEAuto". Ministerstwo broni dopłat do elektryków
Nowy program rządowy "NaszEAuto" oferuje dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych, które mogą sięgnąć 40 tys. zł. Program, który wystartował na początku lutego, jest skierowany do osób fizycznych, w tym rodzin wielodzietnych i osób o niższych dochodach, ale spotkał się z krytyką dotyczącą jego efektywności i sprawiedliwości.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska odpowiada na zarzuty i podkreśla, że program ma zastąpić wcześniej planowane podatki od samochodów spalinowych.
Program "NaszEAuto" ma na celu przyspieszenie transformacji ekologicznej w Polsce poprzez wsparcie zakupu pojazdów elektrycznych. Z pulą 1,6 mld zł, program ma przyciągnąć 40 tys. beneficjentów, ale branża motoryzacyjna wyraża wątpliwości co do realności tych założeń. Krytycy wskazują, że osoby zainteresowane elektrykami rzadko posiadają auto nadające się na złom, a program może faworyzować jednoosobowe działalności gospodarcze.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska w odpowiedzi na pytanie Business Insider Polska tłumaczy, że liczba 40 tys. beneficjentów jest szacunkowa i oparta na budżecie programu. "Będziemy dążyć do maksymalnego wykorzystania środków w ramach programu NaszEauto. Jeżeli pojawi się ryzyko, że część budżetu programu nie zostanie wykorzystana, wtedy podejmowane będą stosowne decyzje" – zapewnia BI resort.
MKiŚ twierdzi, że zainteresowanie bonusem za złomowanie samochodu może być wysokie. "Zapytania wpływające do NFOŚiGW wskazują, że bonus za złomowanie samochodu może cieszyć się popularnością" – podsumowuje ministerstwo, dodając, że więcej informacji na temat zainteresowania będzie dostępne po kilku miesiącach działania programu.
Ministerstwo podkreśla, że próg dochodowy 135 tys. zł brutto rocznie powinien zachęcić do zakupu elektryka, gdyż jest to kwota znacznie wyższa niż średnie zarobki w Polsce. "Na bonus z tego tytułu może liczyć liczna grupa potencjalnych nabywców aut elektrycznych" – stwierdza MKiŚ.
Program "NaszEAuto" ma trwać do połowy 2026 roku i jest częścią szerszych działań mających na celu redukcję emisji spalin i promocję ekologicznych środków transportu.