Bielsko-Biała: Nowa droga w Beskidy zachwyca - otwarcie już w grudniu! Budowa S1 już prawie gotowa. "Zakręt idiotów" to wspomnienie...
Słynny zakręt idiotów przeszedł do historii!
Pamiętacie słynny na cały region "zakręt idiotów" w Bielsku-Białej?
- To miejsce na obwodnicy Bielska-Białej to prawdziwa drogowa pułapka na często niczego nieświadomych kierowców. Teoretycznie bezpieczna droga ekspresowa nagle wciąga nas w zakręt o kącie ostrym. Ostrzeżenia i znaki na kierowców nie działają. Nic dziwnego, że to miejsce po prostu przyciąga kolizje i wypadki. Zresztą nie od rzeczy kierowcy nazywają je ironicznie "zakrętem mistrzów" lub "zakrętem idiotów" - pisaliśmy w maju 2023 roku.
Właśnie teraz jest go nad morzem najwięcej. Wielu turystów korzysta
Kilka lat temu serwis "Bielskie Drogi" policzył, że co roku na zakręcie miało miejsce ponad 100 kolizji, co dawało jedno zdarzenie co około 3 dni! Na szczęście okryty złą sławą zakręt w Bielsku-Białej stał się już tylko wspomnieniem.
Trudny zakręt zamieni się w fragment dużej pętli, w budowanej S1 Dankowice - Bielsko-Biała.
W grudniu pojedziemy nową drogą!
To świetna wiadomość dla kierowców w woj. śląskim!
Jak informuje GDDKiA - Tutaj prace również zmierzają ku końcowi! W grudniu planujemy oddać do ruchu blisko 12-kilometrowy fragment 𝐒𝟏 𝐃𝐚𝐧𝐤𝐨𝐰𝐢𝐜𝐞 - 𝐁𝐢𝐞𝐥𝐬𝐤𝐨-𝐁𝐢𝐚ł𝐚 𝐇𝐚ł𝐜𝐧𝐨́𝐰. To jedna z tras, którą udostępnimy kierowcom jeszcze w tym roku. Zaawansowanie budowy odcinka między Dankowicami a węzłem Bielsko-Biała Hałcnów przekroczyło już 94 proc.
Zobaczcie najnowsze zdjęcia z budowy. Jak widać, droga jest już prawie gotowa:
Na węźle Bielsko-Biała Hałcnów S1 łączy się z istniejącą S52 w kierunku Cieszyna. W przyszłości w tym miejscu nastąpi też połączenie z planowanym dalszym ciągiem S52 w stronę Krakowa, znanym jako Beskidzka Droga Integracyjna. Dzięki temu węzeł stanie się jednym z najważniejszych punktów komunikacyjnych w regionie.
Tak wiec coraz bliżej domknięcia trasy S1 między Mysłowicami i Bielskiem-Białą - brakuje jeszcze tylko jednego odcinka Mysłowice - Bieruń. Jego ukończenie również planowano jeszcze w tym roku - niestety, jego nowy termin otwarcia to połowa 2027 roku.
Kiedy już zostanie oddany do użytku, przejedziemy wówczas wygodnie S1 z Pyrzowic do granicy państwa w Zwardoniu. Zobacz dokładną MAPE z przebiegiem drogi w galerii!
Co z pozostałymi odcinkami S1? Oświęcim - Dankowice: odcinek gotowy, ale z ograniczeniami
Odcinek Oświęcim - Dankowice został już w pełni ukończony. Fragment między węzłami Oświęcim i Brzeszcze udostępniono do ruchu 25 sierpnia 2025 r. Ze względu na trwające prace na sąsiednich odcinkach obowiązuje tam tymczasowa organizacja ruchu z ograniczeniem tonażowym do 3,5 t. Udostępnienie dalszego fragmentu, od Brzeszcz do Dankowic, nastąpi po otwarciu odcinka Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów.
Bieruń - Oświęcim: przejezdność jeszcze w tym roku
Na odcinku Bieruń - Oświęcim, gdzie powstaje również obwodnica Bierunia, zaawansowanie robót wynosi obecnie 64 proc. GDDKiA planuje udostępnić ten fragment jeszcze w tym roku, na zasadzie przejezdności. Połączenie z drogą krajową nr 44 pozwoli na zniesienie ograniczenia tonażowego na S1. Zakończenie wszystkich prac na tym odcinku przewidziano na III kwartał 2026 r.
Kosztowy II - Bieruń: najnowszy odcinek w realizacji
Budowa odcinka Kosztowy II - Bieruń rozpoczęła się na początku 2025 r. i obecnie osiągnęła poziom 26 proc. zaawansowania. Zakończenie inwestycji planowane jest na II kwartał 2027 r. W ramach prac powstanie m.in. głęboki na 7 m przekop pod ulicą Warszawską w Bieruniu oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych.
Przybędza - Milówka i Oświęcim - Brzeszcze: oddane do ruchu
23 października oddano do użytku odcinek Przybędza - Milówka, będący obejściem Węgierskiej Górki. Trasa o długości 8,5 km posiada dwa tunele, pięć estakad i trzy mosty, harmonijnie wpisując się w krajobraz Beskidu Żywieckiego.
Wcześniej, 25 sierpnia, udostępniono odcinek Oświęcim - Brzeszcze, który obejmuje m.in. estakadę nad Wisłą i stawem Tesznowiec. Choć obowiązuje tam tymczasowa organizacja ruchu, fragment ten już teraz znacząco poprawia komunikację w regionie.
Drzwi na południe Europy
Trasa S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Łączy A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu.
Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite. Obecnie ciąg DK1 oraz S1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 145 km długości i zarządzany jest przez trzech różnych zarządców.
Docelowo, po zrealizowaniu wszystkich inwestycji, ta droga będzie ekspresową o długości ponad 133 km i w całości zarządzaną przez GDDKiA.