Dwa kolejne wodorowce w taborze MZK w Koninie. Umowa podpisana
W ramach umowy MZK w Koninie kupi dwa przegubowe autobusy o długości 17,5-18,5 m, niskopodłogowe, z liczbą miejsc co najmniej 129. Autobusy będą posiadać silnik o mocy szczytowej min. 200 kW, ogniwo paliwowe o mocy min. 95 kW zasilane wodorem ze zbiornika o pojemności min. 2100 l, który umożliwia magazynowanie min. 47 kg wodoru oraz baterię o pojemności co najmniej 58 kWh. Zużycie wodoru ma wynosić maksymalnie 10 kg/100 km.
Pojazdy Solaris Urbino 18 Hydrogen dostarczy Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Firma wygrała przetarg na ich dostawę. Za dwa autobusy koniński przewoźnik zapłaci niemal 10,1 mln zł. Do Konina powinny dojechać do końca listopada 2027 r.
Zakup jest dofinansowany z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w wysokości 70% i budżetu państwa w wysokości 10%. Resztę wykłada sam MZK w Koninie.
Łącznie w taborze konińskiego przewoźnika będzie 21 autobusów wodorowych. Pierwszy, Solaris Urbino 18 Hydrogen, pojawił się w 2022 r. na zasadzie najmu długoterminowego. Dziesięć kolejnych MZK w Koninie kupił z dofinansowaniem od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pięć nesobusów już po Koninie jeździ, a pięć kolejnych solarisów dotrze do końca czerwca 2026 r.
W ramach dofinansowania z FST MZK w Koninie kupił jeszcze osiem nesobusów. Podobnie jak dwa solarisy dostarczone zostaną konińskiemu przewoźnikowi do końca listopada 2027 r.
Potrzebny do ich napędzania wodór MZK w Koninie kupuje od PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o.o. MZK w Koninie za 56,10 zł netto za kilogram.