W stoczni Fincantieri w Ankonie zwodowano wycieczkowiec Viking Mira
Ceremonia wodowania w suchym doku oznacza zakończenie etapu budowy kadłuba i przejście do realizacji prac wyposażeniowych. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. dyrektor stoczni w Ankonie Gilberto Tobaldi oraz Gastone Lazzari – przedstawiciel zespołu nadzorującego budowę po stronie armatora Viking. Armator wycieczkowy działa dziś pod skróconą marką Viking; formalnie jest to grupa o szwajcarsko-amerykańskiej strukturze właścicielskiej, notowana na giełdzie jako Viking Holdings Ltd (ticker VIK).
Jednostka klasy premium
Wyposażona w 499 kabin wycieczkowiec Viking Mira reprezentuje segment mniejszych statków wycieczkowych, zaprojektowanych z myślą o żegludze na akwenach Europy Północnej i Morza Śródziemnego. Należy do floty oceanicznej budowanej w całości przez Fincantieri, w ramach wieloletniego programu realizowanego we współpracy z norwesko-amerykańskim operatorem Viking.
Zamówienie obejmuje obecnie łącznie 28 jednostek – zarówno już dostarczonych, jak i będących na różnych etapach budowy lub objętych opcjami kontraktowymi. Wszystkie statki projektowane są zgodnie z obowiązującymi regulacjami bezpieczeństwa żeglugi międzynarodowej, wyposażone w układy napędowe o wysokiej sprawności energetycznej i systemy ograniczania emisji spalin spełniające rygorystyczne normy środowiskowe.
Strategiczna rola stoczni w Ankonie
Stocznia Fincantieri w Ankonie pozostaje jednym z kluczowych zakładów koncernu. Zajmuje teren o powierzchni 360 tys. m² i dysponuje wydajnością produkcyjną na poziomie 60 tys. GT rocznie. Wydzielona infrastruktura obejmuje m.in. systemy podnoszenia ładunków o masie do 500 ton oraz wydział kadłubowy zdolny do przetwarzania 1200 ton stali miesięcznie.
Od 2009 roku w Ankonie zbudowano i przekazano klientom 20 statków, a w produkcję każdego z nich zaangażowanych było średnio 3700 pracowników – reprezentujących wiele narodowości i specjalizacji, co podkreśla przemysłowy charakter inwestycji.
Zakład stoczniowy pełni aktywną rolę w programie transformacji technologicznej „Operations Excellence”, którego celem jest wdrożenie robotyzacji, sztucznej inteligencji oraz cyfrowych narzędzi wspierających zarządzanie projektami okrętowymi.
Źródło: Fincantieri/MD