Wygrana Erica Lu. Kontrowersyjny werdykt XIX Konkursu Chopinowskiego
Po trzytygodniowych przesłuchaniach, podczas których zabrzmiało 102 godziny muzyki Chopina, siedemnastoosobowe jury pod przewodnictwem Garricka Ohlssona przyznało I nagrodę – Ericowi Lu (USA), II – Kevinowi Chenowi (Kanada), III – Zitongowi Wangowi (Chiny). Kolejne miejsca zajęli Tianyao Lyu i Shiori Kuwahara (IV nagroda ex aequo), Piotr Alexewicz i Vincent Ong (V nagroda ex aequo) oraz William Yang (VI nagroda).
Z pozaregulaminowych nagród szczególne uznanie zdobyli Polacy – Jehuda Prokopowicz (za mazurki) i Adam Kałduński (za balladę), którzy przeszli do III etapu. Z trzynaściorga polskich muzyków, którzy wzięli udział w konkursie, do finału przeszedł tylko Piotr Alexewicz.
Ksiądz wprost o dekoracjach na grobach. "Niesiemy tony zniczy"
Kontrowersyjny werdykt XIX Konkursu Chopinowskiego
Eric Lu wystąpił na Konkursie Chopinowskim po raz drugi. W 2015 roku zdobył czwarte miejsce, co od początku stawiało go w gronie faworytów. Jednak decyzja jury o przyznaniu mu pierwszej nagrody stała się przedmiotem gorących dyskusji i wzbudziła liczne kontrowersje. W sieci pojawiło się wiele negatywnych komentarzy: rozczarowanie, skandal, obrazoburczy werdykt. Zwycięzca, który zamordował mazurki, uśmiercił poloneza – to jakiś koszmar – napisał jeden z internautów. To nie Chopin wygrał, to polityka – dodawał inny.
Wielu melomanów wskazywało, że laureat I nagrody grał bez wyrazu i z dystansem wobec emocjonalnej głębi Chopina. Fani pianistki Tianyao Lyu i Japonki Shiori Kuwahary nie kryli oburzenia – ich występy uznawane były za najbardziej poruszające i artystycznie spójne.
Również na oficjalnym profilu Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina pojawiły się komentarze: Największe rozczarowanie od lat, Konkurs Chopinowski wygrała sztuczna inteligencja, Czy naprawdę Chopin brzmiał tak w Bostonie?
Krytycy nie pozostają obojętni
Znany komentator muzyczny Adam Rozlach nie krył zdumienia: Stała się rzecz, jakiej trudno sobie wyobrazić. XIX Konkurs Chopinowski wygrał pianista, którego wielu krytyków nie widziało nawet w drugim etapie. Eric Lu grał często niepewnie, nieładnym dźwiękiem, był niedysponowany. Przegrał Konkurs, przegrał Chopin. Rozlach zwrócił uwagę również na wyjątkowo długie obrady jury – ogłoszenie wyników nastąpiło dopiero o 2:30 w nocy.To może być traktowane jako brak szacunku dla pianistów i publiczności – dodał.
Podobne głosy pojawiały się w mediach zagranicznych. Francuski „Le Monde: pisał o werdykcie, który zaskoczył nawet przewodniczącego jury, a japoński „Asahi Shimbun” określił wynik jako rozczarowujący kompromis.
Publiczność kontra jury
Na finałowych koncertach Chopinowskiego emocje sięgały zenitu. Oklaski po występach Tianyao Lyu i Shiori Kuwahary trwały znacznie dłużej niż po grze Erica Lu. W komentarzach powtarza się zarzut, że jury – w którym większość stanowili zagraniczni jurorzy – nie doceniło subtelności polskiego ducha w interpretacjach.
Niektórzy komentatorzy sugerują też, że Konkurs coraz bardziej przypomina muzyczną Eurowizję, a mniej – święto Chopina.
Mimo kontrowersji – sukces frekwencyjny
Tegoroczne przesłuchania śledziły setki tysięcy melomanów na całym świecie. Transmisje na kanale YouTube Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina biły rekordy – finałowy występ Shiori Kuwahary oglądało na żywo ponad 71 tysięcy widzów. Konkurs obecny był także na TikToku, Instagramie, Twitterze i chińskim Weibo.
Gala i koncerty laureatów
Dziś, 21 października 2025 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się uroczysta gala wręczenia nagród (I nagroda to 60 000 EUR) i pierwszy z trzech koncertów laureatów. Występ będzie transmitowany na żywo na kanale YouTube Instytutu Chopina.
Post scriptum – o co gra Chopinowski Konkurs?
Kontrowersje wokół werdyktu XIX edycji wpisują się w długą tradycję sporów towarzyszących konkursowi od dekad. Choć decyzje jury bywają zaskakujące, jedno pozostaje niezmienne – Konkurs Chopinowski wciąż jest jednym z najważniejszych i najbardziej emocjonujących wydarzeń muzycznych świata.