Bydgoszcz: Ruszyła siódma edycja Bydgoskiej Sceny Barokowej. W Collegium Copernicanum UKW zagrał kwintet historycznych instrumentów dętych
Bydgoska Scena Barokowa 2025 organizowana jest po raz siódmy. Festiwal poświęcony jest wykonawstwu muzyki dawnej na instrumentach historycznych.
- Realizacja kolejnej edycji umocuje wydarzenie w kalendarzu artystycznym regionu, prezentując program obejmujący całą rozpiętość stylistyczną i gatunkową muzyki dawnej. Celem projektu jest również ukazanie rodzimego dziedzictwa kulturowego poprzez wykonanie dzieł polskich kompozytorów oraz utworów związanych z polską kulturą - zapowiadali organizatorzy.
W sobotę podczas Prologu "Narodziny kwintetu dętego" zagrał The Favonius Quintett (Niemcy) - kwintet historycznych instrumentów dętych w składzie: Michael Schmidt-Casdorff - flet traverso, Philipp Mahrenholz - obój historyczny, Ernst Schlader - klarnet historyczny, Ulrich Hübner - róg naturalny oraz Katrin Lazar - fagot historyczny. W programie koncertu znalazły się:
- Franz Danzi (1763-1826): Quintet op. 68 nr 1;
- Anton Reicha (1770-1836): Quintet op. 91 nr 3;
- Martin-Joseph Mengal (1784-1851): Quintet tiré des oeuvres de Mozart.
Wstęp na wydarzenie był bezpłatny. Słuchacze mieli wyjątkową okazję posłuchać na żywo brzmienia historycznych instrumentów. Flet traverso, obój, klarnet, fagot i róg naturalny to zestaw, jakiego do do tej pory w historii festiwalu jeszcze nie prezentowano. Prolog był zachętą do śledzenia kolejnych wydarzeń. Tak prezentuje się tegoroczny program Bydgoskiej Sceny Barokowej:
- 18 października o godz. 18.00 Musica Gnesnensis - Symfonie Jana Wańskiego. Wykonawcy: Orkiestra Capella Musica Gnesnensis.
- 25 października o godzinie 18.00 Spektakl muzyczno-taneczny "Corelli i Lully na Parnasie". Wykonawcy: Dariusz Brojek, Krzysztof Antkowiak, uczennice sekcji rytmiki PZSM im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy - taniec, pantomima, zespół Intemperata w składzie: Sławomir Drózd, Olga Musiał Kurzawska - flet traverso, Michał Marcinkowski, Marcin Tarnawski - skrzypce barokowe, Matthias Bergmann - viola da gamba, Klaudyna Żołnierek - teroba/gitara, Dorota Zimna - klawesyn, Dariusz Brojek - choreografia.
- 8 listopada o godz. 18.00 Kantaty Johanna Sebastiana Bacha. Wykonawcy: Olga Pasiecznik - sopran, Jakub Foltak - kontratenor, Sebastian Mach - tenor, Dawid Biwo - bas, zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona, Krzysztof Garstka - klawesyn, dyrygent.
- 15 listopada o godz. 18.00 Koncert "Cantar e Pizzicar". Wykonawcy: Dorota Szczepańska - sopran, Rafał Tomkiewicz - kontratenor, Alon Sariel - mandolina, Martyna Pastuszka - skrzypce barokowe, kierownictwo artystyczne, {Oh!} Orkiestra.
Koncerty odbywać się będą w sali Collegium Copernicanum UKW (Musica Gnesnensis, Cantar e Pizzicar) oraz w nowym kampusie Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (Corelli i Lully na Parnasie, Kantaty Johanna Sebastiana Bacha).
Projekt Bydgoska Scena Barokowa otrzymał dotacje z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Muzyka", z Urzędu Miasta Bydgoszczy oraz z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu.