Aplikacjia mObywatel dla strażaków OSP. "To dla nas mniej biurokracji"
Zapis o legitymacjach OSP pojawił się już w 2022 roku, w pierwszym projekcie zmian w ustawie o Ochotniczych Strażach Pożarnych. Ostatecznie zmiany nie przeszły procesu legislacji, dopiero w obecnej kadencji Sejmu Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w porozumieniu z Ministerstwem Cyfryzacji przygotowało pomysł o wiele tańszy i bardziej innowacyjny, czyli wprowadzenie tej legitymacji do mObywatela.
Ten dokument byłby na bieżąco uaktualniany, dawałby możliwość sprawdzenia, czy jest aktualny, czy nie. Podobnie, jak z dowodem osobistym.
Mniej biurokracji, więcej wygody
- Według mnie jest to dobry pomysł, bo drukowanie, czy wytwarzanie plastikowych legitymacji, pilnowanie ważności tego dokumentu, potem odnawianie legitymacji to procedura skomplikowana i czasochłonna. To dla nas mnie biurokracji - mówi Nina Mirgos-Kilanowska, rzeczniczka prasowa Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP.
Jakie jeszcze - poza mniejszą biurokracją - korzyści płyną z wprowadzenia nowego e-dokumentu dla strażaków OSP? Już na początku prac legislacyjnych sygnalizowano możliwość wprowadzenia pewnych ulg i zniżek dla rodzin strażaków ochotników. Mechanizm byłby podobny do tego, działającego w przypadku karty dużej rodziny. Tu jednak jeszcze konkretów nie ma, być może poszczególne samorządy mogłyby wprowadzać indywidualnie jakieś ułatwienia dostępu do podobnych "bonusów".
Zobacz również: To strażacy z regionu są najszybciej na miejscu i ratują życie ludzkie
Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o pożarnictwie przyjął już Sejm RP. W następnym tygodniu ma się nim zająć senacka komisja.
Następny etap legislacji w Senacie
Ma powstać również centralny rejestr legitymacji, prowadzony przez ministra spraw wewnętrznych lub Komendanta Głównego PSP. Poza tym nowy dokument ułatwiałby identyfikację strażaków OSP, także wobec pracodawcy i przy korzystaniu ze świadczeń. Oczywistą korzyścią innowacji byłyby niskie koszty jej wprowadzenia. System ma korzystać z już funkcjonujących rozwiązań cyfrowych. Dziś nie zgłoszono poprawek do projektu. Teraz ustawa trafi do Senatu.
- Nie będzie praktycznie kosztów wydawania tych legitymacji, ponieważ będziemy korzystać z już utartych, przepracowanych wzorców - mówi Bartosz Romowicz, poseł Polski 2050. - To będzie kolejna legitymacja w aplikacji mObywatel, ale jedna z niewielu, która będzie wyłącznie w wersji elektronicznej. Po to, by nie generować kosztów.
W Polsce jest około 250 tysięcy strażaków ochotników. W samym województwie kujawsko-pomorskim działa prawie 900 jednostek OSP. To ci strażacy najczęściej pierwsi docierają w miejsca, gdzie potrzebna jest natychmiastowa pomoc, nie tylko gaszą pożary, ale też coraz częściej wyjeżdżają do wypadków drogowych.