Jonathan Tetelman na 26. Letnim Festiwalu Opery Krakowskiej
26. Festiwal Opery Krakowskiej
W ramach 26. Festiwalu Opery Krakowskiej, który rozpoczął się na początku czerwca, na Wawelu zagoszczą również dwie najnowsze produkcje: „Aida” Giuseppe Verdiego oraz „Bona Sforza” Zygmunta Krauze. Święto Opery Krakowskiej potrwa bowiem aż do 15 sierpnia 2025 roku, zespół pojawi się w wielu innych miejscach, m. in. w Busku Zdroju („Nabucco”), Krynicy Zdroju („Aida” i „Straszny dwór”) , Zamku w Wiśniczu i Zamek Królewski w Niepołomicach („Bona Sforza”).
Największą sensacją będzie jednak występ światowej sławy tenora Jonathana Tetelmana. Okrzyknięty przez New York Times „specjalistą od Pucciniego” wystąpi podczas Festiwalu dwukrotnie: 22 czerwca 2025 roku wraz z sopranistką Gabrielą Legun podczas Gali Opery Krakowskiej. Towarzyszyć mu będą także Monika Korybalska i Adam Szerszeń – znani i cenieni soliści krakowskiej sceny operowej. 27 czerwca 2025 roku w roli Cavaradossiego w „Tosce” na Wawelu, a jego scenicznymi partnerami będą Vanessa Goikoetxea (Tosca) oraz Mikołaj Zalasińśki (Scarpia). To wydarzenie bez precedensu będzie okazją, aby przeżyć operę w plenerze, w miejscu będącym jednym z symboli polskiego dziedzictwa.
Jonathan Tetelman: od DJ-a do tenora światowego formatu
Chilijsko-amerykański tenor, uznawany dziś za jednego z najciekawszych i najbardziej ekspresyjnych śpiewaków swojego pokolenia. Jego droga na operowe szczyty była nietypowa i pełna nieoczekiwanych zwrotów. Urodził się w Chile w 1988 roku, ale wkrótce po urodzeniu został adoptowany przez amerykańską rodzinę i dorastał w Princeton, w stanie New Jersey (USA). Początkowo kształcił się jako baryton. Po zakończeniu studiów przez pewien czas pracował jako DJ i producent muzyki elektronicznej.
Dopiero później zdecydował się powrócić do śpiewu i – co kluczowe – przeszedł z barytonu na tenor. Ten przełomowy moment w jego karierze zaowocował szybkim rozwojem i spektakularnymi debiutami na międzynarodowych scenach.
W ciągu kilku lat Tetelman zdobył uznanie na najważniejszych scenach świata. Śpiewał m.in. w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Royal Opera House w Londynie, Deutsche Oper Berlin, Wiener Staatsoper, San Francisco Opera i Teatro Colón w Buenos Aires. Zachwyca potężnym, a zarazem lirycznym głosem, którym idealnie interpretuje partie włoskiego repertuaru – zwłaszcza Pucciniego i Verdiego. Dla prestiżowej wytwórni Deutsche Grammophon nagrał dwa albumy: „Arias” (2022) i „The Great Puccini” (2023), a także „Toscę” z Eleonorą Buratto i Ludoviciem Tézierem pod dyrekcją Daniela Hardinga.