67-latek stracił prawie 3 tys. złotych. Oszust podawał się za znajomą
Mieszkaniec gminy Karczmiska został oszukany metodą "na znajomego". Wygenerował trzy kody BLIK i przekazał je oszustowi, który podszywał się pod jego koleżankę na portalu społecznościowym. Stracił niemal 3000 złotych.
Policjanci z powiatu opolskiego odnotowali kolejne oszustwo dokonane metodą "na znajomego". Tym razem ofiarą padł 67-letni mieszkaniec gminy Karczmiska, który po otrzymaniu wiadomości za pośrednictwem komunikatora internetowego przekazał trzy kody BLIK osobie podszywającej się pod jego koleżankę. W efekcie z jego konta zniknęła kwota bliska 3000 złotych.
Do zdarzenia doszło po tym, jak oszust przejął konto społecznościowe kobiety, znajomej poszkodowanego. Następnie, korzystając z komunikatora, rozpoczął rozmowę z 67-latkiem, informując o nagłej potrzebie finansowej. Fałszywa koleżanka tłumaczyła, że bierze udział w konkursie i potrzebuje szybkiego wsparcia. Przekonany o autentyczności prośby mężczyzna udostępnił numer telefonu, a następnie – zgodnie z instrukcjami rozmówcy – wygenerował i przesłał trzy kody BLIK.
Całość rozmowy przebiegała w sposób, który nie wzbudził podejrzeń ofiary. Manipulacja była na tyle skuteczna, że mężczyzna nie zorientował się, iż prowadzi korespondencję z oszustem. Dopiero po pewnym czasie, gdy zauważył nowe konto swojej znajomej w mediach społecznościowych, na którym zamieszczona była informacja ostrzegająca o próbach wyłudzenia, zrozumiał, że padł ofiarą przestępstwa. O sprawie niezwłocznie poinformował policję.
Policja apeluje do mieszkańców regionu o ostrożność. Przestępcy coraz częściej wykorzystują znane metody socjotechniki, włamując się na konta w mediach społecznościowych i podszywając się pod znajomych lub członków rodziny. Oszuści zazwyczaj proszą o pilne przesłanie kodów BLIK w celu opłacenia przesyłki, rachunków lub – jak w tym przypadku – rzekomego udziału w konkursie.
Funkcjonariusze podkreślają, że każda prośba o środki finansowe powinna być traktowana z najwyższą ostrożnością. Zaleca się, aby przed podjęciem jakichkolwiek działań skontaktować się z osobą proszącą o pomoc telefonicznie lub osobiście i potwierdzić autentyczność takiej wiadomości. Kilkuminutowa rozmowa może zapobiec utracie znacznych kwot pieniędzy.
Policja prowadzi postępowanie w tej sprawie i przypomina, że choć metody oszustów bywają różne, ich celem jest zawsze jedno – wyłudzenie pieniędzy. Zachowanie czujności i zdrowego rozsądku to najlepsza forma obrony przed tego rodzaju przestępstwami.