800 metrów trasy tramwajowej za 100 mln zł. Poznań przygotowuje się do budowy linii
Tramwaj do szpitali bliżej budowy
Nowa trasa tramwajowa stanowi początek budowy trasy na Podolany, która docelowo może docierać aż do osiedli mieszkaniowych na Strzeszynie. Została już wykonana wstępna analiza, z której wynika, że budowa pierwszego etapu trasy jest uzasadniona.
- Budowa jest technicznie możliwa - powiedział Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent Poznania, cytowany przez serwis Transport Publiczny. - Nie ma przeciwwskazań planistyczno-terenowych, które by utrudniały wykonanie tej linii tramwajowej.
Samorząd województwa chce współfinansować tramwaj
Dodaje, że miejscy radni wpisali do budżetu pieniądze na wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego trasy. Na razie nie został jeszcze ogłoszony przetarg na wykonanie dokumentacji, ponieważ trwają negocjacje z samorządem wojewódzkim, który jest zainteresowany współfinansowaniem budowy tramwaju, który poprawi dojazd do szpitali prowadzonych przez samorząd województwa. Projekt zostanie zaprezentowany radnym wojewódzkim we wrześniu.
– Jeśli nadal będzie dobra wola współpracy, to chcemy sformalizować ją podpisaniem listu intencyjnego w sprawie współdziałania przy tej inwestycji. Jesteśmy gotowi rozpocząć faktyczne projektowanie tego tramwaju jeszcze w tym roku - zadeklarował Wiśniewski.
Według ZTM Poznań stworzenie projektów, uzyskanie pozwoleń i wybranie wykonawcy w przetargu może potrwać do 4 lat. Oznacza to, że pierwsza łopata na budowie zostałaby w bita w 2029 roku. Z kolei sama budowa potrwałaby kolejne dwa lata.
Linia tramwajowa ważna dla całej Wielkopolski
Wysoki koszt budowy stosunkowo krótkiego, bo 800-metrowego, fragmentu trasy wynika głównie z konieczności budowy wiaduktu nad dwujezdniową ulica Witosa. Oprócz tramwajów będą mogły poruszać się nim karetki pogotowia, a obok - piesi i rowerzyści. Trasa będzie się zaczynała na skrzyżowaniu tramwajowej Trasy Piątkowskiej z al. Solidarności.
Po przekroczeniu wiaduktu tramwaje będą poruszały się wzdłuż ul. Wrzoska, a przystanek końcowy zostanie umiejscowiony na wysokości SOR-u szpitala dziecięcego. Linia ta jest bardzo ważna także dla całego województwa, ponieważ jeśli będzie obsługiwana przez tramwajową "jedenastkę", to połączy zespół szpitali z dworcem kolejowym, ułatwiając dostanie się tam koleją.