CPK uruchamia w Kaliszu punkt konsultacyjny i zaprasza na mieszkańców na rozmowy
Jak poinformowała spółka CPK, zaktualizowana mapa została przygotowana z myślą o mieszkańcach, którzy chcą w przejrzysty sposób zapoznać się z proponowanymi rozwiązaniami projektowymi oraz ich wpływem na otoczenie. CPK zapewnia, że kształt przebiegu nowej linii będzie podlegał jeszcze bieżącej aktualizacji, w związku z trwającym opracowywaniem projektu architektoniczno-budowlanego. Zawiera jednak ważne informacje dotyczące rozwiązań technicznych wokół projektowanej linii kolejowej, narzędzia umożliwiające przybliżanie i sprawdzanie lokalizacji z dokładnością do działki oraz pomiary odległości planowanej linii kolejowej od wybranego miejsca.
- Każdy mieszkaniec mający w związku z tym pytania, będzie mógł je osobiście zadać przedstawicielom inwestora i wykonawcy. Eksperci oraz specjaliści przez dwa dni będą odpowiadać na pytania i wyjaśniać wszelkie wątpliwości związane z planowaną inwestycją. Spotkania odbędą się 4 czerwca w godz. 11-18 i 5 czerwca w godz. 9-15 w sali konferencyjnej hotelu Hampton by Hilton przy ul. Chopina 9 w Kaliszu. Więcej informacji w tej sprawie można znaleźć na stronie www.cpk.pl w zakładce „Dla mieszkańców” – „Program kolejowy” - poinformowała spółka CPK.
Warto przypomnieć, że ostatecznie spółka CPK zrezygnowała z prowadzenia linii Kolei Dużych Prędkości przez Rypinek w Kaliszu. Wspomniany przebieg oznaczał radykalne ograniczenie prędkości pociągów do 100 km/h, a zwiększenie jej oznaczałoby ingerencję w lokalne zakłady pracy tj. mleczarnia Mlekovita czy Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL. Poprowadzenie nowej linii kolejowej przez tereny tych przedsiębiorstw byłoby jednoznaczne z likwidacją części miejsc pracy, które mieszkańcy regionu wskazywali jako ważne i potrzebne. Aby podnieść komfort jazdy przyszłych pasażerów przy zachowaniu kluczowych dla miasta zakładów pracy, zdecydowano o budowie tzw. bypassu – gwarantującego osiąganie najwyższych parametrów (do 350 km/h) i istotne skrócenie czasów przejazdu między Warszawą, a Poznaniem.
- Powyższe rozwiązania były już szeroko dyskutowane, ale co kluczowe, będą jeszcze szczegółowo analizowane. W tym kontekście warto przypomnieć, że aneks na opracowanie studium wykonalności dla kolejowej obwodnicy Kalisza został podpisany w czerwcu 2023 r., czyli jeszcze przez poprzedni zarząd spółki CPK - napisano w komunikacie.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zapewnia mieszkańców, że planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do stacji położonej w centrum.
- Składy przejeżdżające przez Kalisz, jak i te zatrzymujące się w nim, do momentu wjechania na łącznicę będą bowiem korzystały z tej samej infrastruktury. Dodać należy, że na terenie Kalisza zmodernizowana zostanie tzw. „serpentyna” (obecny przebieg linii nr 14 położony pomiędzy Piwonicami, Rypinkiem i Zagorzynkiem), a parametr prędkości zostanie podwyższony do 110 km/h. Kolizyjne i dezorganizujące ruch przejazdy kolejowe zastąpione zostaną przejazdami bezkolizyjnymi, dwupoziomowymi - informuje CPK.