Bezpieczniejsze przejazdy kolejowo-drogowe na Podkarpaciu
Do tej pory wymieniono już urządzenia na 5 przejazdach w województwie podkarpackim za kwotę 4 mln zł. Urządzenia działają już w powiecie jarosławskim (Makowisko i Korzenica) na linii Munina - Hrebenne, w powiecie krośnieńskim (Wojaszówka) oraz w powiecie jasielskim (Szebnie, Brzyście) na linii Rzeszów Główny - Jasło i Stróże - Krościenko. Dzięki tej realizacji bezpieczniej jest na torach i na drogach.
- Bezpieczeństwo na torach, sprawna komunikacja kolejowa to priorytet w naszej działalności. Dlatego sukcesywnie realizujemy zadania zapewniające wysoki standard zabezpieczeń na przejazdach kolejowo-drogowych także na Podkarpaciu - powiedział Mieczysław Borowiec, dyrektor Zakładu Linii kolejowych w Rzeszowie.
Inwestycja jest częścią szerszego programu modernizacji infrastruktury kolejowej, który PLK S.A. prowadzi z wykorzystaniem środków krajowych i unijnych. Celem tych działań jest nie tylko poprawa bezpieczeństwa, ale także większa niezawodność i efektywność transportu kolejowego w Polsce.
W ramach innego zadania nowe rozwiązania pojawią się na 10 przejazdach w powiecie rzeszowskim (Rzeszów, Boguchwała) oraz strzyżowskim (Pułanki, Frysztak), między Rzeszowem a Jasłem, leskim (Manasterzec, Bezmiechowa Dolna, Jankowce), na linii Stróże - Krościenko oraz na dwóch przejazdach na linii Munina - Hrebenne, w powiecie jarosławskim (Korzenica) i lubaczowskim (Horyniec-Zdrój). Wartość inwestycji to 10 mln zł.
W planach jest także modernizacja 46 przejazdów w kilku województwach, z czego 13 skrzyżowań na Podkarpaciu, w gminach: Strzyżów, Komańcza i Skołyszyn.
W ramach prac zainstalowane zostaną nowe systemy ostrzegania - sygnalizacja świetlna i dźwiękowa, automatyczne zapory oraz urządzenia do zdalnego sterowania ruchem. Zastąpią one dotychczasowe starsze, często ręcznie obsługiwane zabezpieczenia. Niektóre przejazdy będą zdalnie monitorowane lub zostaną w pełni zautomatyzowane. Celem jest szybsze i skuteczniejsze ostrzeganie kierowców o nadjeżdżających pociągach i ograniczenie ryzyka wypadków.
Inwestycje zaplanowano w ramach projektów: "Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych - etap I", "Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych - etap II" i Poprawa bezpieczeństwa - etap VII. Projekty są finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).