WAŻNE
TERAZ

Stało się! Jan Urban nowym selekcjonerem reprezentacji Polski

Firmy skorygowały opłaty za infolinię. Korzystne zmiany dla turystów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował ponad 30 firm z branży turystycznej, sprawdzając, czy nie pobierają zawyżonych opłat za połączenia z infolinią. Po interwencji UOKiK przedsiębiorcy zrezygnowali z naliczania wyższych stawek – poinformował w środę urząd.
Precyzyjną informację o kosztach połączeń zgodnych z taryfą operatora udostępniły także takie firmy jak Kiwi.com, Sindbad, Unibus czy eSky. Bezpłatną infolinię w języku polskim uruchomili m.in. TAP Portugal oraz platforma Opodo.Precyzyjną informację o kosztach połączeń zgodnych z taryfą operatora udostępniły także takie firmy jak Kiwi.com, Sindbad, Unibus czy eSky. Bezpłatną infolinię w języku polskim uruchomili m.in. TAP Portugal oraz platforma Opodo.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | WALDEMAR WYLEGALSKI/POLSKA PRESS
Małgorzata Czuba-Skarzyńska

UOKiK: ponad 30 firm turystycznych pod lupą

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził ponad 30 przewoźników lotniczych, kolejowych, autobusowych oraz internetowe platformy sprzedaży biletów. Prezes UOKiK analizował, w jaki sposób przedsiębiorcy informują o kosztach połączenia z infolinią i czy nie naliczają opłat wyższych niż dozwolone.

Koszt połączenia nie może przekraczać stawki zwykłego numeru

Jak zaznaczono w komunikacie, kontakt z infolinią powinien być łatwo dostępny na stronie internetowej, a informacja o opłacie – precyzyjna. UOKiK podkreśla, że połączenie z numerem podanym przez przedsiębiorcę nie powinno być droższe niż zwykłe połączenie, a firma może także udostępnić numer całkowicie bezpłatny. Przedsiębiorcy zagraniczni są zobowiązani do zapewnienia możliwości kontaktu telefonicznego i składania reklamacji również w języku polskim.

Zakaz zawyżania opłat także dla przewoźników

Urząd przypomniał, że zgodnie z przepisami, za połączenia z infolinią w sprawach dotyczących już zawartych umów nie można pobierać opłat wyższych niż przewiduje taryfa operatora, z którego usług korzysta konsument. Od 1 stycznia 2023 r. ten zakaz został rozszerzony również na przewoźników osób.

– Jeżeli przedsiębiorca udostępnia konsumentom numer telefonu do kontaktu w sprawie zawartej umowy, nie może dowolnie ustalać kosztu tego połączenia. Prowadzimy stały monitoring w zakresie udostępnianych infolinii. W postępowaniu wyjaśniającym sprawdziliśmy ponad 30 przewoźników – lotniczych, kolejowych, autobusowych oraz platformy internetowe umożliwiające zawieranie umów przewozu. Po naszych działaniach wszyscy badani przedsiębiorcy nie pobierają już wygórowanych opłat za połączenia z infolinią – wyjaśnił, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Firmy zmieniają zasady – po interwencji UOKiK

Jak poinformowano, po działaniach UOKiK infolinie zgodne z taryfą operatora udostępniły m.in. PKP Intercity, Traveltech (serwisy europodroze.pl i euroautokar.pl), Astarium (aplikacja i strona KOLEO) oraz Teroplan (portale e-podróżnik, superpks.pl, busportal.pl i rozkłady.com.pl). Serwis Booking.com ułatwił natomiast odnalezienie numeru kontaktowego na swojej stronie.

Precyzyjną informację o kosztach połączeń zgodnych z taryfą operatora udostępniły także takie firmy jak Kiwi.com, Sindbad, Unibus czy eSky. Bezpłatną infolinię w języku polskim uruchomili m.in. TAP Portugal oraz platforma Opodo.

Wizz Air oddał środki klientom

UOKiK zweryfikował również działania linii lotniczej Wizz Air.

– Spółka udostępniała infolinię ogólną, za połączenie z którą pobierała ustaloną przez siebie opłatę za minutę połączenia i czas oczekiwania. Po interwencji przedsiębiorca pobiera opłatę zgodną z taryfą operatora, z którego korzysta konsument i na taki numer kieruje klientów dzwoniących w sprawie rezerwacji. Wizz Air zwrócił konsumentom niesłusznie pobrane opłaty w formie środków WIZZ o wartości 150 proc. poniesionej opłaty – wyjaśnił UOKiK.

Koszty roamingu to osobna kwestia

UOKiK zaznaczył, że wyższe opłaty za połączenia z zagranicy lub w roamingu nie są winą przedsiębiorcy – wynikają one z polityki cenowej operatorów telekomunikacyjnych.

– Przepis art. 11 ustawy o prawach konsumenta chroni konsumentów przed zawyżonymi opłatami po stronie przedsiębiorcy, jednak nie obejmuje kosztów wynikających z polityki taryfowej operatora telekomunikacyjnego – podkreślił urząd.

W informacji podano również, że prezes UOKiK prowadzi stały monitoring infolinii w różnych branżach. Celem jest zapewnienie konsumentom łatwego i realnego kontaktu z firmą – bez dodatkowych, nieuzasadnionych kosztów.

Wybrane dla Ciebie

Belna Dolna: Nocny pożar domu. Ogień pojawił się w kuchni
Belna Dolna: Nocny pożar domu. Ogień pojawił się w kuchni
Rzeszów: PCLA rośnie w oczach. Wszystko idzie zgodnie z planem
Rzeszów: PCLA rośnie w oczach. Wszystko idzie zgodnie z planem
Łekno: Pokaz Magika Markusa zachwycił dzieci
Łekno: Pokaz Magika Markusa zachwycił dzieci
Wojna domowa w Rzeszy. Najgroźniejszy bunt w dziejach Niemiec
Wojna domowa w Rzeszy. Najgroźniejszy bunt w dziejach Niemiec
Tarnobrzeg: będzie więcej zieleni. 30 tys. zł na nowe nasadzenia
Tarnobrzeg: będzie więcej zieleni. 30 tys. zł na nowe nasadzenia
Napastował swoją córkę. Król, który postradał zmysły
Napastował swoją córkę. Król, który postradał zmysły
Kraków: Dokąd poprowadzi kładka Kazimierz - Ludwinów? To zaciszne okolice
Kraków: Dokąd poprowadzi kładka Kazimierz - Ludwinów? To zaciszne okolice
Warszawa: 50-latek zmarł na stacji paliw. Policja prowadzi czynności
Warszawa: 50-latek zmarł na stacji paliw. Policja prowadzi czynności
Wilczkowice: Wypadek na DK 8. Jedna osoba ranna
Wilczkowice: Wypadek na DK 8. Jedna osoba ranna
Lipiec miesiącem nawałnic w powiecie malborskim. Rok temu wiatr dał się we znaki w kilku gminach, a trzy lata temu w Starym Polu
Lipiec miesiącem nawałnic w powiecie malborskim. Rok temu wiatr dał się we znaki w kilku gminach, a trzy lata temu w Starym Polu
Krosno: 19-latek pędził 119 km/h w terenie zabudowanym. Stracił prawo jazdy
Krosno: 19-latek pędził 119 km/h w terenie zabudowanym. Stracił prawo jazdy
Kaligula. Okrutnik, który nie znał granic
Kaligula. Okrutnik, który nie znał granic