Budowa S8. KIO nakazuje unieważnienie wyboru oferty
Chodzi o realizację nieco ponad 9-kilometrowego odcinka nowej drogi ekspresowej, który przebiegać ma przez gminy Łagiewniki i Niemcza, po zachodniej stronie obecnej DK8. Nowa dwujezdniowa trasa zostanie poprowadzona w nowym śladzie, a jej część tylko w ograniczonym zakresie wykorzysta istniejącą drogę krajową. W ramach inwestycji powstać ma 25 obiektów inżynierskich, w tym sześć mostów nad głównym ciągiem S8 i jedenaście przepustów.
Przypomnijmy, że w pierwszym przetargu, spośród ośmiu propozycji, wybrano ofertę firmy Polbud Pomorze o wartości 331,34 mln zł. Ten wybór został jednak zaskarżony. Najpierw przez konkurencyjnego wykonawcę Budimex do KIO (które odwołanie oddaliło), a następnie do sądu administracyjnego, który również nie dopatrzył się uchybień. Mimo to, po ponownym zbadaniu ofert, GDDKiA zdecydowała się wykluczyć Polbud Pomorze z postępowania (z powodu braku wymaganych dokumentów), a jako najkorzystniejszą wskazała ofertę Budimexu, opiewającą na 383,9 mln zł.
Od tej decyzji z kolei odwołał się trzeci w kolejności pod względem ceny Mostostal Warszawa (396,5 mln zł) - poinformował branżowy portal rynekinfrastruktury.pl. Tym razem KIO przyznała rację odwołującemu się i nakazała unieważnienie czynności wyboru oferty oraz ponowne przeprowadzenie oceny wszystkich propozycji.
Choć wyrok może jeszcze zostać zaskarżony do sądu, może oznaczać to opóźnienie w podpisaniu umowy i rozpoczęciu budowy. Według planów, prace budowlane mają rozpocząć się w 2026 roku, a zakończyć w 2028. W GDDKiA usłyszeliśmy, że ten termin dalej jest realny, pod warunkiem, że umowa z wykonawcą zostanie podpisana jeszcze w tym roku.
Odcinek Łagiewniki – Niemcza to ostatni fragment trasy z Wrocławia do Kłodzka, który wciąż czeka na podpisanie umowy. Cała droga ekspresowa z Wrocławia do Barda ma mieć niecałe 64 km długości i została podzielona na sześć odcinków realizacyjnych. Dla pozostałych pięciu GDDKiA już zawarła kontrakty:
- Strabag wybuduje fragment Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe,
- Porr odpowiada za Kobierzyce – Jordanów Śląski,
- Budimex za Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód,
- Mostostal Warszawa za Niemcza – Ząbkowice,
- konsorcjum Kobylarni i Mirbudu za Ząbkowice Śląskie – Bardo.
Żaden z odcinków nie wszedł jeszcze w fazę realizacji. GDDKiA oczekuje na decyzje wojewody dolnośląskiego w sprawie zezwoleń na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie części z tych decyzji planowane jest jeszcze tego lata.
Droga ekspresowa S8 między Wrocławiem a Bardem będzie mieć po dwa pasy w każdym kierunku, z możliwością przyszłej rozbudowy o trzeci pas ruchu między Kobierzycami a Łagiewnikami. Zakończenie całej inwestycji planowane jest na 2030 rok. Trasa będzie kontynuacją Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8), odciążając tym samym ruch na DK8, która zyska bardziej lokalny charakter.