Do Świnoujścia można już dojechać pełną S3. Oddano właśnie ostatni brakujący fragment drogi ekspresowej
W tym artykule:
Oddano brakujący odcinek S3 Świnoujście Łunowo - Międzyzdroje
Od poniedziałku, 20 października można już jechać ostatnim fragmentem drogi S3 między węzłami Świnoujście Łunowo - Międzyzdroje. Jak poinformowała GDDKiA, oficjalnie zakończono budowę całej trasy z południa Polski na północ, czyli od granicy z Czechami w Lubawce do Świnoujścia.
Na tę wiadomość czekało też wielu mieszkańców naszego regionu. Z Głogowa nad morze do Świnoujścia będzie można dojechać w nieco ponad 3 godziny. Trasa liczy około 360 km.
Łącznie cała droga ekspresowa S3 liczy 471 km (w tym 17 km wspólnego przebiegu z autostradą A6). Koszt realizacji S3 od Świnoujścia do Lubawki w latach 2007-2025 wyniósł ponad 15 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE w ramach różnych programów wyniosło ok. 7,7 mld zł.
Drogę S3 budowano 18 lat
Budowa całej S3 trwała 18 lat. Jak informuje zarządca drogi oddanie do ruchu jezdni głównych nie oznacza jeszcze całkowitego zakończenia prac związanych z inwestycją.
- Kontynuowane będą prace przy jezdniach dodatkowych, roboty porządkowe, nasadzenia zieleni oraz prace wykończeniowe - informuje GDDKiA. - Do zakończenia na odcinku Dargobądz - Troszyn pozostaje jeszcze para Miejsc Obsługi Podróżnych Dargobądz oraz Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód. Wykonawca musi również dokończyć prace przy przebudowie ul. Mickiewicza w Wolinie. Na odcinku Świnoujście - Dargobądz przez najbliższe tygodnie będzie jeszcze zamknięty węzeł Świnoujście Terminal LNG. Wykonawca ma do końca roku zdemontować znajdującą się przy węźle wytwórnię mas bitumicznych i zakończyć tu pozostałe prace.
S3 - korytarz transportowy północ-południe
Droga ekspresowa S3 to element Transeuropejskieg
o Korytarza Transportowego Bałtyk - Adriatyk oraz fragment europejskiej trasy E65 łączącej szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania na Krecie, której łączna długości wynosi ok. 3950 km.
Warto wspomnieć również, że strona czeska prowadzi już budowę odcinka 21-kilometrowego odcinka autostrady D11 do Trutnova. W przyszłym roku będzie można już w pełni skorzystać z ostatniego polskiego fragmentu S3, od Lubawki do granicy, który zyska połączenie z początkowym, 3,5-kilometrowym, odcinkiem czeskiej D11. W ciągu kilku najbliższych lat, po wydłużeniu D11 do Jaroměřa, S3 zyska bezpośrednie połączenie z siecią dróg szybkiego ruchu na południu Europy.