Duże zmiany w łódzkiej strefie płatnego parkowania. Już od czerwca
Stawki rosną, godziny obowiązywania także
Zmiany w SPP to nie są dobre wieści dla kierowców. Od czerwca płacić będziemy za postój nie od 8 do 18, a od 7 do 19, czyli o dwie godziny dłużej niż obecnie. Pierwsze pół godziny w strefie A dla łodzian będzie kosztowało 3 złote (obecnie 2,50), godzina 6 złotych (obecnie 5), a kolejne 7,20, 8,60 i każda następna 6 (obecnie 5,50, 6 i 5). W podstrefie B, która obejmuje pozostałą część Śródmieścia, ceny są o około złotówkę niższe.
– Kto nie musi wjeżdżać do centrum samochodem lub nie chce płacić więcej, niech rozważy zmianę środka komunikacji na rower lub transport publiczny – mówi wiceprezydent Łodzi Tomasz Piotrowski. – Chcemy promować taki rodzaj podróżowania, tak dzieje się we wszystkich dużych miastach.
Łodzianie zapłacą taniej
Nowością będzie zróżnicowanie stawek na niższe dla łodzian i wyższe dla przyjezdnych. Te drugie będą mniej więcej o 15 procent wyższe. Największy wzrost dotyczy właśnie drugiej, trzeciej i kolejnych godzin parkowania. Ma to służyć zniechęcaniu kierowców do długiego postoju w strefie i wymusić większą rotację aut.
Strefa płatna zostanie powiększona
Przykrą nowością jest także powiększenie strefy i to nawet bardziej, niż urzędnicy zapowiadali jeszcze na początku bieżącego roku. Miała ona objąć Stare Polesie aż do alei Włókniarzy, a teraz okazuje się że obejmie także obrzeża parku na Zdrowiu. Parkomaty już pojawiły się m.in. na alei Unii, gdzie parking wzdłuż parku jest każdego dnia chętnie wykorzystywany przez odwiedzających park łodzian – spacerowiczów, biegaczy, rodziny z dziećmi. Teraz będą musieli zapłacić za postój i to niemałe pieniądze
– Przyszedł czas na zmiany w strefie parkowania w centrum – mówi Tomasz Piotrowski, wiceprezydent Łodzi. – Chcemy wymóc większą rotację samochodów aby łatwiej było znaleźć miejsce postojowe. Teraz jest tak, że niektórzy kierowcy stoją nawet 8-10 godzin w jednym miejscu, a inni szukają bezskutecznie wolnego parkingu. Temu ma służyć zmiana stawek za postój oraz ich zróżnicowanie – więcej zapłacą kierowcy spoza Łodzi, a mniej ci, którzy tu mieszkają, uczą się, studiują lub płacą w naszym mieście podatki.
Co mają zrobić posiadacze aut na obcych blachach?
Jak kontrolerzy będą rozróżniać łodzian i przyjezdnych? Założenie jest takie, że wszystkie auta z rejestracją zaczynającą się na EL będą traktowane jak należące do łodzian. Inne jako zamiejscowe. Jeśli ktoś mieszka, uczy się, studiuje lub płaci podatki w Łodzi a ma auto na rejestracji innej niż łódzka, musi zgłosić ten fakt w Zarządzie Dróg i Transportu. Po przedstawieniu odpowiednich dokumentów rejestracja auta zostanie umieszczona w systemie jako łódzka i podczas kontroli będzie tak traktowana. Czyli właściciel pomimo braku łódzkich numerów będzie mógł korzystać z niższych stawek za parkowanie.
O jakie ulice rozszerzono obowiązującą obecnie Strefę Płatnego Parkowania? Oto ich wykaz:
- al. 1 Maja, teraz od Wólczańskiej do Zielonej, wydłuży się do Żeligowskiego
- ul. 6 sierpnia, teraz od al. Kościuszki do Żeligowskiego, po zmianach do al. Włókniarzy
- Anstadta (cała)
- Cmentarna (cała)
- ul. Dobra (cała)
- ul. Jaracza, teraz od Piotrkowskiej do Sterlinga, po zmianach do Kopcińskiego
- św. Jerzego (cała),
- Kamińskiego (cała),
- Karolewska (od Łąkowej do al. Włókniarzy),
- Abramowskiego (cała),
- Tylna (od Piotrkowskiej do Kilińskiego)
- Tymienieckiego (od Piotrowskiej do Przędzalnianej).
- Kołłątaja
- Kopernika na całej długości (a nie jak wcześniej od Wólczańskiej do Łąkowej)
- Krakowska (odnoga od Minerskiej do końca),
- Mielczarskiego
- Miedziana (cała),
- Narutowicza będzie wydłużona od al. Rodziny Scheiblerów do Kopcińskiego.
- Nawrot od Piotrkowskiej do Kopcińskiego (a nie jak teraz do Targowej).
- Nowa (cała), al. Piłsudskiego od Piotrkowskiej do Kopcińskiego a nie do Targowej (z wyłączeniem 10 miejsc przed Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego),
- Pomorska (od pl. Wolności do Ronda Solidarności, a nie do Kilińskiego),
- Północna od Nowomiejskiej do Wierzbowej (wcześniej do Kilińskiego),
- Przędzalniana (od Tuwima do al. Piłsudskiego),
- Przybyszewskiego (od Piotrkowskiej do pl. Reymonta),
- Rewolucji 1905 r. (od Piotrkowskiej do pl. Pokoju a nie do Sterlinga),
- Rodziny Grohmanów (od al. Rodziny Scheiblerów do al. Rodziny Kindermanów),
- Rzgowska od Reymonta do pl. Niepodległości, a nie do Zarzewskiej,
- Sienkiewicza od Narutowicza do Tymienieckiego a nie do Brzeźnej,
- Sterlinga (cała),
- Tramwajowa (cała),
- Tuwima od Sienkiewicza do Kilińskiego (a nie od Piotrkowskiej do Sienkiewicza),
- al. Unii Lubelskiej od Srebrzyńskiej do al. Bandurskiego,
- Uniwersytecka (cała),
- Węglowa (cała),
- Wierzbowa (od Północnej do Tuwima),
- Więckowskiego od Piotrkowskiej do Zielonej (a nie do Żeligowskiego),
- Wodna (cała),
- Wysoka (cała),
- Zacisze (cała),
- Zielona od Piotrkowskiej do al. 1 Maja a nie tylko do Żeligowskiego,
- Złota (cała),
- Konstytucyjna (od Narutowicza do Małachowskiego),
- Krzywickiego (od Narutowicza do Małachowskiego),
- Małachowskiego (od Kopcińskiego do Konstytucyjnej),
- Narutowicza (od Kopcińskiego do Konstytucyjnej),
- Solskiego (cala),
- Tkacka (cała),
- Zelwerowicza (od nr 29 do Tkackiej).