Gdańsk buduje tramwajową rewolucję! Nowa linia połączy południe z Wrzeszczem
W Gdańsku powstanie nowa linia tramwajowa
W Gdańsku rozpoczęła się realizacja jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat! Mowa o nowej trasie tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz (GPW). To kluczowy projekt dla poprawy dostępności i jakości transportu publicznego, który znacząco wpłynie na codzienne życie tysięcy mieszkańców południowych dzielnic miasta. Wartość całkowita zadania przekracza 801 mln zł, z czego ponad 259 mln zł, czyli ponad 32 proc., pochodzi z programu FEnIKS - Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Podpisanie umowy o dofinansowanie zaplanowano na lipiec 2025 roku w Warszawie.
- To kolejna kluczowa i historyczna inwestycja dla Gdańska - budowa trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Prace nad tym projektem prowadzimy od wielu lat, a dziś ogłaszamy pierwszy etap przetargu - dwuetapowego, by z większym prawdopodobieństwem wybrać rzetelnego wykonawcę. To inwestycja, która realnie wpłynie na życie nawet 200 tysięcy mieszkanek i mieszkańców naszego miasta. Umożliwi szybkie i wygodne połączenie południowych dzielnic z Wrzeszczem, z pominięciem Śródmieścia. Dzięki unijnemu dofinansowaniu w wysokości 32 procent całkowitej wartości projektu, czyli blisko 260 milionów złotych, możemy realizować kompleksowe przedsięwzięcie, obejmujące nie tylko linię tramwajową, ale również przebudowę dróg, chodników i tras rowerowych. Jesienią zaprosimy mieszkanki i mieszkańców na konsultacje społeczne, by wspólnie omówić organizację budowy, która potrwa około trzech lat.
Dwa etapy przetargu
Ogłoszony przetarg prowadzony jest w formule dwuetapowej. Pierwszy to kwalifikacja wykonawców, która potrwa minimum 60 dni. W drugim etapie wybrane firmy złożą szczegółowe oferty, które będą oceniane m.in. pod względem doświadczenia branżowego.
- Zakończenie pierwszego etapu planujemy na koniec sierpnia, a podpisanie umowy z wykonawcą - na grudzień tego roku, oczywiście pod warunkiem sprawnego przebiegu procedury - powiedział Krzysztof Małkowski, dyrektor DRMG.
Co powstanie?
Zakres prac jest szeroki i obejmuje m.in. budowę 3,75 km nowej linii tramwajowej oraz modernizację 0,6 km istniejących torów, powstanie 7 nowych przystanków, w tym jednego węzła przesiadkowego autobusowo-tramwajowego, 4,8 km tras rowerowych i 2,8 km przebudowanych dróg. W ramach zadania zbudowany zostanie także tunel pod ul. Wileńską. W ramach inwestycji zakupiony zostanie również nowoczesny, niskopodłogowy tabor. Projekt zakłada pełną dostępność nowej infrastruktury. Przystanki będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodziców z wózkami oraz seniorów.
Nowa linia GPW ma zapewnić szybkie i niezawodne połączenie między Moreną a Wrzeszczem. Według wstępnych szacunków w godzinach szczytu będzie z niej korzystać ponad 2500 pasażerów na godzinę. Tramwaje mają kursować co 5 minut, a czas przejazdu między Piecek-Migowa a Wrzeszczem wyniesie jedynie 12 minut.
Budowa trasy GPW to część szerszego planu modernizacji komunikacji miejskiej. Równolegle powstaje nowoczesna zajezdnia tramwajowa na Ujeścisku, która będzie zapleczem technicznym dla obsługi nowej linii. Miasto prowadzi także prace projektowe nad odcinkiem torowym wzdłuż ul. Klonowej, kluczowym dla sprawnej integracji GPW z centrum Wrzeszcza. Wszystko wskazuje na to, że nowa linia powstanie w ciągu trzech lat od podpisania umowy z wykonawcą.
"Dziennik Bałtycki" jest na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl w internecie.