Korekta cen w polskim App Store. Historia lubi się powtarzać
Zmiany cen w polskim App Store
Jak tłumaczy firma, korekta cen wynika z globalnych zmian walutowych oraz lokalnych regulacji podatkowych. Apple stosuje automatyczny przelicznik dla 175 rynków, co pozwala deweloperom ustawić cenę bazową, np. w dolarach, a system przelicza ją na inne waluty. W przypadku Polski i kilku innych krajów, system zaktualizuje ceny 17 listopada.
- To kolejny przykład, że automatyczne przeliczniki w App Store działają na naszą niekorzyść. Ceny wzrosną, nawet jeśli nie odczujemy tego od razu - komentuje jeden z użytkowników forum Reddit.
To miejsce przeżywa wielkie oblężenie. Tłoczą się i marzną, aby wszystko zobaczyć
W praktyce oznacza to, że aplikacje płatne jednorazowo oraz dodatkowe zakupy w aplikacjach mogą stać się droższe. Deweloperzy, którzy ręcznie ustalili ceny w złotówkach lub oferują subskrypcje auto-odnawialne, nie odnotują zmian cenowych.
Co dokładnie obejmą zmiany?
Polski App Store przeszedł na rozliczenia w złotówkach w 2017 roku, wcześniej ceny były ustalane w euro. Od tamtej pory każda większa korekta kursu walutowego wpływała na cenę aplikacji. W październiku 2022 roku najniższy próg cenowy wzrósł z 4,99 zł do 5,99 zł, co oznaczało niemal dwudziestoprocentową podwyżkę.
Zmiany dotyczą głównie aplikacji jednorazowo płatnych i zakupów w aplikacjach, np. wirtualnej waluty czy dodatkowych poziomów w grach. Subskrypcje auto-odnawialne pozostają bez zmian, a ceny ustalone ręcznie przez deweloperów również nie zostaną automatycznie podniesione.
Co mogą zrobić użytkownicy?
Choć zmiany są w większości automatyczne, warto śledzić ceny w App Store przed planowanymi zakupami i pamiętać o wyjątkach - subskrypcje i ręcznie ustalone ceny nie zostaną dotknięte korektą. Apple zaznacza, że przeliczniki mają na celu utrzymanie równowagi cenowej względem ceny bazowej wybranej przez dewelopera.
Aktualizacja cen w polskim App Store to kolejny krok w kierunku globalnej harmonizacji cen, który w praktyce może skutkować wyższymi kosztami dla użytkowników. Subskrypcje i ceny ustalone ręcznie pozostają stabilne, ale zakup jednorazowy aplikacji lub dodatków może być droższy już od 17 listopada 2025 roku.