Bielsko-Biała: MZK kupiło dwanaście autobusów elektrycznych klasy maxi
Przewoźnik podał w środę, że pojazdy wyjadą na bielskie ulice w pierwszej połowie przyszłego roku.
Elektryki z nowoczesnym wyposażeniem
- Autobusy będą klimatyzowane i monitorowane oraz wyposażone m.in. w dodatkowe wyświetlacze z trasą przejazdu i ładowarki USB dla pasażerów. Na ulice miasta wyjadą w pierwszej połowie 2026 roku. Zakup jest dofinansowany z Krajowego Planu Odbudowy - poinformował w środę w komunikacie MZK.
Hiszpański Irizar w ofercie złożonej na przetarg zaproponował cenę brutto w wysokości 37,8 mln zł.
Zakup jest częścią przedsięwzięcia "Elektryfikacja taboru komunikacji miejskiej na terenie miasta Bielsko-Biała", który - obok 12 autobusów klasy maxi - obejmował także zakup czterech elektrycznych przegubowców (18-metrowych). Umowę na ich dostawę przewoźnik zawarł pod koniec sierpnia z Solaris Bus&Coach. Producent zażądał 18,2 mln zł brutto. Te pojazdy również wyjadą na ulice w pierwszej połowie przyszłe-go roku.
Będą także autobusy napędzane wodorem
Służby prasowe bielskiego MZK przypomniały, że w 2025 roku spółka podpisała między innymi umowę na zakup sześciu autobusów wodorowych i czterech mild hybrid.
Koszt umowy wynosi 15,1 mln złotych i jest dofinansowany z Funduszy Europejskich dla Śląskiego, w ramach projektu "Rozwój przyjaznego środowisku transportu zbiorowego w Bielsku-Białej". Celem głównym projektu jest zrównoważona i bardziej przyjazna dla środowiska autobusowa komunikacja publiczna na obszarze Aglomeracji Beskidzkiej. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 30 mln zł, a kwota dofinansowania z funduszy europejskich przeszło 19 mln zł.
W bielskim MZK będą to pierwsze takie pojazdy. Dostarczy je firma Solaris Bus & Coach. Największą nowością w kupowanych autobusach będzie oczywiście rodzaj napędu, czyli wodór. Pojazdy na wodór uznaje się za zeroemisyjne, gdyż wykorzystana technologia opiera się na ogniwach, które łączą wodór z tlenem z powietrza, wytwarzając energię elektryczną.
- Jedynym produktem ubocznym tego procesu jest para wodna! To duża korzyść nie tylko dla środowiska, ale i dla pasażerów - podróż nowymi pojazdami będzie z pewnością cicha i płynna. Jednocześnie autobusy wodorowe zapewnią duży zasięg i krótki czas tankowania - informował bielski MZK.
Pod względem udogodnień dla pasażerów nowe pojazdy będą zbliżone do tych kupowanych w ostatnich latach. Również będą wyposażone w klimatyzację, drzwi odskokowo-przesuwne oraz białe wyświetlacze z numerem linii i kierunku. Oprócz tego znajdą się w nich m.in. ładowarki USB, a o bezpieczeństwo zadbają liczne urządzenia i systemy. Wszystko to dla zapewnienia jak najwyższego komfortu i dostępności.
- Do końca 2026 roku na ulice Bielska-Białej wyjedzie aż 37 nowych autobusów, z czego ponad połowa będzie zeroemisyjna. Dzięki temu sukcesywnie wymieniamy najbardziej wysłużony tabor - wskazano.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej jest spółką komunalną, która wykonuje zadania w zakresie lokalnego publicznego transportu zbiorowego. Jest największym przewoźnikiem w okolicy. Tabor liczy ponad 130 autobusów.