5 tys. sklepów to dopiero początek. Znana marka rośnie w siłę
W tym artykule:
Pepco zyskuje, Poundland traci. Jak Pepco Group poradziła sobie w I półroczu 2025?
Grupa jako całość osiągnęła przychody w wysokości 3,3 mld euro, co oznacza wzrost o 4,3% rok do roku. Zysk operacyjny EBITDA (wg MSSF 16) wyniósł 460 mln euro, ale był niższy o 5,5% r/r – głównie przez słabe wyniki Poundland. Mimo to marża brutto całej Grupy poprawiła się o 30 punktów bazowych, do 43,3%.
Pepco, jako główny silnik wzrostu, odnotowało +9,3% przychodów i +2,3% w sprzedaży porównywalnej (LFL). Marża brutto wzrosła do 47,3%, a EBITDA zwiększyła się o 11,1%. Sieć otworzyła 106 nowych sklepów netto, głównie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Dealz w Polsce również radzi sobie dobrze – +13,8% przychodów i +2,9% LFL. EBITDA wzrosła aż o 25%, a liczba sklepów w kraju to już 344. Z kolei Poundland zmaga się z problemami: -6,5% przychodów, -7,3% LFL i dramatyczny spadek EBITDA (z 87 do 22 mln euro). Trwa plan naprawczy, a marka ma zostać wydzielona z Grupy do końca 2025 roku.
Pepco, Dealz i Poundland. Marki należące do Pepco Group
Pepco Group to paneuropejska grupa detaliczna zarządzająca siecią dyskontowych sklepów wielobranżowych pod trzema markami: Pepco, Dealz i Poundland. Działa w ok. 20 krajach Europy, a na koniec marca 2025 roku miała już ponad 5 tys. sklepów. Grupa obsługuje co miesiąc ponad 60 mln klientów.
Pepco, główna marka, znana z odzieży dziecięcej i artykułów dekoracyjnych do domu to lider w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Lubiany przez Polaków sklep znajduje się w niemal każdej galerii i centrum handlowym.
Kolejna sieć to Dealz, który specjalizuje się w produktach FMCG (ang. Fast-Moving Consumer Goods), czyli szybko zbywalnych, takich jak żywność, napoje, środki czystości czy kosmetyki. Z kolei Poundland działa głównie w Wielkiej Brytanii i Irlandii, oferując szeroki asortyment produktów codziennego użytku.
Od 2021 roku Pepco Group jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Jej strategia koncentruje się na rozwoju Pepco jako głównego formatu, ekspansji w regionie CEE i poprawie efektywności działania.
Nowa strategia Pepco Group. Stawia wszystko na jedną kartę
Nowa strategia Pepco Group zakłada uproszczenie struktury, odejście od segmentu FMCG i koncentrację na marce Pepco jako jedynym formacie sklepów w przyszłości. Plan zakłada kontynuację ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej, a także dalsze testowanie formatu Pepco w Europie Zachodniej (m.in. w Hiszpanii i we Włoszech).
W związku z tym planowana jest separacja nie tylko Poundland, ale również sieci Dealz, mimo że ta ostatnia notuje wzrosty i rośnie w siłę.
Dyrektor generalny Grupy, Stephan Borchert, zapowiedział:
– Pepco Group zamierza wycofać się z obszaru FMCG i chce skoncentrować się na marce Pepco jako jedynym, przyszłym formacie sklepów – powiedział cytowany przez Marka Knittera w serwisie Strefa Biznesu.
I dodał:
– Zarówno ja, jak i cała Rada, aktywnie rozpoznajemy opcje wydzielenia Poundland z Grupy, w tym rozważamy sprzedaż tej sieci, a także możliwość wydzielenia dobrze funkcjonującej sieci Dealz Poland w średnim okresie.
Do końca roku Grupa planuje otworzyć ok. 250 nowych sklepów – niemal wszystkie pod szyldem Pepco i głównie w Europie Środkowo-Wschodniej.