Białystok: Rondo Unii Europejskiej to newralgiczne skrzyżowanie na os. Przydworcowym. Piesi mają trudności z jego pokonaniem
Ze względu na usytuowanie tego przejścia w pobliżu dworca PKS NOVA w Białymstoku, dworca PKP Białystok oraz centrum przesiadkowego BKM, korzysta z niego dość duża liczba pieszych.
- A znaczna część osób ma trudności z przejściem na drugą stronę ulicy podczas jednego cyklu zielonego światła - uważa radny Michał Karpowicz.
Radny mierzył cykl zielonego światła na przejściu
W interpelacji do prezydenta nadmienia, że kilkakrotnie osobiście sprawdzał czas trwania cyklu zielonego światła dla pieszych przez pasy jezdni.
Od strony ul. Wyszyńskiego wynosi ok. 34-35 sek. i jest wystarczający, aby przejść w kierunku "wysepki" rozgraniczającej pasy jezdni w odwrotnym kierunku - twierdzi radny.
Natomiast cykl zielonego światła dla pieszych z "wysepki" w kierunku dworca PKS NOVA przez pasy jezdni trwa zaledwie 12-13 sek.
- Jest to zdecydowanie za krótki czas, by swobodnie pokonać ten odcinek jezdni - uważa Michał Karpowicz.
Dlatego zawnioskował o przeanalizowanie możliwości wydłużenia czasu cyklu zielonego światła.
Miasto: sygnalizacja świetlna ma pogodzić różnych uczestników ruchu
Władze miasta podkreślają, że celem działania sygnalizacji świetlnej jest zapewnienie bezpieczeństwa oraz pogodzenie interesów wszystkich uczestników ruchu:
- pojazdów komunikacji miejskiej,
- pojazdów indywidualnych,
- pieszych oraz rowerzystów.
Ponadto na skrzyżowaniu z wyspą centralną funkcjonuje akomodacyjna sygnalizacja świetlna.
Sekretarz miasta Krzysztof Marek Karpieszuk podkreśla, że przejście przez południowy wlot ul. Bohaterów Monte Cassino składa się z dwóch, niezależnie działających przejść dla pieszych, z szeroką wyspą rozdzielającą. Zaznacza, że czas sygnału zielonego na pokonanie tego odcinka musiałby wynosić co najmniej 40 s, co stanowiłoby niemal połowę długości całego cyklu sygnalizacji na skrzyżowaniu.
- Wydłużenie sygnału zielonego na wnioskowanym przejściu do wartości umożliwiającej pokonanie obu jezdni spowodowałoby konieczność wydłużenia całego cyklu zarówno na tym skrzyżowaniu, jak i sąsiadujących, pracujących w koordynacji. Skutkiem tego byłoby wydłużenie czasu oczekiwania dla wszystkich uczestników ruchu, w tym autobusom komunikacji miejskiej, pieszym i rowerzystom - twierdzi sekretarz miasta.
Czas oczekiwania na zielony sygnał wynosi około minuty
Z kolei czas sygnału zielonego na przejściu bliżej dworca PKS jest zmienny i w zależności od sytuacji ruchowej na skrzyżowaniu wynosi od 9 do 24 sekund. Maksymalny czas oczekiwania na sygnał zielony, dzięki krótkiemu cyklowi, wynosi około 60 sekund.
W przypadku wydłużenia cyklu czas oczekiwania na sygnał zielony zwiększy się dla wszystkich grup pieszych i kołowych - podkreśla Krzysztof Marek Karpieszuk. - Niemniej jednak, w celu ułatwienia przejścia przez jezdnię osobom niepełnosprawnym, zostanie wydłużona minimalna długość sygnału zielonego na przejściu z wyspy dzielącej w kierunku dworca PKS.
Dodaje, że skrzyżowanie jest monitorowane i w razie konieczności będą wprowadzane ewentualne zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej.