Dolnośląskie: Tunel kolejowy pod Przełęczą Kowarską. Samorząd planuje remonty
Linia kolejowa Jelenia Góra - Karpacz, którą województwo oddało do ruchu w czerwcu 2025 roku stała się kolejowym hitem nie tylko w skali Polski, ale i Europy. O linii rozpisywały się media w Niemczech, Czechach czy nawet w Holandii. Na linii prowadzącej z Mysłakowic aż do granicy stacji Kowary, prace są już blisko zakończenia. Właśnie ten odcinek realizowany jest ze środków KPO.
Prowadzą agroturystykę na Pomorzu. "Wykonujemy wszystkie prace"
Teraz DSDiK ogłosiła przetarg na dalszy odcinek: obejmujący stację Kowary, aż do tunelu pod Przełęczą Kowarską i za nim - od Ogorzelca do Kamiennej Góry. Dla uzyskania połączenia trasy z Jeleniej do Kamiennej Góry przez Mysłakowice i Kowary pozostanie do zrealizowania wyłącznie odcinek przebiegający w tunelu.
Do końca roku czekamy na wytyczne dotyczące nietoperzy w tunelu na Przełęczy Kowarskiej. Gdy je otrzymamy, ogłosimy przetarg również na ten odcinek. Chcemy, by budowa miała jak najmniejszy wpływ na środowisko - wyjaśnia Mateusz Masłowski, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.
Linia sprawi, że mieszkańcy Kamiennej Góry i Kowar zyskają bezpośrednie połączenie z Jelenią Górą. Łącznie z Kamiennej Góry do Jeleniej Góry linia będzie miała ok. 38 km długości. Malownicza, położona w górach linia, będzie jedną z atrakcji turystycznych Dolnego Śląska. W obu przetargach oferenci mogą składać dokumenty do DSDiK w terminie do 30 grudnia 2025 roku.
Historia linii do Kowar i Kamiennej Góry
15 maja 1882 otwarto pierwszy odcinek linii kolejowej do Kowar. Dalszy odcinek do Kamiennej Góry został zbudowany na przełomie XIX i XX wieku. 5 czerwca 1905 uruchomiono pierwsze pociągi do Kamiennej Góry. W 1932 roku linię zelektryfikowano, jednak po II wojnie światowej na mocy porozumienia rządu polskiego i radzieckiego, infrastrukturę energetyczną zdemontowano i wywieziono do ZSRR w ramach tzw. reparacji wojennych.
Tory z Jeleniej Góry przez Mysłakowice, Kowary do Kamiennej Góry służyły pasażerom do 1986 roku, a nieco dłużej (do 2007 r.) na części odcinka dla przewozów towarowych. Po likwidacji odcinka Pisarzowice - Ogorzelec, tor od Ogorzelca do Jeleniej Góry zachował numer 308, a odcinek Kamienna Góra - Pisarzowice otrzymał numer 345 (otrzymał numer 345 po zlikwidowanej w dokumentach linii na odcinku Opole Wschodnie - Opole Port).
W ramach budowy linii kolejowej pod Przełęczą Kowarską (727 m n.p.m.) wydrążono tunel, który jest jednym z najdłuższych na Dolnym Śląsku i w Polsce. Jego długość to 1025 m (choć niektóre źródła podają 1027 m). Obiekt został oddany do użytku w 1905 roku, więc ma już 120 lat! Do tunelu kolejowego w Kowarach łatwo dotrzeć, jest oznaczony na mapach: