Efekty restrukturyzacji już widoczne. PKP CARGO łapie oddech

Grupa PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji podsumowała wyniki za I kwartał 2025 roku. Widać oznaki poprawy sytuacji finansowej i operacyjnej – to m.in. ograniczenie strat i kosztów. Jednocześnie spółka finalizuje nowe kontrakty i inwestuje w nowoczesny tabor oraz korytarze transportowe. Czy te zmiany pozwolą PKP CARGO wrócić na pozycję lidera rynku przewozów towarowych w Polsce i Europie?
PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji finalizuje także nowe umowy. Wśród podpisanych ostatnio jest m.in. przewóz węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec o wartości 48,5 mln zł, który będzie realizowany od 1 kwietnia 2025 do 31 marca 2027 roku. PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji finalizuje także nowe umowy. Wśród podpisanych ostatnio jest m.in. przewóz węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec o wartości 48,5 mln zł, który będzie realizowany od 1 kwietnia 2025 do 31 marca 2027 roku.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Fot. Szymon Starnawski/Polska Press
Barbara Wesoła

Spadki z nadzieją na lepsze czasy

Grupa PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji podsumowała wyniki finansowe za I kwartał 2025 roku. Wynika z nich, że spółka odnotowała znaczącą poprawę w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Skonsolidowana strata netto wyniosła 48,6 mln zł, co oznacza znaczący spadek wobec 118,1 mln zł w 2024 roku. Przychody z umów z klientami osiągnęły poziom 928 mln zł, a zysk operacyjny bez amortyzacji (EBITDA) wyniósł prawie 75 mln zł. Strata operacyjna (EBIT) zamknęła się kwotą 20,4 mln zł.

Koszty świadczeń pracowniczych zmniejszyły się z 521 mln zł w 2024 roku do około 410 mln zł w pierwszych trzech miesiącach tego roku, co jest jednym z kluczowych efektów restrukturyzacji.

PKP CARGO tnie koszty i stawia na rozwój korytarzy

PKP CARGO finalizuje umowy, które mają pomóc w stabilizacji sytuacji finansowej i zwiększeniu konkurencyjności na rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce i Europie. Wśród nich znajduje się przewóz węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec o wartości 48,5 mln zł, realizowany od kwietnia 2025 do marca 2027 roku. Spółka podpisała również umowy handlowe ze spółkami Grupy Azoty, dotyczące przewozów towarowych w kraju i za granicą oraz najmu wagonów o łącznej wartości ponad 233 mln zł netto. Umowy te będą obowiązywać do sierpnia 2027 roku.

Pierwszy kwartał tego roku był okresem, w którym kontynuowaliśmy działania restrukturyzacyjne i dzięki ochronie, którą zagwarantowało nam postępowanie sanacyjne, ustabilizowaliśmy sytuację w Spółce. Intensywnie rozwijamy nowe korytarze transportowe, poszerzamy nasze zasoby, żeby rozbudowywać korytarz Bałtyk-Adriatyk, a także naszą obecność na trasach do Hamburga i Rotterdamu – skomentowała Agnieszka Wasilewska-Semail, Prezes PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.

Ponadto spółka przygotowuje projekt centralnego hubu, który udrożni korytarze północ-południe oraz wschód-zachód, co wzmocni pozycję na rynkach transportu intermodalnego. W ramach strategii rozwoju PKP CARGO finalizuje także umowy na pozyskanie nowoczesnego taboru multifunkcyjnego, co pozwoli spółce jeszcze intensywniej rozwijać obecność w europejskich korytarzach przewozowych.

Nowoczesny tabor i walka o rynek – co dalej?

Rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce staje się coraz bardziej wymagający i konkurencyjny, co wymusza na PKP CARGO dynamiczne dostosowywanie strategii. Spółka kontynuuje działania restrukturyzacyjne, których pierwsze efekty widać już teraz.

W wynikach za pierwszy kwartał 2025 roku nadal widać skutki przeskalowania i niedopasowania Grupy do obecnego rynku przewozów. Jesteśmy w trakcie przeprowadzania działań restrukturyzacyjnych, które w dłuższym horyzoncie zmienią tę sytuację i doprowadzą PKP CARGO do rentowności i zysków. Dotychczasowe działania pozwoliły już Spółce ograniczyć koszty funkcjonowania. Teraz wchodzimy w etap działań, które pomogą nam poprawić jakość usług oraz konkurencyjność. Cel to pozyskanie nowych zleceń, ustabilizowanie przychodów ze sprzedaży oraz poprawa sytuacji płynnościowej – przedstawił Michał Łotoszyński, Członek Zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.

