Bydgoszcz: Trwa rozbudowa i przebudowa zajezdni tramwajowej
Umowę na przebudowę zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy podpisano na początku lutego 2024 roku. Kilkanaście dni później na miejscu zaczęły się pierwsze prace. W przetargu dotyczącym obiektu przy ul. Toruńskiej najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Mirbud. Wartość podpisanej umowy to 96,7 mln zł. Na inwestycję miasto otrzymało 65 mln zł dofinansowania w II edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.
– Ukończony został budynek portierni z trafostacją. Zaawansowane prace prowadzone są przy budynku pod reprofilację obręczy. Na płycie fundamentowej zmontowano prefabrykowane słupy i belki tworzące konstrukcję obiektu. Trwa zabudowa ścian płytami warstwowymi. Ukończona została też konstrukcja myjni (również z prefabrykowanych słupów i belek) – przekazuje „Expressowi Bydgoskiemu” Marta Stachowiak, rzeczniczka prasowa prezydenta Bydgoszczy.
– Kontynuowane są prace przy zabudowie torów. W projekcie zastosowano innowacyjną technologię ERS, czyli tzw. „szyny w otulinie”. To jedno z najnowocześniejszych rozwiązań, które znacząco redukuje hałas i wibracje generowane przez przejeżdżające tramwaje. Ta technologia jest szeroko stosowana w krajach Europy Zachodniej, szczególnie w miejscach wymagających wyciszenia i tłumienia drgań. Zmniejszenie wibracji i hałasu prowadzi do mniejszego zużycia torów i podłoża, co znacząco wpływa na wydłużenie żywotności infrastruktury – informuje.
Aktualnie zaawansowanie rzeczowe robót zbliża się do 60%. Roboty prowadzone są na obiekcie, który przez cały czas funkcjonuje. Prace będą objęte 7-letnią gwarancją.
– Możliwe, że prace zajmą nieco więcej czasu ze względu na niezbędne roboty dodatkowe, ale zakończenie inwestycji planowane jest w pierwszej połowie 2026 roku. Inwestycja jest ważnym elementem wsparcia MZK pod kątem obsługi nowoczesnego taboru, który zakupiliśmy w ostatnich latach. Wiosną sfinalizowaliśmy historyczny kontrakt związany z dostawą 40 niskopodłogowców. Po Bydgoszczy aktualnie kursuje 75 nowoczesnych tramwajów. Bydgoszcz jest obecnie, obok Olsztyna, miastem z najnowszą flotą tramwajową – stwierdza Marta Stachowiak.
Więcej inwestycji
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w 1959 roku. W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu”. Prowadzona obecnie inwestycja ma pozwolić na dostosowania zajezdni do serwisu nowoczesnych składów oraz ma wpłynąć na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych.
Piotr Bojar, prezes zarządu MZK, podczas podpisania umowy na zakup elektrycznych autobusów powiedział, że to nie są ostatnie plany miejskiej spółki. – Złożyliśmy wniosek do BGK-u o nisko oprocentowany kredyt, żeby dalej modernizować budynki zajezdni na Toruńskiej i Inowrocławskiej, podnieść ich efektywność energetyczną oraz również na dachach budynków istniejących rozbudowywać w dalszym ciągu farmę fotowoltaiczną – tłumaczył Piotr Bojar.