Długa lista roślin do nasadzenia wzdłuż budowanej nowej krakowskiej linii tramwajowej do Mistrzejowic
- Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic to więcej niż usprawnienie komunikacji – to realne korzyści dla mieszkańców i środowiska. Zielone torowiska z matami rozchodnikowymi i zielone dachy na przystankach zmniejszą hałas, poprawią jakość powietrza i wprowadzą więcej zieleni do miejskiego krajobrazu. Dzięki nasadzeniom ponad 1400 nowych drzew ulice będą estetyczne oraz bardziej przyjazne dla pieszych oraz rowerzystów - informują w krakowskim magistracie.
- Dzięki projektowi nasadzeń kompensacyjnych ulice Lublańska, Meissnera, Krzesławicka i Młyńska zyskają ponad 1400 nowych drzew! Co więcej, dzięki dialogowi z mieszkańcami udało się wprowadzić zmiany do pierwotnego planu, zwiększając liczbę nasadzeń o dodatkowe 350 drzew. Proporcja nasadzeń wynosi teraz 1 do 1,5 – za każde dwa wycięte drzewa sadzone są trzy nowe - dodają w urzędzie.
Gatunki nasadzeń w ramach budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic:
- Barwinek pospolity (łac.: Vinca minor)
- Bodziszek czarny (łac.: Geranium phaeum)
- Brzoza brodawkowata (łac.: Betula pendula)
- Dereń biały (łac.: Cornus alba)
- Forsycja pośrednia (łac.: Forsythia x intermedia)
- Grab pospolity 'Columnaris' (łac.: Carpinus betulus 'Columnaris')
- Jabłoń ozdobna 'Evereste' (łac.: Malus Perpetu 'Evereste')
- Jarząb pospolity (łac. Sorbus aucuparia)
- Klon polny 'Elsrijk' (łac.: Acer campestre 'Elsrijk')
- Klon pospolity (łac.: Acer platanoides)
- Klon pospolity 'Columnaris' (łac.: Acer platanoides 'Columnaris')
- Kosaciec syberyjski (łac.: Iris sibirica)
- Krwawnica pospolita (łac.: Lythrum salicaria)
- Liliowiec ogrodowy (łac.: Hemerocallis x hybrida)
- Lipa drobnolistna 'Greenspire' (łac.: Tilia cordata 'Greenspire')
- Lipa szerokolistna 'Fastigiata' (łac.: Tilia platyphyllos 'Fastigiata')
- Miskant chiński 'Gracillimus' (łac.: Miscanthus sinensis 'Gracillimus')
- Robinia akacjowa (łac. Robinia pseudoacacia)
- Róża okrywowa (łac.: Rosa sp.)
- Sadziec konopiasty (łac.: Eupatorium cannabinum)
- Skrzyp zielony (łac.: Equisetum hyemale)
- Sosna czarna (łac.: Pinus nigra)
- Śmiałek darniowy (łac.: Deschampsia cespitosa)
- Winobluszcz pięciolistkowy (łac.: Parthenocissus quinquefolia)
- Winobluszcz trójklapowy 'Veitchii' (łac.: Parthenocissus tricuspidata 'Veitchii')
- maty rozchodnikowe.
Zielone torowiska z matami rozchodnikowymi
W urzędzie podkreślają, że aż 74 proc. powierzchni zajętej pod budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic będzie stanowić teren biologicznie czynny.
Jednym z kluczowych elementów projektu są zielone torowiska, na których zostaną wykorzystane maty rozchodnikowe – ekologiczna alternatywa dla tradycyjnego trawnika.
- Maty te są łatwe w montażu, odporne na suszę i wymagają minimalnej pielęgnacji. W przeciwieństwie do trawy, nie trzeba ich podlewać ani kosić, co zmniejsza zużycie wody i emisję CO₂ związaną z utrzymaniem - przekonują w magistracie. - Zielone torowiska to rozwiązanie zarówno estetyczne, jak i funkcjonalne. Rośliny pokrywające maty rozchodnikowe filtrują powietrze, retencjonują wody opadowe i ograniczają wzbijanie się pyłów, a także pochłaniają hałas generowany przez tramwaje. W okresie wegetacyjnym tworzą wielobarwne kobierce kwiatowe, które zmieniają kolory w zależności od pory roku - dodają.
Zielone dachy na przystankach tramwajowych
Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic przewiduje również instalację zielonych dachów na wszystkich 19 nowo projektowanych przystankach. Wiaty przystankowe zostaną dostosowane do obciążeń związanych z instalacją mat rozchodnikowych – tej samej technologii, która jest wykorzystywana na torowiskach. Roślinność na dachach przystanków ma być odporna na suszę, co ma pozwolic na minimalizację konieczności nawadniania.
- Zielone dachy przystanków pełnią funkcję izolacyjną i estetyczną, jednocześnie retencjonując wodę opadową oraz zmniejszając efekt miejskiej wyspy ciepła. Dzięki nim przystanki staną się bardziej przyjazne dla środowiska, oferując pasażerom schronienie w przyjemniejszym, zielonym otoczeniu - zaznaczają w urzędzie.
Nowa trasa tramwajowa z tunelem pod rondem Polsadu
Nowa ok. 4,5-kilometrowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST etap IV) połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Meissnera i Lema, skracając czas dojazdu do centrum miasta o ok. 12 minut.
Zadanie obejmuje budowę m.in. dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. W ramach projektu powstaje też tunel w rejonie ronda Polsadu, rozbudowywana jest pętla tramwajowa „Mistrzejowice” oraz infrastruktura towarzysząca.
To pierwszy tak duży projekt transportowy w Polsce realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Za projekt z ramienia miasta odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK). Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a Generalnym Wykonawcą – Gülermak sp. z o.o.
Plan jest taki, by pasażerowie skorzystali z połączenia pod koniec I kwartału 2026 roku.