Pojazd Drix H-8 zabezpieczy instalacje na Bałtyku
Jego zadaniem będzie m.in. monitorowanie stanu platform i turbin wiatrowych, reagowanie na ewentualne zagrożenia, wzmacnianie bezpieczeństwa infrastruktury Grupy Orlen na Bałtyku. Ponadto, dzięki wysokiej jakości zbieranych danych, pomoże spełnić wymagania tzw. rozporządzenia metanowego UE, które nakłada na firmy naftowe i gazowe obowiązek szybkiego reagowania na ewentualne wycieki metanu. To pierwsze tego typu rozwiązanie zastosowane w sektorze cywilnym w Polsce.
- Skala inwestycji Grupy Orlen na Morzu Bałtyckim jest bezprecedensowa. Budujemy pierwszą morską farmę wiatrową, równolegle prowadzimy działalność wydobywczą i świadczmy zaawansowane usługi dla offshore. Naturalną konsekwencją tych działań jest inwestowanie w najwyższej jakości sprzęt, który poprawi efektywność codziennej pracy. DriX H-8 to innowacyjne rozwiązanie, które otwiera nowy etap w wykorzystaniu autonomicznych technologii na Bałtyku, wpisując się w globalny trend cyfryzacji i automatyzacji sektora offshore. Dzięki swoim możliwościom pojazd odpowiada nie tylko na potrzeby rozwojowe Orlen, ale także na rosnące wymagania regulacyjne. Jego zastosowanie wzmocni potencjał konkurencyjny Orlen Petrobaltic i pozwoli sprostać coraz bardziej wymagającym standardom technicznym i prawnym w sektorze offshore - powiedział Wiesław Prugar, członek zarządu Orlen ds. Upstream.
Padło pytanie o sprzedaż działki pod CPK. "Jak z aferą wizową"
- To już drugi pojazd DriX dostarczony przez polską spółkę Thesta na rynek krajowy, jednak pierwszy przeznaczony do zastosowań pozawojskowych. Cieszymy się, że to właśnie z Orlen Petrobaltic otwieramy nowy rozdział we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań dla sektora offshore - powiedział Michał Bytomski, prezes zarządu Thesta.
Pojazd został zaprojektowany, by sprostać wymagającym warunkom Morza Bałtyckiego. Charakteryzuje się wytrzymałością, autonomią działania oraz funkcjonalnością pozyskiwania wysokiej jakości danych hydrograficznych i geofizycznych. Orlen Petrobaltic uzyskał już zgodę od administracji morskiej - Urzędu Morskiego w Gdyni na realizację testów na wyznaczonym obszarze.
Pojazd jest wyposażony w najbardziej zaawansowane sensory, w tym zintegrowaną wielowiązkową echosondę (MBES) oraz profilograf dna (SBP). Jednostka DriX H-8 została wyprodukowana we Francji przez firmę Exail i dostarczona do ORLEN Petrobaltic przez szczecińską spółkę Thesta Sp. z o.o., która specjalizuje się w nowoczesnych rozwiązaniach morskich. Obecnie DriX jest uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie pojazd typu USV dostępny na rynku.