Fajerwerki i fanfary na jubileusz 25. Ogrodów Muzycznych
Królewska inauguracja i „Cztery pory roku”
Festiwal 29 czerwca 2025 roku otworzy koncert „Królewskie fanfary i subtelności natury”, współorganizowany z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod batutą Michała Klauzy. Solistką wieczoru będzie wybitna kazachska skrzypaczka Meruert Karmenova, laureatka Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. W programie zabrzmią m.in. barwna „Muzyka ogni sztucznych” Georga Friedricha Händla oraz fragmenty „Czterech pór roku” Vivaldiego – zaskakująco wzbogacone o pejzaże dźwiękowe natury, przygotowane przez Emitera (Marcina Dymitera), pioniera field recordingu w Polsce.
Wyjątkowym wydarzeniem będzie projekt „Nowe Cztery Pory Roku na 300 lat arcydzieła” w aranżacjach Sebastiana Wypycha z udziałem Daniela Olbrychskiego i poezją Agnieszki Osieckiej. Usłyszymy także muzyczne inspiracje Wojciechem Kilarem i Johannem Pachelbelem.
Program jest bardzo różnorodny i trochę łączący z ogniem – mówił na konferencji prasowej Łukasz Strusiński, dyrektor artystyczny Festiwalu Ogrody Muzyczne. Ale właśnie o te żywioły nam trochę chodziło, o te fanfary i fajerwerki. Powiem jeszcze żartobliwie, że ten tytuł oczywiście nie tylko odnosi się do świętowania, ale jak zostawimy tylko te dwie F-ki, to to mamy mocne fortissimo. W projekcie pod tytułem „Królewskie Fanfary i subtelność natury” łączymy to, co jest przedmiotem tego festiwalu.
– W tym roku przypada trzysetlecie edycji „Pór roku” Vivaldiego. W naszym programie mamy dwie propozycje. Jedna jest bardziej nowoczesna: za chwilę nastąpi premiera płyty Anny Wandtk, Sebastiana Wypycha i przyjaciół Daniela Olbrychskiego. To projekt „Vivaldi, Osiecka, Kilar”, połączenie różnych gatunków, ale na klasycznej bazie.
Gwiazdy opery i muzyki fortepianowej
W programie jubileuszu znajdą się również prawdziwe muzyczne fajerwerki. 14 lipca 2024 roku w Recitalu Nadzwyczajnym wystąpi Artur Ruciński, światowej sławy baryton znany m.in. z występów w Metropolitan Opera. Towarzyszyć mu będzie Gabriela Legun, jedna z najbardziej wyrazistych sopranistek młodego pokolenia. Razem wykonają niezapomniane arie i duety z oper Verdiego oraz innych mistrzów włoskiej opery. Przy fortepianie – Marek Ruszczyński.
Publiczność usłyszy także recital Hayato Sumino (Cateen) – japońskiego pianisty, który zdobył popularność dzięki Konkursowi Chopinowskiemu w 2021 roku i swojej niezwykłej umiejętności łączenia klasyki z improwizacją i nowoczesnym podejściem do muzyki.
Na zakończenie festiwalu wystąpi znakomity zespół L’Arpeggiata pod kierunkiem charyzmatycznej Christiny Pluhar, z programem „Wonder Women” – hołdem dla kobiet-artystek, które przez wieki walczyły o głos i obecność w świecie muzyki.
W koncercie finałowym wystąpi zespół L’Arpeggiata i Christina Pluhar, zbyt rzadko występujący w Warszawie. Ten szczególny projekt, „Wonder Women” nawiązuje do popkultury i filmów Marvela. Ale w programie jest muzyka od XVII wieku po współczesność, również włączającą muzykę tradycyjną z krajów latynoskich. A bohaterkami są kobiety. To będą utwory o kobietach, o księżniczkach, o wiedźmach, o kobietach silnych, o kobietach cierpiących. Ale przede wszystkim to będzie muzyka tworzona przez kobiety: Barbarę Strozzi, Francescę Caccini. L’Arpeggiata u nas obchodzi 25-lecie swojego istnienia, także myślę, że to jest piękne zwieńczenie całego festiwalu – mówił Łukasz Strusiński.
Folk, jazz i muzyka świata
Zespół Vołosi, znany z niezwykłego łączenia brzmień ludowych z rockiem, jazzem i muzyką filmową, zaprezentuje żywiołowy koncert pełen energii. Swój projekt zaprezentuje również Aga Zaryan z Big Bandem Śląskim, wykonując największe polskie jazzowe przeboje autorstwa m.in. Komedy, Namysłowskiego i Karolaka.
W programie znajdzie się także jazzowy koncert Danuty Błażejczyk i Andrzeja Dąbrowskiego – „Taki cud i miód” – z towarzyszeniem Chopin University Big Band. Będzie to zarazem jubileusz 40-lecia obecności Błażejczyk na scenie.
