Najnowsze rytmy taneczne z całego świata. Unsound Festival organizuje klubową imprezę na Stadionie Wisły w Krakowie
Tymczasowy klub na stadionie
Sercem krakowskiej edycji Unsound Festivalu od wielu lat są imprezy klubowe z nowoczesną muzyką taneczną. Kiedyś było to techno i house, ostatnio zdominowane zostały one przez różne odmiany bass music i egzotyczne rytmy z Afryki, Azji czy z Ameryki Południowej. Największym powodzeniem w historii festiwalu cieszyły się wydarzenia organizowane w dawnych pomieszczeniach hotelu Forum. Niestety: wraz z końcem pandemii Unsound musiał się przenieść ze swymi tanecznymi imprezami do Hype Parku przy Kamiennej 12. Tamtejsza lokalizacja nie zadowalała jednak ani organizatorów, ani publiczności. Szefostwo festiwalu szukało więc nowego miejsca.
- Unsound odbywa się w Krakowie od wielu lat – w tym czasie miasto zdążyło się zgentryfikować, a festiwal jest zmuszany do przenoszenia się z jednej świeżo zaadaptowanej przestrzeni do kolejnej, w wiecznym poszukiwaniu domu dla nocy klubowych. W 2025 wydawało nam się, że opcje się skończyły. Jednak po miesiącach poszukiwań znaleźliśmy kąt w najbardziej nieoczekiwanym miejscu – na Stadionie Miejskim im. Henryka Reymana. Zwieziemy tam nagłośnienie, światła i sceny, by stworzyć tymczasowy klub z wieloma salami. W programie znajdą się pokazy na żywo, eksperymentalne interwencje i – jak zawsze – szeroki wybór muzyki klubowej z całego świata – zapowiadają organizatorzy.
Impreza na cztery gramofony
Kto wystąpi w klubowej przestrzeni na stadionie Wisły? Będzie to angolski producent Nazar, który nakładem wytwórni Hyperdub wypuścił ostatnio album „Demilitarize”. Francusko-gwadelupski artysta Mooki6 połączy siły z senegalsko-hiszpańskim didżejem i producentem B4MBA, by stworzyć projekt Nexus i zaserwować industrialny dancehall i jungle.
Didżejskie sety solowe zagrają: KAVARI z Glasgow, DJ Haram z New Jersey, Paszka z Krakowa, Kia z Australii, Yvu z Brazylii oraz egipski producent Itfll. Wyjątkowo zapowiada się show brytyjskiego producenta Djrum, który zaserwuje muzykę na cztery gramofony.
Specjalnością klubowych nocy na Unsoundzie są wyjątkowe występy didżejskich duetów w formule „back 2 back”. W tym roku legendarny producent drum & bass dBridge po raz pierwszy połączy siły z Gyrofield, obrazoburczą didżejką młodego pokolenia. Następna dwójka to egipski didżej Assyouti oraz OKO DJ, francuska artystka, która nie boi się łączenia nu-metalu, gabberu i noise’u z bardziej przystępną muzyką taneczną.
Możemy się też spodziewać również eksperymentalnego popu, który z przeszłości przeniesie nas w przyszłość, w wykonaniu estońsko-amerykańskiego projektu performatywnego NEW YORK, a także londyńskiego duetu Tracey, łączącego zniekształcone brzmienia R&B, trip-hop i kameralny pop.
Szkockie dudy z orkiestrą
Istotnym punktem tegorocznego festiwalu będą zespoły eksperymentujące z rockiem, w tym także te, które wydały ostatnimi czasy świetnie przyjęte albumy: brytyjska grupa folk-rockowa Caroline w ośmioosobowym składzie z płytą „Caroline 2”, grająca rozwichrzony post-punk amerykańska ekipa YHWH Nailgun z „45 Pounds”, norweski duet electro-popowy Smerz z „Big City Life” i wreszcie Moin – post-rockowa współpraca perkusistki Valentiny Magaletti i duetu Raime z „You Never End”.
Nie zabraknie w tym roku na Unsoundzie również specjalnie zamówionych projektów. Polski producent 2K88 połączy siły z nowymi gwiazdami brytyjskiej sceny – Lauren Duffus, Biancą Scout i Rainym Millerem. Japoński artysta dźwiękowy FUJI|||||||||||TA oraz amerykańska eksperymentalistka Ka Baird wystąpią po raz pierwszy wspólnie, podobnie jak legendarny footworkowy producent RP Boo wraz z polskim perkusistą Garym Gwaderą. Na potrzeby projektu „Drift” szkocki dudziarz Harry Górski-Brown oraz polski kompozytor Wojciech Rusin udoskonalą i rozbudują materiał przedstawiony ostatnio na warszawskim festiwalu Ephemera, wzbogacając go o warstwę smyczkową w wykonaniu Sinfonietty Cracovii.
Wystąpi również także wielu pionierów muzyki eksperymentalnej i elektronicznej. Wśród nich znajdzie się Jim O’Rouke, który od wczesnych lat 90. wiedzie prym we wszystkich gatunkach, od indie rocka, przez drone, aż do noise’u. Zagra wspólnie z Japonką Eiko Ishibashi. Z kolei Suzanne Ciani oraz Actress zaprezentują swój wspólny projekt pod nazwą „Concrète Waves”. Wokalistka i kompozytorka Joan La Barbara wyśpiewa opowieść utkaną z przeplatających się wokali, zaś A Guy Called Gerald świętować będzie trzydziestą rocznicę wydania przełomowego albumu „Black Secret Technology”. Z kolei kultowy amerykański raper Billy Woods przeprowadzi nas przez przeszłość, teraźniejszość i przyszłość undergroundowego hip-hopu.
Krakowski Unsound Festival odbędzie się w tym roku w dniach 7–12 października pod hasłem „WEB”. Karnety tygodniowe i weekendowe są w sprzedaży za pośrednictwem platformy Resident Advisor w cenie 790 złotych (karnet tygodniowy) i 670 złotych (karnet weekendowy).