Białystok: Muzyka Mistrzów Baroku wraca po wakacyjnej przerwie
W drugiej, powakacyjnej odsłonie cyklu Muzyka Mistrzów Baroku dalej podróżujemy po barokowej Europie - mówi Anna Moniuszko, kierownik artystyczny cyklu. - Na najbliższym koncercie udajemy się do XVII - wiecznej Francji, a dokładniej na dwór księżnej Marie de Lorraine, kuzynki króla XIV, zwanej też Mademoiselle de Guise. Tam bowiem, w latach 1672 - 1688, posadę Maitre de musique dzierżył Marc - Anntoine Chaprentier, jeden z najbardziej poważanych kompozytorów francuskich epoki baroku.
Jak dodaje Moniuszko - znakomita większość jego dorobku to muzyka o charakterze sakralnym, a do historii przejdzie między innymi jako twórca francuskiego oratorium.
Tymczasem dla zespołu księżnej pisze on nietypową dla siebie kompozycję - kameralną operę "Les Arts Florissants" ("Sztuki w rozkwicie"), w której ukazuje swój wyjątkowy zmysł dramaturgiczny - mówi Anna Moniuszko. - To właśnie dzieło zabrzmi w wykonaniu koncertowym Zespołu Muzyki Dawnej "Diletto" w najbliższą niedzielę 21 września o godz.19 w Auli Magna Pałacu Branickich, która jest siedzibą naszych koncertów.
Warto tutaj dodać, że Charpentier to jeden z najważniejszym kompozytorów francuskich w historii muzyki.
Nie mogło go zatem zabraknąć w ofercie naszego cyklu, w ramach którego mieliśmy już okazję prezentować jego dzieła sakralne, w tym przepiękny "Magnificat" oraz oratorium "Judyta" - mówi Anna Moniuszko. - Tym razem chcieliśmy ukazać jego inną, dramatyczno - teatralną stronę. Opera "Les Arts Florissants" to dzieło kameralne, o wyważonych rozmiarach (trwa około godziny) , w którym kompozytor pozwala nam posmakować swego niezwykłego talentu dramaturgicznego, talentu, którego nie mógł rozwinąć ze względu na swego rodzaju monopol na twórczość o charakterze operowym ówczesnego królewskiego kompozytora Jean Baptiste Lully'ego, twórcy narodowej opery francuskiej. Stąd też głównym obszarem działalności wokalno - instrumentalnej Charpentiera pozostały gatunki muzyki sakralnej, zaś sam kompozytor doczekał się zaszczytu objęcia w 1698 r. stanowiska maître de musique w St. Chapelle du Palais.
"Les Arts Florissants" to alegoria potęgi sztuk:
- Muzyka (La Musique),
- Poezja (La Poésie),
- Architektura ( L'Architecture)
- i Malarstwo(La Peinture), które wychwalają Ludwika XIV za przywrócenie pokoju.
Co ciekawe - rolę Malarstwa w pierwszym przedstawieniu śpiewał sam Charpentier. Sztuki próbuje uwikłać w konfilkt Niezgoda (La Discorde), wchodząc tu w spór z Pokojem (La Paix), który szczęśliwie triumfuje, zaś jego zwycięstwo przypieczętowuje chór Sztuk i Żołnierzy życzących światu wiecznego pokoju. W swojej operze autor tworzy wyrafinowaną i złożoną architekturę, bardziej rozbudowaną w koncepcji niż wiele podobnych dzieł jemu współczesnych, potwierdzając swój kunszt i ewidentny talent dramatyczny. A kogo zobaczymy i usłyszymy w najbliższą niedzielę?
Wykonawcy:
- Marta Wróblewska - La Musique (Muzyka)
- Antonina Ruda - La Poesie (Poezja)
- Anna Krawczyk - L'Architecture (Architektura)
- Matylda Staśto - La Peinture (Malarstwo)
- Joanna Radziszewska - Sojka - La Paix (Pokój)
- Piotr Zawistowski - La Discorde (Niezgoda)
- Marek Opaska - Un Guerrier (Żołnierz)
- Zespół Muzyki Dawnej DILETTO z dyrygentem, Anną Moniuszko.
Kolejne koncerty z cyklu Muzyka Mistrzów Baroku już niebawem
A co jeszcze czeka nas w ramach cyklu?
W tegorocznej, już 16. edycji cyklu udamy się jeszcze na dwór Habsburgów, na którym przez niemal całe siedemnaste stulecie triumfy święciła muzyka włoska, bądź nią inspirowana. Zaprezentuje ją zespół Musica Fiata z Niemiec, pod kierownictwem artystycznym Rolanda Wilsona - przybliża Moniuszko. - Na to wydarzenie zapraszamy 19 października. Finalną destynacją cyklu będą natomiast Czechy: 6 grudnia, pochodzący zeń zespół Collegium Marianum, wraz z wybitną solistką Haną Blazikovą (sopran) zaprezentuje nam program "Lilia wśród cierni", który wprowadzi słuchaczy w świat muzyki wczesnego baroku w Królestwie Czeskim.
Przypomnijmy, że to już XVI edycja cyklu MMB, którego założeniem jest prezentacja literatury epoki baroku w sposób najbardziej wierny ówczesnej sztuce wykonawczej. Ta bowiem różni się bardzo względem tej, którą obecnie słyszymy w filharmoniach, operujących innym aparatem wykonawczym zarówno pod względem liczebności, jak i instrumentarium.
Zastosowanie współczesnych prawideł w muzyce dawnej niestety wypacza ją, bowiem posługuje się ona kompletnie innym językiem niż późniejsza muzyka klasyczna. Gdy zaś zastosujemy do niej odpowiednie techniki i stylistykę wykonawczą, muzyka ta rozkwita i ukazuje swoje walory w najpełniejszej krasie - podsumowuje Anna Moniuszko. - Stąd też w naszym cyklu występują wyłącznie zespoły specjalizujące się w takim wykonawstwie. Fakt ten docenia nasza wspaniała publiczność, którą gościmy na naszych koncertach już od ponad 15 lat.
Co bardzo ważne - wszyscy ci, którzy nie mogą przybyć na koncerty osobiście mogą wysłuchać ich w transmisji online dostępnej na stronie cyklu. Dzięki wsparciu finansowemu ze strony MKIDN, Miasta Białegostoku i Województwa Podlaskiego wstęp na koncerty jest bezpłatny.