Co z ostatnim odcinkiem drogi S8 między Wrocławiem i Kłodzkiem? Jest decyzja
Ruszył przetarg na dokumentację ostatniego odcinka S8. Tunel na trasie Bardo – Kłodzko?
GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej dla odcinka Bardo – Kłodzko. Ogłoszenie zostało również skierowane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Oferty można składać do 6 sierpnia.
To ostatni brakujący fragment na trasie S8 z Wrocławia do Kłodzka. Wcześniej – w latach 2017–2021 – opracowano wstępną dokumentację dla całego odcinka, ale fragment Bardo – Kłodzko został w 2021 roku wyłączony z dalszych prac.
Tunel czy trasa bez tunelu? Warianty pod lupą
Nowy wykonawca będzie miał za zadanie przeanalizować trzy możliwe warianty przebiegu trasy:
- wersję beztunelową,
- wariant z tunelem (bazujący na wcześniejszych analizach),
- oraz trasę poprowadzoną w przybliżeniu w śladzie obecnej DK8.
Ostateczny przebieg ma uwzględniać aspekty społeczne, środowiskowe i ekonomiczne. Projektanci zaktualizują dane sprzed kilku lat, wykonają nową prognozę ruchu oraz całoroczną inwentaryzację przyrodniczą. Dokumentacja zostanie dostosowana do zmienionych w 2022 roku przepisów dotyczących projektowania dróg publicznych.
GDDKiA zapowiada także spotkania informacyjne dla mieszkańców. Będzie to okazja, by zgłaszać uwagi do zaproponowanych rozwiązań.
Jedno z rozwiązań zakłada budowę tunelu, który skróciłby czas podróży. Samorządowcy bardziej skłaniają się ku temu wariantowi.
– Z racjonalnego punktu widzenia wariant tunelowy S8 jest lepszy dla ziemi kłodzkiej i ziemi ząbkowickiej, m.in. pod względem społecznym, środowiskowym, ekonomicznym i technicznym. Generalnie jest krótszy o ponad 5 km od dotychczas faworyzowanego, ale nieco droższy. Ważne jest to, że załatwia potrzeby komunikacyjne na setki lat – mówił w 2024 roku marszałek Paweł Gancarz.
To ważna zmiana. Do października 2023 roku ówczesna dyrekcja GDDKiA we Wrocławiu nie zajmowała tunelowym odcinkiem S8 na odcinku Bardo-Kłodzko. Procedowano możliwość poprowadzenia trasy na około - przez Jaszkówkę i Podzamek. Trasa była też powiązana z programem "Stu Obwodnic", w tym budową obwodnicy Złotego Stoku, co tym roku zawieszono:
Trasa S8 między Wrocławiem a Bardem już w realizacji. Wkrótce zobaczymy drogowców
Droga ekspresowa S8 pomiędzy Wrocławiem a Bardem jest podzielona na sześć odcinków inwestycyjnych o łącznej długości ok. 64 km. Trasa ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pasy awaryjne. Na odcinku Kobierzyce – Łagiewniki Zachód przewidziano rezerwę na trzeci pas ruchu.
Trwa projektowanie i realizacja następujących odcinków:
- Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe (7,5 km) - Wykonawcą inwestycji jest Strabag Infrastruktura Południe, a jej wartość wynosi 309,8 mln zł. Od 1 kwietnia prowadzone są badania archeologiczne.
- Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski (13,8 km) - Wykonawcą inwestycji jest firma PORR, a jej wartość przekracza 401,1 mln zł. Dokumentacja projektowa ma być gotowa do września 2027 roku.
- Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód (11,2 km) - Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex, a jej wartość wynosi 355,6 mln zł. Wnioski o wydanie decyzji ZRID złożono 14 października 2024 roku, a ich uzyskanie planowane jest na III kwartał 2025 roku.
- Łagiewniki Zachód – Niemcza (9,3 km) - Trwa postępowanie przetargowe, umowa ma zostać podpisana w 2025 roku.
- Niemcza – Ząbkowice Śląskie (7,9 km) - Wykonawcą inwestycji jest Mostostal Warszawa, a jej wartość to około 306 mln zł. Umowę podpisano w styczniu 2025 roku.
- Ząbkowice Śląskie – Bardo (13,9 km) - Wykonawcą inwestycji jest Grupa Mirbud, a jej wartość przekracza 378 mln zł. Wniosek o wydanie decyzji ZRID złożono 14 kwietnia 2025 roku, a jej uzyskanie planowane jest na IV kwartał 2025 roku. Uzyskanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia prac.
Połączenie Barda z Kłodzkiem drogą szybkiego ruchu jest siódmym, najdalszym od realizacji zadaniem.
Kiedy pojedziemy nową S8 z Wrocławia do Kłodzka?
Jeśli procedury będą przebiegać zgodnie z planem, budowa ostatniego odcinka może rozpocząć się po 2027 roku. Cała trasa z Wrocławia do Kłodzka znacząco skróci czas podróży, poprawi bezpieczeństwo i odciąży obecną drogę krajową nr 8, na której często dochodzi do wypadków.
Zgodnie z różnymi komunikatami GDDKiA zakończenie całości drogi ekspresowej S8 na trasie Wrocław - Kłodzko planowane jest w latach 2028-2033. Z taką perspektywą inwestycje jest wpisana do Rządowego Programu Dróg Krajowych i Autostrad.