Przygotowania do złożenia planu restrukturyzacyjnego nabierają tempa. Michał Łotoszyński podkreślił, że to trudny moment na rozmowy o finansowaniu nowego taboru, ale spółka szuka rozwiązań, które pozwolą na szybką modernizację wagonów i platform.

Jednym z naszych głównych celów jest zatrzymanie procesu utraty rynku. Dokonujemy oceny i weryfikacji rentowności realizowanych kontraktów, ale jednocześnie chcemy utrzymywać lub zwiększać skalę działania. Wielkość realizowanych przewozów i zasięg terytorialny powinny nam pozwolić w przyszłości osiągać pozytywne parametry efektywnościowe, które są bardzo trudne do realizacji dla podmiotów o mniejszej skali – dodał Michał Łotoszyński.

Trudności rynkowe potwierdza również prezes PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, wskazując na wyzwania związane z rynkami transportu kolejowego.

Jesteśmy w szczególnym momencie dla Grupy Kapitałowej PKP CARGO – z jednej strony przeprowadzamy restrukturyzację, optymalizację zasobów i dopasowanie struktur do obecnego rynku. Z drugiej strony mamy do czynienia z trudną sytuacją na rynku kolejowych przewozów towarowych. Kurczące się przewozy węgla, dalszy brak koniunktury w Unii Europejskiej, ograniczony popyt na przewozy w Europie i perturbacje w handlu światowym. Wszystko to wpływało na wyniki całej branży kolejowej w I kwartale 2025 roku, większą konkurencję, presję cenową oraz konieczność szybkiego reagowania na zmieniające się warunki funkcjonowania – podsumowała Agnieszka Wasilewska-Semail.

PKP CARGO S.A. to największy operator kolejowych przewozów towarowych w Polsce, lider rynku pod względem przewiezionej masy towarów oraz wykonanej pracy przewozowej. Grupa Kapitałowa PKP CARGO rozwija swoją ofertę transportową, inwestując w nowoczesny tabor, infrastrukturę i technologie. Spółka intensywnie pracuje nad modernizacją i restrukturyzacją, aby skuteczniej konkurować na europejskim rynku i lepiej odpowiadać na potrzeby klientów.

Wybrane dla Ciebie

Katowice: Ruszył remont wieży spadochronowej w Parku Kościuszki
Katowice: Ruszył remont wieży spadochronowej w Parku Kościuszki
Trójmiasto: Brasswood Festiwal już za nami. Koncerty w samym sercu natury
Trójmiasto: Brasswood Festiwal już za nami. Koncerty w samym sercu natury
Bratkowice: Śmiertelny wypadek motocyklisty. Zginął 60-letni mężczyzna
Bratkowice: Śmiertelny wypadek motocyklisty. Zginął 60-letni mężczyzna
Obrzycko-Oborniki. Nowe połączenie autobusowe ruszy od 1 sierpnia
Obrzycko-Oborniki. Nowe połączenie autobusowe ruszy od 1 sierpnia
Śląsk Cieszyński: Potężne nawałnice. Trwa usuwanie szkód i liczenie strat. "Cały czas spływają nowe zgłoszenia"
Śląsk Cieszyński: Potężne nawałnice. Trwa usuwanie szkód i liczenie strat. "Cały czas spływają nowe zgłoszenia"
To mogłoby rozwiązać korki. Polacy nadal nie są do końca przekonani
To mogłoby rozwiązać korki. Polacy nadal nie są do końca przekonani
Gorzów: Teraz Okulickiego wygląda jak z księżyca, ale do jesieni będzie asfalt na mur beton
Gorzów: Teraz Okulickiego wygląda jak z księżyca, ale do jesieni będzie asfalt na mur beton
Warszawa: Samica nosorożca indyjskiego przyjechała do zoo
Warszawa: Samica nosorożca indyjskiego przyjechała do zoo
Toruń: Drzewo przewróciło się na samochód jadący Szosą Bydgoską
Toruń: Drzewo przewróciło się na samochód jadący Szosą Bydgoską
Przebudowa ulic Składowej i Radoszewskiego w Starachowicach. Kolejny przetarg ogłoszony
Przebudowa ulic Składowej i Radoszewskiego w Starachowicach. Kolejny przetarg ogłoszony
Chełm: Trzecioligowiec dostanie nowy stadion za 95 milionów złotych
Chełm: Trzecioligowiec dostanie nowy stadion za 95 milionów złotych
Czaplinek: Polregio dowiezie festiwalowiczów na Pol'and'Rock
Czaplinek: Polregio dowiezie festiwalowiczów na Pol'and'Rock