Ekspresówka Lublin - Lubartów. Ile zostało już zrobione?
W nieco ponad 10 minut będzie można dojechać z Lublina do Lubartowa. Tak ma być po oddaniu do użytku budowanej trasy S19 między tymi miastami. Roboty drogowe trwają od prawie ośmiu miesięcy, ruszyły pod koniec grudnia 2024 r.
- Budowa S19 Lubartów - Lublin - zaawansowana jest w ok. 25 procentach - informuje Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dla kierowców to kluczowa inwestycja. Otwarcie trasy sprawi, że znikną korki w Niemcach, bo elementem trasy jest obwodnica tej miejscowości.
- Trwa budowa nasypów, wykopów, rozbierana jest stara DK19, powstają wiadukty, wykonawca przebudowuje sieci uzbrojenia terenu - wylicza wykonywane obecnie prace Minkiewicz.
Odcinek między Lublinem (węzeł Rudnik) a Lubartowem (węzeł Lubartów Północ) ma 23 km długości. Kontrakt opiewa na 835,7 mln zł, co oznacza, że budowa kilometra trasy kosztuje średnio 36,3 mln zł.
Ekspresówka będzie przebiegać po zachodniej stronie Lubartowa, wykorzystując korytarz obecnej jednojezdniowej obwodnicy miasta. Od wschodu ominie miejscowość Niemce.
Na trasę będzie można się dostać z czterech węzłów. Lubartów Północ powstanie w miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką nr 815. Lubartów Zachód - na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki.
Dwa kolejne węzły pojawią się w rejonie Niemiec: Niemce Wschód - zaprojektowano na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 828 (do Jawidza), a Niemce Południe - w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa.
Obok trasy głównej wykonanych zostanie także ponad 40 km dróg do obsługi ruchu lokalnego i 29 obiektów inżynierskich.
Inwestycja obejmuje teren o powierzchni 315 hektarów.
Oddanie do użytku tego fragmentu S19 planowane jest w 2027 r. Pierwotne plany mówiły, że trasą pojedziemy pod koniec 2024 r.
S19 w woj. lubelskim będzie miała łącznie ok. 190 km długości. Kierowcy korzystają już z sześciu "południowych" odcinków S19: od Lublina do granicy z województwem podkarpackim.
"Północną" cześć S19 na terenie woj. lubelskiego podzielono na sześć odcinków. Mają łącznie ok. 100 km długości.
Np. prace na odcinku granica województw lubelskiego i mazowieckiego - Międzyrzec Podlaski od długości 13,7 km (wartość kontraktu 391,5 mln zł), które również ruszyły w grudniu 2024 r., są zaawansowane w ponad 20 proc.
- Trwają m.in. prace ziemne, powstają wiadukty, na fragmentach trasy głównej ułożona jest już podbudowa bitumiczna - wylicza Minkiewicz.