Operetka, piosenka i multimedia
Nie zabraknie również ukochanej przez widzów operetki –18 lipca 2025 roku swoje największe przeboje zaprezentuje Grażyna Brodzińska, której towarzyszyć będą m.in. Łukasz Kostka, Anna Sokołowska-Alabrudzińska oraz Kacper Kuszewski, pod batutą Mieczysława Smydy.
Artyści Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej powrócą 20 lipca 2025 roku z galą piosenek międzywojnia – hołdem dla Petersburskiego, Warsa i Szpilmana w koncercie „Miłość Ci wszytko wybaczy. Piosenki, które kochamy”.
Wielką atrakcją będzie także19 lipca 2025 roku występ Heroes Orchestra, która łączy symfoniczne brzmienie z muzyką znaną z gier komputerowych – w tym kultowej serii „Heroes of Might and Magic”.
Podróż do Korei
W ramach współpracy z Koreańskim Centrum Kultury 26 lipca 2025 roku wystąpi zespół NaMu, grający na tradycyjnych instrumentach, oraz The Greatest Mask ze spektaklem „Otello i Jago” (27 lipca 2025 roku) – niezwykłą adaptacją Szekspira w formie koreańskiego teatru masek, nagrodzoną jako Najlepszy Spektakl Taneczny na 11. Edaily Culture Awards (2024).
Przygotowaliśmy także 12 nieodpłatnych spotkań, które będą się odbywały wyłącznie w dniach projekcji, o godz. 17.00 – opowiadał Łukasz Strusiński. To 4 etiudy składające się z muzyki natury. Poprosiliśmy o stworzenie czterech utworów wybitnego polskiego pioniera field recordingu, czyli nagrań terenowych. Marcin Dymiter na nasze zamówienie skomponował 4 suity: „Suite ptasią”, „Suitę lasu i łąki”, „Suitę wody” oraz „Suitę zjawisk atmosferycznych”. To jest oferta dla wszystkich. Inspiracją do tego projektu była sytuacja, w której zagrożona Radiowa Dwójka wyłączyła swój sygnał, proponując przez 24 godziny śpiew ptaków.
Projekcje muzyczne
– Będą pozycje premierowe – zapowiada Robert Kamyk. – Ale nie zabraknie również tytułów z historii festiwalu, tych najbardziej ukochanych przez naszą publiczność. Po raz pierwszy pokażemy dwa spektakle z wiedeńskiej Staatsoper – „Otella” z Jonasem Kaufmannem oraz „Traviatę” w reżyserii Simona Stone’a, z udziałem Juana Diego Flóreza i Pretty Yende. Ta ostatnia inscenizacja przenosi postać Violetty w realia współczesności – bohaterka jest influencerką, a spektakl pełen jest aktualnych odniesień społecznych i kulturowych. Na wielkim ekranie zobaczymy również dwie produkcje zrealizowane na słynnym Festiwalu w Bregencji nad Jeziorem Bodeńskim: najnowszą wersję „Wolnego strzelca” Carla Marii von Webera oraz „Carmen” w pamiętnej inscenizacji Kaspera Holtena.
W repertuarze nie zabraknie także rozrywki na najwyższym poziomie. Zaprezentujemy „Zemstę nietoperza” w brawurowej reżyserii Barrie Kosky’ego – zrealizowaną na pograniczu kabaretu i opery, z finezyjnymi odniesieniami do baroku.
Miłośników baletu z pewnością zachwyci „Carmina Burana” w choreografii Edwarda Kluga – oszczędna w formie, pełna siły i piękna. Powrócimy również do twórczości Maurice’a Béjarta, prezentując jego słynną choreografię do IX Symfonii Beethovena. W programie znajdzie się również koncert z okazji ponownego otwarcia katedry Notre-Dame po pożarze – wydarzenie symboliczne, nasycone duchowością i nadzieją.
Nie zabraknie także Joyce DiDonato i jej niezwykłego projektu „Eden”, łączącego operę, teatr i ekologię w przejmującym muzycznym przesłaniu.Rambert Dance Company pokaże baletowe odczytanie serialu „Peaky Blinders”. Dla miłośników lżejszych brzmień przygotowaliśmy spotkania z gwiazdami muzyki popularnej – Andreu Rieu, David Garrett, Tina Turner i Céline Dion ponownie zapełnią ekran Dziedzińca Wielkiego swoimi niezapomnianymi występami.
25. Ogrody Muzyczne
Organizator wydarzenia: Fundacja Ogrody Muzyczne
Współorganizatorzy: ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum
Główny partner: Zaleski Stichting
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasto Stołeczne Warszawa
Szczegółowy program
ogrodymuzyczne.pl/programBilety: ebilet.pl
Kontakt dla mediów
Kamila Olesińska, e-mail: press@ogrodymuzyczne.pl, tel. 501 133 549