Ambitne plany rozwoju kolei. Przybędzie nowoczesnych linii
Rozwój sieci kolejowej i linia "Y"
Zgodnie z planami, do 2035 roku całkowita długość sieci kolejowej ma sięgnąć ponad 20 tysięcy kilometrów.
- Sieć kolejowa do 2035 roku będzie liczyć łącznie nieco ponad 20 tys. km; powstanie 1000 km nowych tras kolejowych. Powstaną one w ramach budowy tzw. "Y", czyli linii Warszawa-CPK-Łódź-Poznań/Wrocław, w ramach uzupełniania sieci kolejowej programem Kolej Plus i w ramach rozpoczęcia w przyszłym dziesięcioleciu prac budowlanych nad linią CMK Północ - powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Główne prace będą koncentrować się wokół trasy "Y" Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław, która liczyć ma 480 km, z inwestycyjnymi przygotowaniami na trasie Warszawa-Łódź, gdzie już odbywają się prace budowlane i wykup nieruchomości.
Kompleksowy system kolejowy
Nowa koncepcja zakłada stworzenie spójnego systemu, który nie tylko zaspokoi potrzeby mieszkańców dużych miast, ale również uwzględni codzienne potrzeby mniejszych miejscowości.
- My chcemy stworzyć kompleksową i spójną sieć kolejową, obejmującą także codzienne potrzeby mieszkańców mniejszych miast - zaznaczył Malepszak. Podkreślił też - Obecne podejście polega na stworzeniu spójnego i kompleksowego systemu obsługującego wszystkie potrzeby transportowe. Nowe linie kolejowe mają wpisywać się w istniejącą sieć i być budowane tam, gdzie są potrzebne, a nie tam, gdzie się komuś wydaje, że są potrzebne. Jednocześnie nie zapominamy o liniach istniejących, które zamierzamy w krótkim czasie zmodernizować i wyremontować. Sukcesywna poprawa parametrów infrastruktury musi iść w parze z poprawą oferty przewozowej, co w krótkim czasie powinno doprowadzić do kolejnych rekordowych wzrostów na kolei.
Strategia współpracy i optymalizacji kosztów
Współpraca CPK z PKP PLK jest kluczowa dla optymalizacji i przyspieszenia realizacji inwestycji. Jak podkreślił członek zarządu PKP PLKMaciej Kaczorek:
- Współpraca CPK i PKP PLK pozwala na przyspieszenie i optymalizację projektów, czego przykładem są wspólne uzgodnienia dla stacji Łódź Retkinia, które dały oszczędności rzędu 200 mln zł.
Dzięki takim działaniom możliwe jest efektywne zarządzanie zasobami i redukowanie kosztów inwestycji, co przekłada się na optymalizację budżetu.
Budowa centralnego lotniska i koszt inwestycji
Część projektu obejmuje budowę centralnego lotniska, które ma być zlokalizowane między Warszawą a Łodzią. Lotnisko ma posiadać początkową przepustowość 34 mln pasażerów rocznie. Budowa ma rozpocząć się w 2026 roku i zakończyć do 2032 roku. Nowy port lotniczy ma harmonizować z powstającą siecią kolejową, tworząc kompleksowy system transportowy. Wartość całkowitej inwestycji szacowana jest na 131,7 miliarda złotych, co czyni ją jednym z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce.