Na AGH w Krakowie powstała pierwsza polska studencka rakieta na paliwo ciekłe. Już szykuje się do lotu

Zespół AGH Space Systems z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zaprezentował najnowszą wersję Turbulencji - pierwszej w Polsce studenckiej rakiety z napędem na ciekłe paliwo. W drugiej połowie lipca rakieta ta odbędzie swój pierwszy lot podczas wydarzenia Loty Rakiet Eksperymentalnych na poligonie w Toruniu, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Rakietowe. Podczas LRE testowane są rakiety eksperymentalne i odbywają się loty badawcze.
geo-grafika.com
Cracow, agh, educate, academic, campus, building, Poland, polish, main, university, technical, ust, krakow, drone view, drone, aerial, aerial view, education, school, research, faculty, sciences, engineering, knowledge, mines, outside, science, institute, exterior, public, teaching, learning, uni, lecture, akademia gorniczo-hutnicza, europe, academy, metallurgy, travel, technology, phd, architecture, editorial, cracow, agh, educate, academic, campus, building, poland, polish, main, university, technical, ust, krakow, drone view, drone, aerial, aerial view, education, school, research, faculty, sciences, engineering, knowledge, mines, outside, science, institute, exterior, public, teaching, learning, uni, lecture, akademia gorniczo-hutnicza, europe, academy, metallurgy, travel, technology, phd, architecture, editorialAGH w Krakowie
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | geo-grafika.com
Redakcja Kraków

Obecna wersja rakiety jest najbardziej zaawansowaną technicznie konstrukcją w historii zespołu AGH Space Systems i stanowi ważny krok w kierunku upowszechnienia technologii z napędem na ciekłe paliwo LRE (Liquid Rocket Engine) w polskich projektach studenckich.

- Turbulencja to nie tylko rakieta - to dowód na to, potrafimy tworzyć technologię, która dorównuje światowym standardom. Dla nas to lata pracy, pasji i determinacji - mówi Mikołaj Ostrowski - lider sekcji rakiet AGH Space Systems.

Turbulencja wyróżnia się przede wszystkim zastosowaniem ciekłego paliwa - etanolu oraz podtlenku azotu - magazynowanych w jednym zbiorniku, przedzielonym ruchomym, szczelnym tłokiem. Rakieta zasilana jest silnikiem Zawisza4000. Dzięki tej konfiguracji układu napędowego - jak przekazuje krakowska uczelnia - zespół może precyzyjnie kontrolować proces spalania oraz efektywnie zarządzać ciśnieniem paliwa, co znacząco zwiększa wydajność napędu w porównaniu do klasycznych rozwiązań.

Rakieta Turbulencja ma 4,5 m długości, średnicę - 20 cm, jej waga przed zatankowaniem to 60 kg, a po zatankowaniu - 80 kilogramów. Studencka rakieta może przenosić do 4 kg ładunku w tzw. standardzie 3U (10 × 10 × 30 cm).

Lata prac i udoskonaleń

Projekt Turbulencja, którego początki sięgają roku 2017, jest efektem wieloletnich prac, licznych udoskonaleń konstrukcyjnych oraz testów technologicznych, prowadzonych przez kolejne pokolenia członków zespołu AGH Space Systems. Choć pierwszy lot Turbulencji odbędzie się dopiero tego lata, projekt od początku budził zainteresowanie środowiska rakietowego.

W 2018 roku zespół uczestniczył w prestiżowych zawodach Spaceport America Cup w Nowym Meksyku (USA), zajmując drugie miejsce w kategorii rakiet hybrydowych i ciekłopaliwowych (latających do 30 000 stóp), mimo że rakieta nie odbyła wtedy lotu. Wysoko oceniona została wówczas dokumentacja techniczna oraz prezentacja projektu.

W 2024 roku Turbulencja została także zaprezentowana podczas European Rocketry Challenge, gdzie zespół zdobył uznanie sędziów za profesjonalizm, jakość inżynieryjną oraz kompleksowe podejście do procedur bezpieczeństwa i zarządzania projektem.

Pierwszy lot to dopiero początek

Planowany na lipiec br. lot to dla zespołu nie tylko symboliczne zwieńczenie wieloletniej pracy, ale również punkt wyjścia do kolejnych misji, w tym startów na większe pułapy oraz eksperymentów z ładunkami naukowymi.

- Zależy nam, aby Turbulencja nie była jednorazowym osiągnięciem, ale początkiem serii eksperymentalnych rakiet ciekłopaliwowych w Polsce. Chcemy, aby stała się platformą testową dla przyszłych innowacji, również tych komercyjnych i naukowych - zazncza Mikołaj Cichoń, odpowiedzialny za podsekcję mechaniki rakiet.

Wybrane dla Ciebie

Sztuczna inteligencja szacuje wiek biologiczny na podstawie zdjęć twarzy pacjentów z rakiem
Sztuczna inteligencja szacuje wiek biologiczny na podstawie zdjęć twarzy pacjentów z rakiem
Porwanie i pobicie w Kościerzynie. 22-latek został siłą wciągnięty do samochodu i wywieziony do lasu
Porwanie i pobicie w Kościerzynie. 22-latek został siłą wciągnięty do samochodu i wywieziony do lasu
Wstrząsająca tragedia w Kazuniu Nowym. Zmarł niemowlak, działają prokuratura i policja
Wstrząsająca tragedia w Kazuniu Nowym. Zmarł niemowlak, działają prokuratura i policja
Biją dzwony, Poznań wspomina Chrobrego – Tysiąc lat historii ożywa nad Wartą
Biją dzwony, Poznań wspomina Chrobrego – Tysiąc lat historii ożywa nad Wartą
Zarządy miejskich spółek w Gorzowie z podwyżkami. Nawet 26,5 tys. zł
Zarządy miejskich spółek w Gorzowie z podwyżkami. Nawet 26,5 tys. zł
Regio nie jedzie, pasażer zostaje sam. W Gorzowie nikt nic nie wie
Regio nie jedzie, pasażer zostaje sam. W Gorzowie nikt nic nie wie
Pożar w Katowicach. Ogień pojawił się w budynku wielorodzinnym
Pożar w Katowicach. Ogień pojawił się w budynku wielorodzinnym
Radom. Trwa budowa reprezentacyjnego apartamentowca
Radom. Trwa budowa reprezentacyjnego apartamentowca
Wroniecka Dycha. Przed nami XI edycja imprezy biegowej we Wronkach
Wroniecka Dycha. Przed nami XI edycja imprezy biegowej we Wronkach
Gdańsk. Dzielnicowa uratowała mężczyznę. Powstrzymała go przed skokiem z balkonu
Gdańsk. Dzielnicowa uratowała mężczyznę. Powstrzymała go przed skokiem z balkonu
Tragiczny wypadek w Makarówce. 21-latek zginął na miejscu
Tragiczny wypadek w Makarówce. 21-latek zginął na miejscu
Orkiestra amerykańskiej Marynarki Wojennej U.S. Navy Band urzekła radomską publiczność
Orkiestra amerykańskiej Marynarki Wojennej U.S. Navy Band urzekła radomską publiczność