Dolnośląskie: Ważny łącznik między A4 a S5 przejdzie remont
Po latach oczekiwania, wreszcie rozpoczyna się remont drogi wojewódzkiej nr 346 pomiędzy Środą Śląską a Kątami Wrocławskimi na Dolnym Śląsku. Samorząd województwa podpisał właśnie umowę z wykonawcą, firmą Berger Bau. Koszt inwestycji to ponad 24 miliony złotych, prace mają potrwać dwa lata.
W tym artykule:
Ta droga wygodnie połączy autostradę A4 z drogą S5
Remont drogi wojewódzkiej numer 346 między Środą Śląską a Kątami Wrocławskimi (woj. dolnośląskie) rozpocznie się prawdopodobnie w drugiej połowie listopada 2025 roku. Prace obejmą około 10-kilometrowy fragment tej trasy.
Remont podzielono na 6 etapów. Zakres robót będzie szeroki, ale droga przez cały czas pozostanie przejezdna.
W ramach tej inwestycji wykonane zostaną:
- nowa nawierzchnia,
- wzmocnienie podłoża drogi,
- przebudowa chodników,
- poprawa odwodnienia,
- montaż nowych elementów bezpieczeństwa.
Przeczytaj także: Już 41 miejscowości na Dolnym Śląsku ze skażoną wodą.
Zmieni się też geometria drogi - zostanie ona poszerzona aż do 7 metrów, aby zmieściły się na niej wszystkie pojazdy.
- Nareszcie! - mówi Gazecie Wrocławskiej Elżbieta Czarnota, burmistrz Środy Śląskiej. - Ta droga, łącząca naszą gminę z autostradą A4, jest w bardzo złym stanie technicznym. Jednocześnie jest bardzo obciążona przez transport, również transport ciężki. Długo czekaliśmy na ten remont, wnioskowali o niego również moi poprzednicy. Można powiedzieć, że ubiegaliśmy się o to nawet 10-15 lat.
To tylko pierwszy fragment "ringu" wokół Wrocławia. W planach są kolejne
O wygodnym i bezpiecznym połączeniu autostrady A4 z drogą S5 mówi się od lat. Dotąd powstały: obwodnica Miękini, nowy most na Odrze i obwodnica Brzegu Dolnego. Wyremontowana droga między Kątami Wrocławskimi a Środą Śląską to kolejny krok do stworzenia "ringu" wokół aglomeracji wrocławskiej. A w listopadzie 2025 roku nastąpi otwarcie ofert w przetargu na budowę obwodnicy Obornik Śląskich, która odciąży miasto od ruchu napływającego z gmin na północ od Wrocławia i drogi S5.
- Dzisiaj podpisaliśmy umowę dotyczącą odcinka pomiędzy Środą Śląską a Kątami Wrocławskimi. Jeśli jednak spojrzymy na mapę, to widać, że tzw. "ring" łączący wlot na wysokości Środy Śląskiej z drogą wojewódzką numer 94, a następnie biegnący aż do drogi krajowej w Godzikowicach, spina wszystkie kluczowe ciągi komunikacyjne na południu Dolnego Śląska. W jego zasięgu znajduje się autostrada A4, droga krajowa numer 8, wkrótce także nowa droga ekspresowa S8, a ponadto droga krajowa numer 35 i ponownie włączenie w drogę numer 94 - mówi Gazecie Wrocławskiej Mateusz Masłowski, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.
Z racji tego, że trasa ta łączy tak wiele ważnych dróg, pełni też rolę alternatywnego połączenia w sytuacjach, gdy pojawiają się utrudnienia. Mowa tu o wypadkach i dużych utrudnieniach m.in. na A4 czy DK8 lub DK35.
Jakie będą kolejne etapy przebudowy "ringu"?
- Kolejny odcinek, od Kątów Wrocławskich do Wierzbic, na razie został wstrzymany, ponieważ obecnie drogami wojewódzkimi prowadzony jest objazd związany z budową drogi S8 na południe od Wrocławia. DSDiK zakłada, że po zakończeniu bieżącego etapu wykonawca wejdzie na drugi odcinek. Ogłoszenie przetargu planowane jest na 2026, a podpisanie umowy - na 2027 rok.
- Trzeci etap, od Wierzbic do Starego Śleszowa, to zadanie, na którego oferty otwarte zostaną 13 listopada. W pierwszym kwartale 2026 roku planowane jest podpisanie umowy na jego realizację.
- Ostatni odcinek, między Starym Śleszowem a Gajem Oławskim, jest obecnie na etapie ponownego badania ofert po rozprawie w KIO. Dyrektor DSDiK spodziewa się, że w ciągu miesiąca uda się podpisać umowę również na ten fragment.
- Dolny Śląsk jest więc dosłownie i symbolicznie "na dobrej drodze". Staramy się maksymalnie przyspieszyć wszystkie procedury, aby jak najszybciej domknąć "ring" komunikujący całe południe regionu - dodaje dyrektor Masłowski.