Bielsko-Biała: Nowy węzeł przesiadkowy. Podpisano umowę na przebudowę infrastruktury kolejowej
W Bielsku-Białej podpisano umowę na zaprojektowanie i przebudowę infrastruktury kolejowej pod nowy węzeł przesiadkowy przy dworcu głównym. Zadanie, realizowane w formule "zaprojektuj i wybuduj", potrwa 18 miesięcy. Projekt obejmie m.in. likwidację kolidujących torowisk.
Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej zawarł umowę z firmą Swietelsky Rail Polska na zaprojektowanie i przebudowę infrastruktury kolejowej, która umożliwi powstanie nowego węzła przesiadkowego przy głównym dworcu. Inwestycja prowadzona będzie w formule "zaprojektuj i wybuduj", a wykonawca otrzyma 18 miesięcy na realizację zadania.
- Wykonawca ma na to 18 miesięcy od momentu przekazania mu placu budowy. Sama dokumentacja powinna zostać wykonana w ciągu siedmiu miesięcy - powiedział rzecznik bielskiego magistratu Tomasz Ficoń.
Świadek podniósł alarm. Spójrzcie na nagranie ze Śląska
Zakres prac obejmuje m.in. usunięcie ramp i torowisk kolidujących z planowanym rozwiązaniem, adaptację nieużytkowanych terenów oraz budowę nowych obiektów inżynieryjnych.
Wartość inwestycji i źródła finansowania
Koszt inwestycji to ponad 57 mln zł. Część środków pochodzi z rządowego programu Polski Ład, który dofinansuje prace kwotą 30 mln zł. Węzeł przesiadkowy został wskazany w dokumentach planistycznych miasta jako kluczowy element poprawy komunikacji zbiorowej i integracji różnych form transportu.
Nowa infrastruktura powstanie przy stacji kolejowej Bielsko-Biała Główna. Projekt zakłada trzy główne komponenty: nowe przedpole dworcowe, integrację przystanków komunikacji miejskiej oraz docelowy budynek dworca autobusowego z wielopoziomowym parkingiem.
Ronda turbinowe, nowa kładka i centrum sterowania ruchem
W ramach inwestycji powstaną dwa ronda turbinowe z peronami komunikacji miejskiej pomiędzy nimi. Przebudowana zostanie także historyczna kładka nad torami i ulicą w kierunku Katowic. Ostatnim elementem będzie budowa nowego dworca autobusowego połączonego z parkingiem wielopoziomowym o funkcji "park&ride". Według władz miasta całość prac, związanych z pełną funkcjonalnością węzła, oszacowano na około 365 mln zł.
Teren pod inwestycję został przekazany przez kolej na początku roku. Podpisane w marcu porozumienia z PKP SA i PKP PLK regulują zasady współpracy przy zagospodarowaniu 9,5 ha gruntów w rejonie dworca. W sąsiedztwie powstanie też nowe centrum sterowania ruchem kolejowym, budynek administracyjny oraz przebudowane zostaną hale serwisowe i drogi wewnętrzne.
MZD już wcześniej zlecił wykonanie dokumentacji projektowej całego węzła. Według harmonogramu ma być gotowa wiosną przyszłego roku.
Oprac. za PAP