Będzie obwodnica Radomska. GDDKiA wybrała wykonawcę inwestycji. Kiedy umowa i realizacja?
To będzie jedna z najważniejszych inwestycji w regionie i niezbędny element sieci dróg krajowych w Łódzkiem. W przyszłości pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum tego uprzemysłowionego miasta. Przez zatłoczone i ciasne centrum Radomska każdego dnia przejeżdżają setki pojazdów ciężarowych, kierując się w stronę mieszczących się na obrzeżach miasta zakładów przemysłowych i centrów logistycznych. Jeśli nałoży się na to również ruch tranzytowy samochodów osobowych, zarówno na kierunku północ – południe (DK91), jak i wschód – zachód (DK42), to w godzinach szczytu komunikacyjnego centrum Radomska staje w korku. Budowa obwodnicy ma te kłopoty rozwiązać.
Obwodnica Radomska będzie miała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu po 3,5 m szerokości każdy i utwardzone pobocza, szerokie na 0,75 m. Będą mogły poruszać się po niej wszystkie dopuszczone do ruchu pojazdy, jako że dopuszczalny nacisk na oś będzie wynosił 11,5 tony. Długość nowej trasy to blisko 12 km, z czego niemal 6 km to odcinek DK42. Resztę stanowi fragment DK91, przy czym 2,5 km to część budowana poza miastem, a blisko 3,5 km to fragment miejski - informuje przedstawiciele GDDKiA w Łodzi.
Umowę w systemie "Projektuj i buduj" GDDKiA planuje podpisać jeszcze latem tego roku. Prace projektowe, wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), mają się zakończyć na początku 2027 roku. Prace budowlane mają się zakończyć w pierwszej połowie 2029 roku.
Nowa trasa będzie obsługiwała ruch tranzytowy i lokalny - zarówno na kierunku północ – południe, jak i wschód – zachód. Obecnie funkcjonuje już północno-zachodnia część obwodnicy miejskiej w ciągu DK91, która będzie stanowiła środkowy fragment przyszłej, pełnej obwodnicy miasta. Uzupełniona zostanie o analogiczny fragment południowo-zachodni (również w ciągu DK91) oraz północny odcinek w ciągu DK42.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie także 2,5-kilometrowy odcinek istniejącej DK91 na południe od miasta, powstanie też nowy most na Warcie. Jest to podyktowane głównie wymogami ochrony środowiska. Nowy most ma być znacznie wyższy od istniejącego, aby swobodnie mogły przechodzić pod nim duże zwierzęta. - Jego powstanie jest bezwzględnym warunkiem budowy kolejnych odcinków nowej obwodnicy. To rozwiązanie wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa podróżnych, ograniczając ryzyko kolizji ze zwierzętami - podkreślają przedstawiciele GDDKiA.