Egzamin ósmoklasisty. Najgorzej matematyka, najlepiej - angielski
Egzamin ósmoklasisty trwał w tym roku od 13 do 15 maja. To egzamin przeprowadzany w formie pisemnej z trzech przedmiotów obowiązkowych:
- języka polskiego
- matematyki
- języka obcego nowożytnego (przy czym najczęściej wybieranym przez zdających jest angielski - w tym roku egzamin z tego języka pisało 98,51 proc. uczniów).
Dane CKE pokazują, że najsłabiej zdający poradzili sobie z zadaniami z matematyki, a najlepiej poszedł im egzamin z języka angielskiego.
Średnie wyniki z poszczególnych przedmiotów w skali kraju są następujące:
- język polski - 64 proc. punktów możliwych do zdobycia
- matematyka - 50 proc.
- język angielski - 70 proc.
- język niemiecki - 61 proc.
Najwyższe wyniki w 2025 roku i najlepsi z najlepszych
Wyniki najwyższe, czyli od 90 do 100 procent, uzyskało w całej Polsce:
- język polski - 15 486 uczniów (4,8 proc.)
- matematyka - 46 986 uczniów (14,3 proc.)
- język angielski - 127 760 uczniów (39 proc.)
- język niemiecki - 802 uczniów (20,2 proc.).
Jak ponadto podaje CKE, 8 252 uczniów (ok. 2,5 proc. zdających) uzyskało ze wszystkich egzaminów od 90 do 100 proc. punktów możliwych do zdobycia.
Interpunkcja kuleje
"Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że z języka polskiego uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem, które sprawdzało umiejętność rozpoznawania w wypowiedziach związków frazeologicznych, rozumienia ich znaczenia oraz poprawnego stosowania w wypowiedziach. Z matematyki uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem sprawdzającym umiejętność obliczania czasu przy danej drodze i prędkości. Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści, którzy przystąpili do egzaminu z języka angielskiego, uzyskali najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadania zamkniętego sprawdzającego rozumienie tekstów pisanych" - podsumowuje CKE.
Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej. Są to:
- poprawne używanie znaków interpunkcyjnych (język polski)
- obliczanie pola wielokąta metodą podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełniania do większych wielokątów (matematyka)
- znajomość środków językowych (język angielski).
Małopolska z wynikami wyższymi niż średnie ogólnokrajowe
Jeśli chodzi o uczniów z Małopolski, za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali oni średnio 68 proc. punktów możliwych do zdobycia. Uczniowie z naszego województwa na egzaminie z polskiego najlepiej poradzili sobie z zadaniami, które sprawdzały umiejętność czytania utworów literackich oraz odbioru tekstów kultury.
Z egzaminu z matematyki ósmoklasiści z Małopolski uzyskali średnio 56 proc. punktów możliwych do zdobycia.
"Najwięcej trudności sprawiło zdającym zadanie 20., którego rozwiązanie wymagało umiejętności obliczania pola czworokąta 𝐴𝐸𝐶𝐹 metodą podziału na mniejsze wielokąty lub metodą uzupełniania do większych wielokątów" - przekazuje Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie.
Za rozwiązanie zadań z języka angielskiego ósmoklasiści z Małopolski uzyskali średnio 72 proc. punktów możliwych do zdobycia.
OKE w Krakowie podaje, że uczniowie piszący egzamin z angielskiego osiągnęli najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu - 77 procent. Gorzej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie tekstów pisanych, zadaniem sprawdzającym umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej oraz znajomość funkcji językowych (średni wynik to odpowiednio: 74 proc., 74 proc. oraz 73 proc.). Najniższy średni wynik (61 proc. punktów możliwych do zdobycia) uczniowie uzyskali za rozwiązanie zadań sprawdzających znajomość środków językowych.
"Najłatwiejsze dla ósmoklasistów okazało się zadanie 7., sprawdzające rozumienie tekstów pisanych. Zadanie wymagało wybrania właściwej odpowiedzi spośród trzech podanych" - przekazuje też OKE w Krakowie.